Ik ga ervan uit dat de echte Mol in het spel het liefst een Molverdachte noemt die het tot de finale schopt. Dat houdt het ook voor de kijker lekker spannend. Naar mijn mening is er maar één zo’n koppeltje mogelijk: Jenny-Davey.
• Davey heeft een vrouwelijke Mol in gedachten. Dat bleek al bij de jokers-achter-de-rugopdracht en bij de laatste test meldt hij dat zijn vrouwelijke Molverdachte en hijzelf elkaar verdenken. Bij de vorige test (afl. 5) klikte hij op ‘Ja’ bij de vraag of de Mol mocht stemmen wie de vrijstelling kreeg. Jitske mocht toen niet stemmen. De enige vrouwelijke kandidaat die overblijft, is dan dus Jenny.
• Roeland heeft meermalen aangegeven dat hij op Jitske zit. De suggestie wordt gewekt dat hij nu wellicht switcht naar iemand anders. Uit de testvraag die hij in afl. 6 invult, wordt niet duidelijk wie zijn Mol op dat moment is. Zijn antwoord op de vraag die we hem zien beantwoorden (‘Wie zat aan de rechterhand van de Mol tijdens de lunch?’), luidt: ‘Guido’. Het is eigenlijk een rare testvraag, want op basis van deze vraag kon alleen Jenny (Davey zat er rechts naast), Roeland (Jenny zat er rechts naast) of Guido (Jitske zat er rechts naast) de Mol zijn. Jitske en Davey hebben namelijk niemand rechts naast zich bij de lunch. Eén ding is duidelijk: Roeland zit niet op Jenny, want dan had hij wel ‘Davey’ ingevuld. De enige verklaring die ik kan bedenken voor het ‘Guido’-antwoord, is dat Roeland schuin tegenover Jitske en Guido zat, waarbij Guido vanuit Roelands perspectief rechts naast Roelands Molverdachte Jitske zat.
• Jitske vulde in afl. 4 haar test voor twee derde in op Davey. Een aflevering eerder gaf Jenny aan dat Davey en Jitske haar Molverdachten zijn. In afl. 6 kiest ze voor een jongen als Mol.
De komende aflevering valt volgens deze theorie dus ofwel Roeland ofwel Jitske af. Vanwege de kans op een vrijstelling of jokers is het heel lastig te voorspellen wie van de twee dan het strijdtoneel zal verlaten. In de vooruitblik slaat Roeland de handen voor zijn ogen na de woorden: ‘Vrijstelling voor de finale.’ Ik interpreteer dit alsof hij deze is misgelopen. Of hij afvalt, is daarmee natuurlijk nog niet duidelijk.