Maar het is op zich niet erg dat hij ze uitdeelt. Alleen als hij de mol blijkt te zijn is het oneerlijk. Anders natuurlijk niet. Hoogstens een beetje dom als kandidaat.
Ik erger me er in beide gevallen een beetje aan eigenlijk.
Jokers zijn een handig betaalmiddel om informatie af te kopen of 1 of ander voordeel. Maar Rik heeft op geen enkel moment voordeel gehaald uit zijn bondgenootschap met Marlijn.
- Hij geeft een joker aan het eind van aflevering 4 met een vage belofte in de plaats, maar Marlijn slaagt er (door Martine en Margriet vooral) niet in om bij de rondleiding jokers voor Rik te scoren.
- Hij koopt voor haar met 500 euro een joker met blijkbaar als enige tegenprestatie dat ze zelf het geld moest achterlaten.
- En in de laatste aflevering is de joker helemaal gratis.
Jokers uitdelen, daar is niks mis mee, maar zorg toch dat het op zijn minst lijkt alsof je er iets voor terug krijgt. Nu was het eigenlijk gewoon Rik die maar jokers uitdeelt en voor wat? Helemaal niets.
Voor een Mol vind ik het te obvious en voor een kandidaat (die zelf toch had gezegd een fan van het programma te zijn) vind ik het weer tactisch te dom gespeeld.
Om toch positief af te sluiten: Als Rik de Mol is, dan is hij voor mij toch een goede Mol, want draai het en keer het, zelfs met zijn 1500 euro "gestolen" uit de pot erbij gerekend, is de pot toch vrij beschamend. En dat zonder opdracht die de pot leeg kon halen zoals bij Anne-Marie Jung en Inge Ipenburg.