Misschien handig om eens een stem te horen van iemand die helemaal buiten het spel stond en op de achtergrond mee gevolgd heeft.
Een groep kandidaten kiezen zal altijd voor discussie zorgen, daar kan je denk ik niet onderuit. Maar je zit met het probleem dat velen elkaar hier al persoonlijk kennen. Als jullie naast dit forum ook soms afspreken om eens samen een gezellige namiddag door te brengen dan creëer je altijd al (onbewust) vriendjespolitiek en dat maakt het misschien ook wel net een tikkeltje minder leuk dat vele kandidaten elkaar gewoon al te goed kennen. Een van de leukste dingen aan 'De Mol' is net het feit dat 10 kandidaten elkaar helemaal niet kennen en niet weten hoe de ander zal spelen of hoe de ander reageert op bepaalde situaties. Nu ga je toch veel sneller contact opnemen met 'bekenden' voor jezelf of niet?
Zo'n blik van helemaal buitenaf is inderdaad erg fijn
Laat ik ook dat even toelichten. Alleen of ik (of eigenlijk we, maar spreek nu voor mezelf) mensen persoonlijk ken of niet doet er naar mijn idee niet toe, omdat het inschrijfformulier, de motivatie en ook nog het gedrag in de eerste opdracht leidend waren. We zijn met drie man, die moeten komen tot een consensus over de groepssamenstelling natuurlijk, dus wat de een geweldig vindt, vindt de ander misschien weer niet zo.
Sowieso ben ik (en LDH volgens mij ook niet), nog nooit op een spelletjesmiddag geweest. En heb ik slechts privé een hele sterke band met Starlight (waar volgens mij ook een deel van dit conflict zit..). Op een enkele anderen na, heb ik forummers nooit in het echt ontmoet, dus dat speelt echt geen rol. Starlight zou eerst helemaal niet meedoen, net als Wouter. De 6 vrouwen waren nieuw t.o.v 2015, dus zij zou echt niet meedoen. Maar ja, over Wouter (die ook meedeed), hadden we ook twijfels. Ook hij had al eens meegedaan, moest daar niet iemand anders op zijn plek komen? Maar zijn inschrijving was gewoon zo sterk, dat we dat niet konden negeren eigenlijk.
Maar goed, deze hele discussie ontstaat gewoon door:
a. een verkeerd geïnterpreteerde woordkeuze van mijn kant
b. de voorkeur voor een evenwichtige verdeling man-vrouw (wat niet gek is, want in 2015 was dat 10-2), al is het argument dat Luus geeft wel terecht en iets om rekening mee te houden
c. De gedachte dat mensen voorgetrokken worden omdat we ze wel/niet mogen/voorkeuren hebben weet ik wat, wat gewoon niet klopt.
Je kunt dit gewoon niet goe doen. Wij waren overdonderd door de 25 aanmeldingen. Nooit verwacht, 11 mensen zomaar wegsturen is keihard. Als je dan iedereen een kans geeft mee te doen, het molgevoel geeft, leek ons voor die bizarre situatie dat de beste oplossing.
Want kijk naar de mogelijke oplossingen:
1. loten (geen oplossing, want kans op inactievelingen en miscasting qua groep)
2. De eerste X die komen malen (geen oplossing, want kans op inactievelingen, en idd miscasten)
3. Zelf een groep samenstellen (ook geen oplossing, want je sluit mensen uit zoals ik PROBEERDE te zeggen).
4. 11 mensen sowieso teleurstellen (ook niet leuk, dat was de kritiek in 2015)
5. Iedereen mee laten doen (mja 25 mensen... dan moeten er elke week 3 uit en mol vinden onmogelijk)