Wat een interessant, mysterieus staartje na al die jaren…
Het was een wat vreemde serie, vond ik, die van 2005, en dat had niet zozeer te maken met de switch naar bekende Nederlanders of de onzekerheid omtrent het voortbestaan. Het was de serie zelf. De intense groepsdynamiek en nee, veel meer, die rare wending opeens, vanaf aflevering drie. Gijs die moest terugkomen, die hulpmollen en met name de onverklaarbare willekeur waarop ze leken te zijn gekozen. Dat was zo gek. Er was daar iets niet pluis, maar wat? Geen idee. Er waren toen al geruchten over Roeland als oorspronkelijke mol, maar nooit echt onderbouwd, in ieder geval, ik heb dat niet zo ervaren.
Nu, vijftien jaar later is het wel een eye-opener om het verhaal van Michmol te lezen. Ik was de serie allang vergeten (het behoorde nooit tot mijn favorieten), maar nu kijk ik er toch heel anders naar. Thanks, Michmol, dat je je verhaal hier ter sprake brengt. Het klinkt in ieder geval erg aannemelijk, ik geloof het wel, het zou een hoop verklaren.
Met dit nieuwe uitgangspunt ben ik de serie uit 2005 nu eens aan het terugkijken vanuit een andere hoek. Zo heb ik Yvon Jaspers bijvoorbeeld nooit een geweldige mol gevonden, integendeel, maar nu neig ik dat toch anders te zien. Als ze echt ter plekke, totaal onvoorbereid die rol op zich zou hebben genomen, waar het nu wel op lijkt, buig ik diep.
Chapeau, dan is ze wat mij betreft een van de beste mollen allertijden. Niet alleen omdat ze die rol onvoorbereid op zich heeft genomen, maar ook omdat ze in dat geval, nooit heeft kunnen vertellen hoe de vork echt in de steel stak. Normaal houdt het molschap na een seizoen op, maar met dit verhaal erbij, blijft er altijd een stukje mol dat ondergronds en onuitgesproken moet blijven. Dat is wel wat…