Als ik '5-op-een-rij' (het spel op het strand) vanuit een Susan bril bekijk, zie ik de strijd tussen mol Susan (die geen vrijstelling wilt vanwege positie in de 'Jacht is geopend') en haar verdenker Tygo (die wilt dat Susan de vrijstelling krijgt, maar niet wilt dat z'n verdenking duidelijk wordt gemaakt aan de andere kandidaten). Een leuk duel, omdat ze beide moves moeten maken die haaks staan aan de "goede" manier van spelen. Tygo redt een keertje Susan van de ondergang, maar Susan eist daarop toch het verlies op door nogmaals een slechte move te maken en haar 5-op-een-rij weggeeft.
Winnaar van dit duel is dus Susan. Verliezer van dit duel is Tygo. Freek is de lachende derde.
Ik prefereer dit boven Susan als lachende derde op de foto's, al hoewel ik dat ook niet volledig durf af te schrijven. Het was voor mij een keuze tussen: Iets wat direct terug slaat op een bepaalde opdracht vs. letterlijk fotootjes kijken en dan vind ik de eerste leuker. Dat maakt het natuurlijk niet meer waar.
Ik snap alleen niet wat dat betekent dan. Ik vond de afvallerstheorie wel redelijk plausibel en die stond nog lichtjes overeind, maar ik vind Freek niet de volgende afvaller! Ik vind Tygo de volgende afvaller en ik zie de lachende derde niet terug in Tygo. Tygo is na deze aflevering en hoe deze aflevering is gelopen, NIET de lachende derde. Ik zie hem meer als de huilende vierde.
Zet ik dan een Freek bril op, is Freek voor mij helemaal niet meer de lachende derde. Susan en Tygo spelen dan gewoon slecht en is Freek de terechte winnaar. Hij haalt dan de vrijstelling binnen met zwaar overmacht en is gewoon de Numero 1. De lachende derde moet dan toch Susan zijn vanwege de fotootjes (omdat optie 1 afvalt).
Maar dat klopt dan ook niet met de afvallerstheorie want Susan verdenkt Freek een beetje en de rest niet. Susan wint dan zeker de halve finalestrijd.
Met beide brillen vind ik dus de afvallertheorie niet meer heel erg plausibel. Het gekke is dat als ik er een de 'titels slaan op de mol saus' overheen gooi, dan kom ik op:
Met een Susan bril: Freek.
Met een Freek bril: Susan.
Dus als Freek de mol is, is Susan de mol en andersom...
Goed. Ik kom er niet uit dus.