Het is toch de combinatie van dingen die het echt onmols maakt. Natuurlijk brengt de Mol ook wel eens geld binnen of geeft een keer goed advies, maar deze aflevering was hij (mede)verantwoordelijk voor 750 euro EN hij vond de opdracht en instrueerde de andere groepen heel duidelijk EN stemde op 50-75 op het eiland... Zou een Mol dat alledrie doen?
De combinatie van 'goede' dingen die Chris deze aflevering deed, de opleving die hij als het ware had, vond ik wel heel opvallend, maar het maakt hem niet onmolser wat mij betreft.
Om even met het eiland te beginnen: die opdracht wordt niet gehaald. De Mol - wie het ook is - heeft dus sowieso z'n zin gekregen (belangrijk!). De vraag is of je dan ook gelijk de conclusie kunt trekken dat de Mol dús voor de verkeerde categorie heeft gestemd. Ik denk het niet. Als het zo uitkomt - d.w.z. als de meerderheid toch al neigt naar het verkeerde - wil de Mol denk ik het liefste voor de goede categorie stemmen. Gratis wat verdenkingen afschudden, want er komt toch geen geld in de pot. Dit kan bij deze opdracht het geval zijn bij zowel Chris als Margriet. Vergeet ook niet dat Viktor, die naast hen staat, dan al gezegd heeft dat hij 30-50 al aan de hoge kant vindt. De kans dat ze dan als groep nog gaan kiezen voor 50-75 is uitermate klein.
Al met al denk ik dat je niemand in deze opdracht 'onmols' kunt noemen, ook Chris (en Margriet) niet.
Bij de Russische Roulette pakt hij 250 euro en dat had in principe niet gehoeven, dus dat is wel enigszins onmols. Maar écht onmols is het ook niet. Het is een betrekkelijk laag bedrag. Het is imho van de 3 wel zijn meest onmolse actie.
Ten slotte de Vakantiekiekjes. Tja, ik kan er niks aan doen, maar ik zie hier vooral iemand die voorkennis heeft en probeert ervoor te zorgen dat iedereen het spel gaat spelen zoals het bedoeld is. Het zit hem ook in de manier waarop hij Margriet er op attendeert. Hij zegt niet gelijk "Jongens, er moeten specifieke personen op de foto!", maar "Gek hè, dat is mijn bijnaam" o.i.d. en vervolgens laat hij Margriet als het ware de conclusie trekken. Dat er uiteindelijk 3 goede foto's gemaakt worden (en daarmee geld in de pot komt) is voor mijzelf uiteindelijk van minder belang dan het overweldigende gevoel van voorkennis dat ik (voor de zoveelste keer) bij Chris kreeg.
Mijn persoonlijke conclusie is: Chris kan nog steeds de Mol zijn. En als hij het is, dan heeft hij deze aflevering blijkbaar mede aangegrepen om de verdenkingen van de groep (die er zeker waren) enigszins af te schudden. Dát en zorgen dat de spellen gespeeld worden zoals ze bedoeld zijn, meer zie ik hem eigenlijk niet doen. Écht onmols is hij -in mijn ogen- niet geweest.
Ter verduidelijking: écht onmols vond ik bijvoorbeeld Viktor bij de Russische Roulette. Niet het feit dát hij op een bom liep, maar als hij de Mol was geweest had hij er zeker van te voren een verhaal bij bedacht en dat had hij overduidelijk niet gedaan. Viktor gaf er hier blijk van juist níet over voorkennis te beschikken. Ook veelzeggend.