In tegenstelling tot alle andere jaren, heb ik sterk het vermoeden dat ik nu al weet wie de mol is.
Ik vind het een beetje lastig uitleggen, maar ik probeer het. Zonder namen te noemen, overigens.
In feite baseer ik mijn verdenking puur en alleen op de houding van de kandidaten als Art gedurende 3 minuten aan het woord is. Kijk, ieder persoon heeft andere karaktereigenschappen en ieder persoon reageert in dit soort ‘onnatuurlijke’ situaties als in WIDM van nature anders. Mensen zijn nerveus, juist niet nerveus, nieuwsgierig, onwennig, gedreven, druk, ingetogen of wat dan ook. Allemaal houdingen die ik in gegeven situatie kan plaatsen. Vaak kun je enigszins inschatten of een en ander oprecht is of gespeeld. Als het oprecht is: prima. Als het gespeeld is: ook prima, want het wordt dan al snel duidelijk dat je een rol speelt. Als het niet snel duidelijk wordt, speel je je rol dermate goed dat je een waardige mol bent. Ook prima dus.
Één persoon vond ik echter de eerste aflevering duidelijk uit de toon vallen. Niet, omdat hij/zij niet oprecht over kwam en ook niet omdat hij/zij een rol leek te spelen. Wèl omdat Arts woorden bij die persoon steeds aan te leken te komen als: “sh*t, wat moet ik nu doen? / wat wordt er van mij gevraagd”. Net of de persoon in beginsel niet goed raad weet wat hij/zij met de rol van mol aan moet. Het zou (voor mij als kijker) echt jammer zijn als ik het later goed blijk te hebben…