Wordt er door Rik ergens gezegd dat de luiken open moeten blijven? Ze moeten geopend worden, toch? Dat insinueert niet dat ze aan het einde open moeten zijn. Maar stel dat dit wel het geval is, dan zou ik het prima vinden als de luiken niet mee tellen als dit door een actie van de mol komt: zelf sluiten, de verkeerde luiken openen, de bewoners bewust vragen ze weer te sluiten e.d. Maar niet als de mol hier niets voor heeft gedaan: de wind die een luik toevallig sluit of een bewoner die bang is voor de regen en het luik sluit, dat is geen molactie en is door de kandidaten ook niet tegen te houden. Kortom, dat lijkt me stug.
De uitspraken van Rik zowel voor als achteraf houden het enigszins vaag. Vooraf: "Als binnen dertig minuten al die luiken geopend zijn..."
- 'Geopend' kan zowel de actie van het openen omschrijven, als de staat van het open zijn.
- 'Binnen dertig minuten' zou niet doelen op de staat van de luiken aan het eind van de 30 minuten, maar dat ze binnen die tijd open gedaan zijn. Toch denk ik dat de eindsituatie is beoordeeld.
Door de opmerking van Ron aan het einde dat hij wel een aantal ramen dicht heeft zien gaan (door de wind?) kan ik mij eindelijk niet voorstellen dat het direct door een kandidaat zelf dicht gedaan is, maar dat er tijd overheen gegaan is voor het weer dicht ging. Dan kom je dus uit op: Een mol die een bewoner(of oudmol/tweeling zus/whatever) vraagt een luik weer te sluiten; het niet vergrendelen van de luiken in de hoop dat het dicht waait; illegale manier van openen (ik zou het on-widms vinden als het openen met de bezemsteel wordt afgekeurd); een begeleider (mol) die niet goed communiceren dat de luiken open moeten blijven en hoopt dat er iets dichtwaait; of de mol heeft helemaal niks met de niet meegerekende luiken te maken, maar openen er domweg minder.
M.b.t. die laatste optie. Nikkie & Jeroen beginnen onder een rood luik, maar wijzen en lopen eerst naar een ander luik. Dat luik wordt niet door hen geopend. In de laatste seconde openen ze het luik waaronder ze begonnen. Geen efficiënte route.
Het frustreet mij een beetje dat ik hier geen soep van kan maken en dat er best kans is dat een 'keiharde molactie' misschien gewoon toeval is.