RIP Burgemeester Brtdm.
Over de doden niets dan goeds natuurlijk maar... ik baal eerlijk gezegd wel van wat in mijn ogen een domme actie was van Brtdm gisteren. Zonder die actie had hij mogelijk nog gespaard kunnen worden en had ik mezelf misschien eindelijk kunnen vrijpleiten. Het was niet handig van hem mij gisteren vlak voor het ingaan van de nacht te vertellen dat ik Kaasje moest beschermen. Ik had zelf namelijk ook al precies hetzelfde bedacht: dat de wolven waarschijnlijk het liefst voor Kaaasje zouden gaan om een eventuele volgeling er nog in te houden. Dus als hij niets had gezegd, was er een goede kans dat ik eindelijk iemand effectief had beschermd.
Door zijn oproep heeft Brtdm ongewild de wolf/wolven gewaarschuwd en het mij moeilijker gemaakt. Daarmee zeg ik overigens níet per se dat ik Kaaasje daadwerkelijk heb beschermd, voor het geval er nu nog een nacht komt en ik nog 1 keer iemand kan beschermen.
Dit is hoe ik nu aan kijk tegen de andere twee:
- Als Robbie een wolf is, is hij er gewoon vrij rustig doorheen gefietst door zich voor te doen als een behulpzame burger die door iedereen wordt gewaardeerd. En heeft hij vannacht degene vermoord die hem vandaag 100% zeker had gelyncht.
- Als Vermoljoen een wolf is, heeft hij het echt heel gewaagd gespeeld, door met veel risico een rol te claimen. High risk, high reward: de bink is een speciale rol die juist NIET door wolven wordt getarget, dus met die rol kun je aannemelijk maken dat de wolven jou laten overleven en het stelt je in staat vrij passief te blijven, want verder verwacht niemand iets bijzonders van je. D*N en Daisy hebben ook nog op hem gestemd. Aan de andere kant: dit kan ook berekend werk zijn geweest, want D*N heeft bijvoorbeeld ook een keer op Daisy gestemd.
Ik twijfel nog ontzettend, omdat beide scenario's mogelijk zijn. Wel is het zo dat ik Vermoljoen bijna de overwinning gun als hij het echt op deze manier heeft gespeeld. Met de nadruk op
bijna.
Maar als hij echt bodyguard is, heeft ie toch slecht mensen beschermd. Het was duidelijk dat de wolven bevestigde niet-wolven eruit gingen werken en niet één keer heeft KD de juiste gekozen om te beschermen.
Haha, ja, dat is een lekker verwijt waar ik niets tegenin kan brengen. Zeker omdat ik hier niet meer over kansberekening mag beginnen.
Ik heb op dag 8 verteld wie ik tot dat moment heb beschermd: zeg maar of je dat zo slecht vindt en ik dat helemaal anders had moeten doen. En nogmaals: ik denk dat ik de afgelopen nacht een uitstekende kans had gehad als Brtdm zijn mond niet voorbij had gepraat.
Claimt op een gegeven moment dat ie een “belangrijke rol” heeft wanneer enkel bodyguard en leerlingziener over blijven maar zegt niet welke rol. Pas als vervolgens de leerlingziener eruit ligt, zegt ie dat ie dus bodyguard is. Toen kon ie dat met enige zekerheid claimen, want het was de enige overblijvende rol.
Ik begrijp de redenatie wel, maar het klopt niet. Ik ben de bodyguard en het was voor mij eerder gewoon echt niet slim om mezelf bekend te maken omdat ik dan een doelwit was geworden van de wolven. Ik wilde zo lang mogelijk onbekend blijven om te kunnen proberen mensen te beschermen zonder zelf gedood te worden. En ik ben ervan overtuigd dat de wolven (incl. minimaal 1 van jullie twee) me uiteindelijk alleen hebben laten leven omdat er verder zoveel bevestigde onschuldigen in zaten en ik nog verdacht kon worden gemaakt. Precies wat nu gebeurt.