Deze opdracht spookt regelmatig door mijn hoofd en ik kom er lastig uit.
1. Mijn gevoel zegt ook dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was. Hij zou dan hebben geweten dat hij het kon zijn, omdat hij dan 'nee' antwoordde op de vraag over kinderen. Waarom zou hij dan in vredesnaam een koffer met niets pakken, in de wetenschap dat hij nooit pasvragen zal kunnen kopen. In mijn ogen gokt hij op solidariteit binnen de groep. Beetje naïef misschien, maar het verklaart ook zijn enorme teleurstelling. Alsof hij weet dat hij door het kopen van pasvragen is gesneuveld.
2. Als dat zo is, dan was Joke, Pieter of Steve de afvaller.
3. Ik ga er vanuit, dat de Mol toch geld zal willen verspelen. Ook dan komen de namen van Joke, Pieter en Steve naar voren. Maar! Ook Baha. Als Jeffrey niet de afvaller was, zou Baha snel de tweede 0 kunnen pakken. Hij weet dan zeker dat de afvaller geld heeft. Dat betekent, dat die 3000 sowieso niet gewonnen wordt èn dat er een koffer met geld verdwijnt. Koopt een kandidaat pasvragen, dan betekent dat ook dat 3000 niet gewonnen wordt èn dat het geld voor de pasvragen verdwijnt.
Kortom... Zou Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller zijn, dan is de zet van Baha de allerbeste die de Mol kan doen. Hij formuleert het ook prachtig: "Als Jeffrey nul pakt, pak ik ook nul." Hij geeft daarmee Jeffrey het laatste zetje en bepaalt de afloop al.
EDIT... Als de verdeling definitief is en Jeffrey en Baha zijn niet de afvaller, dan hoeft zelfs Lloyd niets te doen. Zeker als Pieter de afvaller zou zijn geweest met zijn 3000 euro.