Ik kan me voorstellen dat Merel wacht en hoopt de volgende ronde nog een joker te scoren. Dan kan ze de ene met de andere joker vergelijken en zo hopen dat ze de joker met vrijstelling eruit kan halen door te letten op gewicht/grootte/geluid dat het maakt als je het schudt/ertegenaan tikt.
Dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Als je 2 jokers hebt, hoe kun je er dan achter komen dat er in de ene een vrijstelling zit en de andere niet.
Kunnen ze ergens een digitale weegschaal op de kop tikken die gevoelig genoeg is. Ik heb zelf een kleine digitale weegschaal van een online drogist die op 0,01 gram nauwkeurig is voor minder dan een tientje als ik me niet vergis.
De vraag is alleen hoeveel verschillen de 2 jokers en ik kan me voorstellen dat zelfs 2 jokers die geen vrijstelling bevatten niet even zwaar zijn. En wat is het soortelijk gewicht van de vrijstellingen (plastic) t.o.v. dat van de MDF platen of multiplex (?) waaruit de jokers blijkbaar worden gefabriceerd.
Zo te zien in het filmpje paste de vrijstelling vrij nauw in de joker, dus veel lucht zal er niet in zitten.
Zou je iets met water kunnen. Als je beide jokers vooraf weegt en dit nog een keer doet als ze allebei de kans hebben gekregen om water op te nemen. Degene met de minste gewichtstoename zou dan de vrijstelling moeten bevatten, want de vrijstelling neemt geen water op.
Wat jij al noemde, er tegenaan tikken, zou ook een verschil op kunnen leveren?
Ik geloof niet dat de joker er zo los in ligt dat je dit zou kunnen horen door hem te schudden. Wel misschien als je deze eerst flink nat maakt waardoor het hout uitzet. Na droging komt er misschien wat speling in?
En anders misschien de joker nat maken en dan heel voorzichtig openen zonder braaksporen achter te laten en hem hierna weer te laten drogen en dan weer dicht tikken. In de intro van de eerste aflevering kun je zien dat de twee helften alleen met 2 deuvels bij elkaar worden gehouden. Je ziet niet dat er ook lijm wordt gebruikt. Je wil ook niet dat er lijm op de vrijstelling komt. Dus misschien hooguit een drupje houtlijm in het gat waar de deuvel in komt.
Iemand misschien nog een idee?