Nu de voorpret voor seizoen 20 langzaam ontbrandt is het wellicht aardig om nog eens terug te kijken, in dit geval naar bijna 15 jaar geleden. Zeer onlangs kreeg ik namelijk van iemand die zeer nauw bij de productie betrokken was maar van wie ik de naam niet kan noemen, de (voor mij) definitieve bevestiging van een gerucht dat al jaren rondgaat: in 2005 was Roeland Fernhout de oorspronkelijke mol.
Volgens mijn bron was Roeland al ziek in Nederland, werd hij tot overmaat van ramp al meteen door een hoop kandidaten verdacht, en werd – toen hij op de vierde of vijfde dag te ziek bleek om nog verder mee te reizen – Yvon als vervangende mol aangewezen. Omdat deze wissel nog zo vroeg in het spel plaatsvond, heeft men besloten de opnamen – die bovendien toen nog geacht werden voor de allerlaatste serie te zijn – voort te zetten.
De reeks terugkijkend kan ik alleen maar bewondering hebben voor de manier waarop de productie deze gang van zaken middels een slimme montage heeft weten weg te poetsen. Toch zijn er volgens mij wel een paar ‘smoking guns’ in het programma te ontdekken onder het Cruijffiaanse motto ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Zo viel het me nu pas op dat Yvons molbiechten uit de eerste drie afleveringen (i.c. het liegspel, de mijnenvegeropdracht en de stroomtrein) alleen in voice-over te horen zijn, terwijl ze de molacties uit de volgende afleveringen in beeld op locatie uit de doeken doet. Het feit dat Yvon toen nog niet de mol was, zou een goede verklaring zijn voor deze discrepantie.
Het is zelfs nog maar de vraag of Yvon toen zij aan het eind van dag 3 (aan de vooravond van de treinopdracht, het eerste spel waaraan Roeland niet deelnam) via een mysterieus telefoontje werd gevraagd om de hulpmol te zijn al definitief was geselecteerd als vervangende mol. In de terugblikaflevering zegt Yvon (dus louter als voice-over) dat ze wist dat Isabel (ook) de hulpmol was in de trein, maar op de molfandag vertelde ze aan onze medeforummer Ishtara (zie
https://www.realitynet.org/forum/?topic=16355.msg399098#msg399098) zonder blikken of blozen dat zij op dat moment überhaupt niets wist over (andere) hulpmollen, en dat haar vraag aan Isabel hierover in aflevering 9 dus geheel oprecht was. Het is merkwaardig dat de mol dit niet zou weten, dus dit alles zou er op kunnen wijzen dat er bij de treinopdracht nog maar weinig gelegenheid was geweest om Yvon uitvoerig te briefen – omdat zij nog maar heel kort de mol was, of zelfs nog niet eens definitief geselecteerd.
Natuurlijk moet eenieder de feiten voor zichzelf afwegen en bepalen of hij/zij dit wil geloven. Het lijkt me echter lang genoeg geleden om open en nuchter te bespiegelen over deze interessante episode uit de inmiddels twintigjarige molgeschiedenis.