Ik heb het spel nu 1x gespeeld, en ben positief!
Ik vind het allereerst een spel waar goed over nagedacht is, qua vragen en opzet, maar ook qua tijd die je ervoor hebt (45 minuten via de timer).
Wat wel heel logisch is, maar je wel goed moet realiseren, is dat het erg afhankelijk is van de spelers. De mol zal willekeurig gekozen worden doormiddel van een kaartje waarop staat of je wel/niet de mol bent, en wanneer een speler de mol wordt, maar deze speler niet zo goed zijn rol als mol kan vervullen, is dit natuurlijk een nadeel voor het spelplezier. Tip van mij is dus om het spel te spelen met mensen die widm goed kennen en ook de psychologie erachter een beetje begrijpen (hoe zet je je als mol in de groep).
In 45 minuten is het de bedoeling om 8 vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn (bij Australië, die wij speelde) goed gekozen, maar soms aan de makkelijke kant, terwijl anderen juist moeilijk zijn. Ook nu hangt het erg van de spelers af, en dan met name aan de kennis van de spelers. Er zijn goede manieren voor de mol om te mollen, en deze staan ook beschreven in de speluitleg, wat wel fijn is voor minder fanatieke molfans.
Er is 3 keer de mogelijkheid om een joker in te zetten, wat nog best wel ruim is. Je kan zelf natuurlijk bepalen of je hier meer of minder jokers wilt toestaan in het spel, maar ikzelf zou eerder voor minder jokers kiezen. Hoe de jokers het spel beïnvloeden en wat er precies op de jokers staat, laat ik in het midden i.v.m. spoilergevaar, evenals de vragen/antwoorden en het geheime woord uiteraard...
Als de 8 vragen zijn beantwoord is het tijd om het geheime woord te ontmaskeren. Wanneer de mol al goed gemold heeft tijdens de 8 vragen, is het vrijwel onmogelijk om het woord te raden, maar wanneer de mol minder goed de kans heeft gehad om te mollen, zal dit makkelijker zijn. Per gegeven antwoord is er namelijk 1 letter, dus in totaal 8 letters, die samen dat woord vormen.
De winnaar is uiteindelijk óf de mol; wanneer het geheime woord niet geraden is, óf de speler met de hoogste score. Punten behaal je door de 8 vragen individueel goed te beantwoorden (3 punten per vraag), en uiteraard na elke vraag voor jezelf op te schrijven wie de mol is. Na vraag 1 is het raden van de goede mol 10 punten waard, en na vraag 8 zijn er nog maar 3 punten te verdienen door de goede mol te raden. Uiteraard kan pas achteraf berekend worden wie de winnaar is. Het spannende effect hieraan is dat je, wanneer je bijvoorbeeld wel op de goede mol zat, maar te weinig vragen goed beantwoord hebt, je alsnog kan verliezen van een speler die bijvoorbeeld beter in het beantwoorden van de vragen was.
Wel is het zo dat de punten die je krijgt op de vraag wie de mol is, uiteindelijk wel in goede verhouding staan met de punten die je krijgt voor de goede antwoorden op de 8 vragen.
Wat wel een zeer kritisch punt is, is dat het spel op dit moment maar 10 keer gespeeld kan worden. Het schijnt dat er binnenkort nieuwe vragen zullen verschijnen, en ik hoop dat dit ook zo zal zijn, en dat ze niet extra veel geld gaan kosten...
Samengevat:
+ duurt niet te lang (45 minuten)
+ goed in elkaar gezet
+ goede verdeling makkelijke/moeilijke vragen
- maar 10 verschillende spellen die je kan spelen op dit moment
- hangt wel erg van de mol en kandidaten af, in hoeverre het spel makkelijk/moeilijk is
Al met al dus een leuk spel!
Mocht je nog vragen hebben; stel ze me gerust.