Dat kan gewoon om veiligheidsredenen zijn. Stel dat er een calamiteit uitbreekt dan moet er een nood escape zijn.
Er zat toch gewoon een slot op, en het productieteam had vast wel de sleutel.
Verder ben ik het met een aantal anderen eens dat deze opdracht een leuk idee was, maar slecht is uitgevoerd. Helaas is dat bij WIDM NL wel vaker een frustratie. Wat ook niet helpt is dat de kandidaten BN-ers zijn en dus eigenlijk dat geld ook niet zo hard nodig hebben.
Wat ik ook een verademing vind bij De MOL BE is dat er altijd een schematisch overzicht van de opdracht wordt gegeven door de presentator die vertelt hoe de opdracht in elkaar zit en wat de regels zijn. Bij WIDM NL wordt er meestal maar een beetje heen en weer gerend en zijn de opdrachten voor de kijker soms volstrekt onduidelijk. Alhoewel dat misschien niet zo heel sterk speelt hier.
Bij deze opdracht was voor zover we weten niet te mollen door Tygo en Nikkie. Ook is volstrekt onduidelijk waarom zij deze enorme kans kregen op een vrijstelling terwijl de rest van de groep een enorme kans had op eliminatie (zelfs 2/3 kans als de mol bij het groepje van vier zat, tegenover 2/5 kans normaal). Dus stel Ron en Jeroen zitten op de goede mol, en Tygo en Nikkie zitten helemaal fout, dan valt minimaal één van het duo Ron en Jeroen toch af, terwijl er twee doorgaan die volledig fout zitten. Dan wordt het allemaal wel een erg grote loterij.
Als dit allemaal het gevolg is van het random pakken van die envelop door Nikkie en de groepsindeling dan vind ik dat toch wel een te grote beloning voor iets totaal willekeurigs. Het voordeel had bijvoorbeeld kunnen zijn toebedeeld aan de groep die bij de opdracht met de auto's in Pisa als eerste aankwam.
Ook was het leuker geweest als er Tygo en Nikkie inderdaad geld hadden kunnen verdienen of wegspelen, of als hun bijvoorbeeld was verteld dat de molmunten pas in de pot zouden komen als de anderen hen op tijd zouden vinden. (Maar dan zouden ze dus wel mee moeten doen met de executie, dus daar kiezen ze dan toch nooit voor...tsja)