Hallo allemaal,
Voor mij is al sinds aflevering 1 duidelijk dat Merel de Mol wel moet zijn. Ik weet niet of dit al opgemerkt is, maar ik heb de volgende punten nog nergens gelezen op forums en youtube, die mij opvallen:
- Iedereen schrijft dat er veel vogens in de serie voorkomen, maar dat alleen zou toeval kunnen zijn. In de laatste aflevering komen er echter ineens
twee witte flitsen voorbij tijdens een lang shot dat vogels volgt. Dat zijn geen per ongelukke flitsen of een technisch probleem, maar er bewust ingemonteerd. Voor mij is dat een sterke hint naar Merel, omdat zij in haar vrije tijd natuurfotograaf is.
- Gisteren viel me op tijdens het bekijken van een youtube video waarin de introductie van Merel zit dat ze daar letterlijk lijkt te vertellen wat haar strategie als mol is. Ze zegt, duidelijk gedegen voorbereid om het zo te zeggen:
Mijn strategie in het spel is vooral om goed te kijken, goed op te letten en hard te zijn op de feiten en zacht op de persoon.
Ik vraag me serieus af welke kandidaat zou zeggen dat ze 'hard op de feiten en zacht op de persoon' is. Dat slaat m.i. nergens op en bedenk je niet zomaar. Ik denk dat ze hier haar strategie letterlijk prijsgeeft, namelijk 'zacht op de persoon' = overdreven emotioneel en snel ontdaan (wat ze volgens mij in werkelijkheid niet zou zijn) en 'hard op de feiten' (snoeihard het spel spelen, genadeloos 2 kandidaten er ineens uit, geld van anderen wegstelen bij de lasers etc).
https://youtu.be/rsQsm6vZmug?t=17In een andere (extra) video die over Colombia gaat (
https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/dit-is-colombia/) heeft ze het ook al over een stad die zowel lief als vuig is:
Op 0'13": "Ja, de steden zijn een soort
vuig en een beetje
ruig. De dorpjes zijn bloedmooi. De uitzichten zijn echt om te
huilen, zo waanzinnig. Colombia is echt een ...uh..
overweldigend land. Het is een soort
palet van verschillende uitersten eigenlijk."
En wat ze hier zegt wordt in een andere vorm aan het eind van de video nogmaals herhaald. Dat is geen toeval.
Ze klinkt heel erg ingestudeerd en het lijkt erop dat ze hier haar eigen rol omschrijft: ze speelt huilen, ze speelt steeds alsof ze overweldigd wordt door emoties. In een van de extra video's spreekt ze zelfs over hoe hard de andere kandidaten bij haar binnenkomen en dat ze zich zelfs ontdaan lijkt te voelen daardoor. Ik geloof daar helemaal niets van.
Vooral de woorden 'vuig' en 'ruig' herhaalt ze diverse malen. Dit doet ze heel bewust. En af en toe lacht ze ook even tussendoor.
Synonymen van Vuig:
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=vuig: gemeen, laag, boosaardig etc. Echte eigenschappen van de mol.
En gezien ze ook weer vaak ineens boos kan reageren tijdens een spel, alsof ze heel fanatiek is, of van het pad is als ze zogenaamd een fout heeft gemaakt, en ze naast kandidaat spelen de mol is is ze dus ook 'een palet van verschillende uitersten', zoals ze zegt.
Verder zegt ze dat haar taktiek is om goed op te letten. En dat is precies wat ze echt overdreven doet overal. Kijk maar eens naar alle keren dat Rik de spellen uitlegt. Ze is veel serieuzer dan de andere kandidaten aan het opletten tot het verkrampte toe. En hoe ze naar Sarah kijkt alsof ze haar als kandidaat observeert, echt super onopvallend en dik aangezet. Waarom zou een kandidaat zo opvallend laten merken dat ze een ander volledig observeert? Ik denk dat dat een belangrijk deel van haar strategie als mol is.
En dus dat ze hier haar hele strategie al aan het begin van de serie aan ons heeft verteld.