Vanaf de bank is het makkelijk om een mening te typen. Ik waardeer het programma en alle inspanningen van de makers. Het was een goed seizoen, dank!
Toch blijf ik ook met bepaalde vragen/ losse eindjes zitten. Dit is wat mij opvalt (en mijn mening hoeft natuurlijk niet dé mening te zijn). Het heeft ook wel wat overlap met wat eerder is gezegd.
Met seizoen 18 waren we als kijker ontzettend verwend, denk ik. Wát een opening (in 5 landen beginnen
) en veel actie, ook vanuit de deelnemende kandidaten. De afsluiting/onthulling was ook mooi gedaan.
Zo'n spectaculaire opening als toen is moeilijk te evenaren. Dat vind ik niet erg.
Ik merk wel dat ik, hoewel ik het ook dit jaar een leuke groep vond, mij minder betrokken voelde bij de deelnemers dan vorig jaar.
9 leken wel de mol en degene die de mol was, leek voor mij vooral een goede kandidaat. Blijkbaar miste ik zelf de nodige focus dit jaar om de echte mol te ontmaskeren
, Merel heeft het overigens prima gedaan, maar het helpt niet echt als de rest gaat 'meemollen' of totaal geen inzet lijkt te tonen bij een opdracht.
Een beetje verdacht gedrag is natuurlijk prima als kandidaat (het ontmaskeren van de mol moet ook niet té makkelijk zijn
), maar eigenlijk zou ik toch wel meer willen zien dat mensen voor de pot gaan en er niet alleen maar zijn 'om mee te doen' of voor hun eigen PR in het programma lijken te zitten.
Misschien kunnen daar de opdrachten wat meer op worden afgestemd? (minder: 'alles of niets', maar kandidaten ook individueel een kleine beloning geven als ze ergens in slagen, wat al eerder is gezegd) Als meer kandidaten zich richten op het spel (en wat minder op sabotage-acties om verdenkingen te krijgen), dan heeft de mol ook meer eer van het gemol.
En ik vind ook dat de groep best wel wat vaker mag afzien.
Niet alleen overnachten in luxe hotels met uitgebreide ontbijtjes (zo lijkt het, hoeft natuurlijk niet zo te zijn
), maar ook in wat meer uitdagende omstandigheden (expeditie Robinson is dan weer het andere uiterste
), zoals overnachten in een tentje in de rimboe of de nacht doorbrengen in een verlaten pakhuis. Ik noem maar wat.
Je ziet nu vooral mensen zich optutten, ontbijten en o ja... Er is ook nog een opdracht, vooruit dan maar...
Bam! Gewoon mensen in een opdracht droppen, het liefst in een beetje ongemakkelijke/uitdagende situatie. Dat zou ik meer willen zien.
En psychologische spelen vind ik zelf interessant, zoals de Wachtkamer opdracht. Daarmee kun je veel kanten op, ook bij de mol-verdenkingen. Wat ik ook goed vind (is ook wel gedaan dit seizoen, mag voor mij vaker) is dat kandidaten onderling met elkaar in gesprek raken over WIDM.
Rik heeft het goed gedaan als presentator, zijn aandeel vond ik wel verfrissend. Fijn dat hij er volgend seizoen ook bij is. Colombia als land is ook prachtig. Ik zou ook meer van de mensen daar willen zien.
Voor mij is het grootste aandachtspunt dat de mollenacties dit jaar wat ondergesneeuwd lijken. Niet alleen door mijn eigen onoplettendheid/verkeerde tunnelvisie
, maar ook door acties (of gebrek aan actie) van mollende kandidaten/ kandidaten die vrijwel niks lijken te doen en misschien ook door bepaalde montage-keuzes. Dat vind ik vooral jammer voor de echte mol (die met lef heeft gemold) en ook een beetje voor mezelf als kijker
, want je blijft toch een beetje met de 'hoe?'-vraag zitten.
Bij de ontknoping zou het mooi zijn om meer aandacht te hebben voor de mol-acties die zijn gedaan. Want daar draait het toch om: wie is de mol en wat heeft hij/zij allemaal uitgevroten? Ik ben om die reden geen fan van de live-finale, omdat het dan meer om de mediahype lijkt te draaien (en minder om de mol/winnaar/verliezer). Zo'n nabeschouwing tijdens de 1e edities vind ik een fijnere opzet, maar wellicht ben ik ouderwets daarin.
Misschien is het inderdaad een oplossing om zo'n nabeschouwing na de ontknoping te doen. Dan blijf je als kijker ook niet met allerlei open eindjes zitten.
Hoe dan ook, zo'n programma maken blijft altijd een uitdaging.
Er zijn genoeg dingen waar ik blij van werd: de mooie landschappen, de dynamiek tussen de kandidaten, de oprechtheid van de meeste kandidaten (een kandidaat als Robèrt lijkt minder voor de hand, maar ik vond hem geweldig. hij zou ook een mooie mol zijn geweest, haha), af en toe hard spel en een goede balans tussen luchtige en wat serieuzere momenten.
O, en de Nielstunnel was natuurlijk niet helemaal juist, maar wel een mooie tunnel!
En gezellig bovendien. Bedankt iedereen: programmakers, mol, kandidaten, Rick, Rik, moderators, mede-tunnelaars en alle forummers!
Dat volgend jaar opnieuw een mooi seizoen mag worden.