Auteur Topic: Aflevering 1 - Schijnbeweging  (gelezen 190419 keer)

Offline Rohli

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #400 Gepost op: 4-01-2014, 18:08:12 »
Denk dat de verschillende postzegels te maken hebben met het moment waarop de kandidaten het geld versturen naar aflevering 9, misschien kunnen ze ook in de filipijnen zelf nog geld opsturen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #401 Gepost op: 4-01-2014, 18:11:18 »
Waarom wel naar iemand anders en niet naar zichzelf? Uitleg?
Omdat je weet dat je zelf niet de Mol bent, dus dan is er geen risico dat je per ongeluk geld naar de Mol stuurt en het dus kwijtraakt. Daarom moet je het naar iemand anders sturen.
The British are not impressed.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #402 Gepost op: 4-01-2014, 18:23:54 »
Omdat je weet dat je zelf niet de Mol bent, dus dan is er geen risico dat je per ongeluk geld naar de Mol stuurt en het dus kwijtraakt. Daarom moet je het naar iemand anders sturen.
Oké, je bedoelt 'moet' als in 'een opgelegde regel door WIDM'. Dat zou kunnen, maar lijkt me niet logisch. Het opsturen van het geld naar 'aflevering 9' is juist bedoeld om het geld in de pot veilig te stellen. Als je kans loopt dat je het naar de mol stuurt en daardoor kwijtraakt, staat dat juist haaks hierop. Dan kan je het beter bij de penningmeester in beheer laten.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #403 Gepost op: 4-01-2014, 18:31:36 »
Ja, dat is nou juist de uitdaging. Stel het geld veilig door het naar aflevering 9 te sturen, maar pas op! Stuur het naar de Mol en je bent het alsnog kwijt.
The British are not impressed.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #404 Gepost op: 4-01-2014, 18:33:11 »
Kun je een link sturen / foto waarop je dat ziet? Ik zie namelijk nergens dat hij dat doet.., maar hij staat wel op mijn verdachtenlijstje.
@Minnie Mol: zie de post van Convans, onderaan pagina 12 van dit topic. (Zie ook pagina 15).

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #405 Gepost op: 4-01-2014, 18:38:03 »
Oké, je bedoelt 'moet' als in 'een opgelegde regel door WIDM'. Dat zou kunnen, maar lijkt me niet logisch. Het opsturen van het geld naar 'aflevering 9' is juist bedoeld om het geld in de pot veilig te stellen. Als je kans loopt dat je het naar de mol stuurt en daardoor kwijtraakt, staat dat juist haaks hierop. Dan kan je het beter bij de penningmeester in beheer laten.

Ik denk dat de uitdaging is dat de ontvanger (niet de mol!!) in aflevering 9 nog in het spel moet zijn.
Het kan zo zijn dat je het naar iemand anders MOET sturen, met als risico dat het de mol is en het geld verdwijnt.
Kan ook zijn dat je het naar jezelf of een ander persoon stuurt en de geadresseerde aflevering 9 niet haalt.

Feit blijft, als alle geld zou worden opgestuurd, slechts 3 personen geld ontvangen, is dus hooguit de helft van de maximale pot (schat ik zo), maar wel veiliggesteld.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Minnie Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #406 Gepost op: 4-01-2014, 18:40:55 »
@Minnie Mol: zie de post van Convans, onderaan pagina 12 van dit topic. (Zie ook pagina 15).

Ja dankje! Ik zie er inderdaad MOL in en er hoort een kloppende theorie bij... JW stijgt op mijn lijstje!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #407 Gepost op: 4-01-2014, 19:01:07 »
Ik denk dat ik als ik mezelf kenbaar zou moeten maken met een lamp, en ik zit in het programma dat Wie is de MOL heet, ik wellicht ook het woord MOL zo zou seinen ook al ben ik zelf niet de mol. Lijkt me dus vrij duidelijk dat Jan Willem inderdaad MOL seint, maar is wat betreft mij totaal geen hint naar dat hij bedoelt dat hij zelf de mol is.
Ik denk ook dat het geen hint hoeft te zijn en kan mij goed vinden in jou uitleg... maar kijkend naar hints uit het verleden, zou ik het ook niet willen uitsluiten.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #408 Gepost op: 4-01-2014, 19:02:38 »
Volgens mij zoeken veel mensen het veel te ver met dat 'schijnbeweging'!
Wie was de enige die bij de eerste opdracht geld in de pot bracht?
Juist ja: Jennifer

Natuurlijk was die onmiddellijke executie ook een schijnbeweging, maar wie zegt dat de Mol niet ook even een schijnbeweging maakte door gewoon meteen even geld te scoren, zodat de verdenking van haar af zou zijn? Zo zou ik het doen. En God weet hoe graag ik ooit de Mol zou willen spelen! Was ik maar een bekende Nederlander...

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #409 Gepost op: 4-01-2014, 19:28:20 »
Ik ben de leader nog eens langs gegaan. Was dit al iemand opgevallen? Ik heb gezocht, maar kon er niets over vinden.

Ik weet niet waarom, maar het viel met nogal op. Mits de afbeelding wordt omgekeerd:

AM 8:15 (Amsterdam?)
1 9 2? 1

192.1 is wellicht een radiofrekwentie? Wie weet welke zender hier op zit? Kunnen we Sofie of Jan-Willem hiermee in verband brengen?

groet,
Tunnegraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #410 Gepost op: 4-01-2014, 19:30:53 »
Ik vind het raar dat niemenad op mijn postzegel-verhaal in gaat:
Als er een brief naar Freek wordt gestuurd die pas in de Filipijnen is verstuurd, mag je er toch vanuit gaan dat hij de Filipijnen heeft gehaald? Doet er dan niet eens toe of hij hem zelf heeft verstuurd of niet. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Nee, er is geen enkele garantie dat je die aflevering/locatie ook haalt. Je mag gewoon geld naar jezelf in de toekomst sturen.
Maar of die toekomst voor jou als kandidaat op de Fillipijnen of in Nederland is, dat weet je gewoon nog niet.

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #411 Gepost op: 4-01-2014, 19:42:46 »
Omdat je weet dat je zelf niet de Mol bent, dus dan is er geen risico dat je per ongeluk geld naar de Mol stuurt en het dus kwijtraakt. Daarom moet je het naar iemand anders sturen.

Oke, maar wat nou als je het geld hebt gestuurd naar iemand die ondertussen het spel al heeft moeten verlaten wegens een rood scherm?

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #412 Gepost op: 4-01-2014, 19:56:04 »
Oke, maar wat nou als je het geld hebt gestuurd naar iemand die ondertussen het spel al heeft moeten verlaten wegens een rood scherm?

groet,
Tunnelgraver
Ik zou zeggen "pech gehad"...? Geen idee. Ben benieuwd naar de methode die ze gaan gebruiken.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #413 Gepost op: 4-01-2014, 20:08:24 »
Oke, maar wat nou als je het geld hebt gestuurd naar iemand die ondertussen het spel al heeft moeten verlaten wegens een rood scherm?
Ja, ik verzin ook maar wat, natuurlijk, maar dat zou dan juist het moeilijke van die opdracht zijn, iemand vinden waarvan je denkt dat die wel in afl 9 komt en dat mag je niet zelf zijn en óók de Mol niet.
The British are not impressed.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #414 Gepost op: 4-01-2014, 20:21:18 »
Klopt. En dat maakt het een interessante toevoeging aan het spel!

Ik zie nu al voor me hoe alle kandidaten in beeld komen en we te zien krijgen aan wie ze geld sturen.
Want daarmee laten ze dan óók weten wie ze als grootste concurrenten zien! 

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #415 Gepost op: 4-01-2014, 20:28:58 »
Eindelijk eens de tijd om bij te lezen en te reageren. Heb de afgelopen aflevering gekeken en het was een hele mooie uitzending.   

Is het niemand opgevallen dat toen Art de envelop openmaakte er €400,- in zat, Owen zei vervolgens tegen Jennifer "4"? Je zei 5? En Susan bevestigde dit. Lijkt er dus op dat er €100,- uit de envelop is gehaald? Volgens mij heeft Jennifer de envelop niet afgegeven aan Susan. Ze vond de envelop zelf en gaf het ook zelf aan Art. Maar met €100,- minder? Ze hobbelde wel wat achter Susan aan op de weg naar het politiebureau.

Gebaseerd op deze aflevering van wat ik heb gezien en me opgevallen is verdenk ik Freek, Aaf, Susan & Jennifer het meest. Maar ja dan lees ik die berichten over Jan-Willem en die vind ik dan ook weer heel sterk zoals de cijfercode en de manier van herkenbaar maken.
Daphne, Sofie, Tygo & Owen verdenk ik minder na deze aflevering.
Al met al valt er nog niet veel te zeggen ik verheug me in ieder geval op aflevering 2.     

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #416 Gepost op: 4-01-2014, 20:34:49 »
Met het "Geld veilig stellen voor de toekomst", zou er misschien weer een opdracht kunnen komen waarbij men het risico kan lopen dat alle geld uit de pot verdwijnt? (ala veiling/höfdihuis). Maar het geld dat is opgestuurd naar de toekomst blijft dan in de pot?

En misschien mogen ze ook niet alles naar de toekomst sturen. Misschien zijn er wel opdrachten waarbij ze juist geld uit de pot nodig hebben (bv om hints te kopen om een bepaald opdracht te kunnen halen. En je kan geen hints kopen met het geld dat je al hebt verstuurd. Alles contant afrekenen dus)

En natuurlijk blijft de vraag openstaan: wat gebeurt er met het geld dat je hebt gestuurd naar iemand die in aflevering 9 reeds uit het spel is?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #417 Gepost op: 4-01-2014, 20:35:47 »
Is het niemand opgevallen dat toen Art de envelop openmaakte er €400,- in zat, Owen zei vervolgens tegen Jennifer "4"? Je zei 5? En Susan bevestigde dit. Lijkt er dus op dat er €100,- uit de envelop is gehaald? Volgens mij heeft Jennifer de envelop niet afgegeven aan Susan. Ze vond de envelop zelf en gaf het ook zelf aan Art. Maar met €100,- minder? Ze hobbelde wel wat achter Susan aan op de weg naar het politiebureau.

Ja, dat is opgevallen, maar naar het schijnt was er €2000 te verdienen en als je dat deelt door de 5 groepjes, kon ieder groepje dus €400 verdienen, dus dan klopt dat wel.
The British are not impressed.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #418 Gepost op: 4-01-2014, 20:41:45 »
Wat ik al opperde in het topic dat over de enveloppen gaat, maar waar helemaal niet meer gereageerd wordt:

Wat als er nu een nieuwe regel geďntroduceerd wordt in de volgende aflevering dat het geld dat beheerd wordt door degene die een rood scherm krijgt (in aflevering 2, of misschien zelfs in alle volgende afleveringen) uit de pot verdwijnt?

Dat kan verklaren waarom het van belang wordt dat het geld niet door één kandidaat beheerd wordt, maar juist zo slim mogelijk verdeeld, opdat het risico geld kwijt te raken zo klein mogelijk wordt. Dit leidt dan meteen tot het dilemma of je de Mol veel geld moet laten beheren. De Mol valt nooit af, maar blijft natuurlijk wel een onbetrouwbare factor

Anderzijds zou de Mol natuurlijk niet snel veel geld 'verliezen' omdat ie dan teveel opvalt.

Om risico's te vermijden zouden de kandidaten de mogelijkheid hebben geld zeker te stellen door het geld per post te versturen naar een kandidaat naar keuze (mogelijk zichzelf) in aflevering 9 (dus na de afvalfase) waarvan zij het vertrouwen hebben dat deze er dan nog in zit (bijvoorbeeld omdat hij/zij de Mol is).


Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #419 Gepost op: 4-01-2014, 20:44:39 »
Minpuntje aan deze theorie is meteen wel: waarom zou je geld naar een andere kandidaat sturen. Als jij er tegen die tijd toch niet meer in zit, waarom zou je dat geld dan per se veilig willen stellen. Het zou dus logischer zijn zelf het geld te behouden of het naar jezelf te sturen.

Ik ben heel benieuwd of ik een beetje in de buurt zit :-)