Ik denk dat het wel duidelijk is dat de oud-mollen de verassing zijn dit seizoen. Ik denk ook dat we nog één of twee opdrachten met oud-mollen krijgen, dus iets van 3 tot 8 oud-mollen nog. Ik verwacht Rob niet (want nog niet onthuld bij opnames) en van de onbekende verwacht ik alleen George. En dan is er idd nog kans dat van de rest iemand niet kan of niet wil.
Maar goed, ik was over mogelijke andere verassingen aan het nadenken en die wilde ik de groep ook niet onthouden:
- de mol laten afvallen en laten terug komen (is al gezegd, weet ik). Probleem is dat (1) pas helemaal aan het einde duidelijk is dat dit een twist was en (2) het de gouden regel breekt dat een mol geen rood scherm krijgt (tenzij ze het doen op een manier dat het scherm niet wordt laten zien).
- nieuw spelelement: telefoons waarmee kandidaten een video/audio/tekst bericht naar de mol kunnen sturen. De mol antwoordt met tekst of gescrambelde audio. De mol kan kandidaten overhalen om te saboteren in ruil voor informatie die alleen de mol heeft (zoals voorkennis of berichten ontvangen van andere kandidaten, natuurlijk niet informatie die de identiteit van de mol onthult). Maar de mol kan natuurlijk ook liegen en desinformatie geven. Mogelijk kan het gebruik van de telefoon beperkt worden (bijv 1x per dag) om ervoor te zorgen dat het niet te veel het spel overneemt.
- meeste andere spelelementen die ik kan bedenken zijn al eens ingezet, zoals gesprek met de mol, jokers, vrijstellingen, mol boek van anderen inzien etc. Maar nog niet gezien: jokers die ten koste gaan van score in latere afleveringen, negatieve jokers die score van latere afleveringen verbetert, inzien ingevulde test andere kandidaat, afluisterapparatuur.