De extra beelden maken het wel af vandaag. Splinter 'het jokertje'. Degene die altijd de vraag 'is de mol penningmeester' gegarandeerd goed heeft.
Ik vermoed dat Renée Splinter inmiddels ook in het vizier heeft gekregen (en dat Rocky de volgende afvaller is).
Het enige verdachte aan Splinter blijf ik zijn gebrek aan (semi)-individueel veel geld binnenhalen vinden. Er is geen escaperoom, geen 2000 euro bij het abseilen, geen kassa kassa in de bus. Maar aan de andere kant zijn er ook niet al te veel molacties, soms zelfs een gebrek. Oké de escaperoom, de lift, maar ook veel gemiste kansen. Hij biedt ook geen 5000 euro, spaart zijn jokers, lastig. Ergens lijkt deze tunnel heel sterk, maar ergens kraakt hij ook langs alle kanten.
Mits Splinter de mol is, zien we in mijn optiek wel de kleinere molacties. Een absurde Pinokkio tekenen en het goede deel van de tekening achter een boom laten zien. Foto's maken waar niemand aan te verbinden is. Mensen beïnvloeden voor zichzelf te gaan en te liegen in de bus. Vijf honderd euro voor de zekerheid wegmoffelen voor het geval Marije toch vrij komt in de gevangenis. Playbacken in muziek raden en goede antwoorden geven als anderen playbacken.
Dan is er nog een deel wat we nog niet gezien hebben. Mogelijk geld weggemoffeld in de laseropdracht. We weten niet met hoeveel geld Splinter is afgeschoten bij de Blacklight ballerina opdracht en of hij daar iets weggehaald heeft. Het is goed mogelijk dat hij kleding gewisseld heeft in de lockers. Waar zijn de munten in het geldkistje?
Plus de mijns inziens ronduit manipulatieve, aanvallende manier om de verdenking weg te spelen. Als hij de mol is, heeft hij Joshua compleet op een dwaalspoor gezet en iets mindere mate Rocky en Renée ook.
Andere acties kan je niet voldoende vinden voor een mol maar breekt ook weer niet de tunnel af denk ik. Waarom de helft van de pot overbieden met het risico wat veel aandacht op jezelf te vestigen als twee en uiteindelijk drie kandidaten al de helft uit de pot vissen? De jokers bewaren krijgt nog een staartje denk ik. In de vooruitblik zien we Splinter streng/fanatiek/geconcentreerd in een spel en er komt een zwarte vrijstelling op tafel. Wellicht bewaard hij de jokers als excuus in het spel helemaal los te gaan voor die zwarte vrijstelling?
Denk dat voor wie ook de mol zal blijken te zijn, het een uitdagend seizoen is geweest. Door de coronacrisis niet weten of het seizoen doorgaat, dat geeft toch een andere voorbereiding. Door de coronamaatregelen zal het moeilijker zijn om veel contact met de regie te hebben rond mol strategieën. Veel opdrachten waar de groep dichter op de mol staat en meer van elkaar kan zien dan normaal het geval. En een groep die in aanvang veel eerlijk deelde en fanatiek voor de pot speelde. Denk dat dit het seizoen voor de kijker alleen maar leuker heeft gemaakt of in elk geval vond ik het mede daarom tot nog toe erg leuk. Mollen is dan wel lastiger (wat ik ook leuk vind).
Tot slot, als Splinter idd de mol is, dan zitten er leuke, zichtbare hints naar hem in. Ook voor de kandidaten zichtbaar. In de escaperoom dat hij als enige rechts op het scherm staat en de kandidaten links. In de kistenopdracht waar de naam Splinter als enige niet voorkomt maar het woord 'mol' twee keer. De blijkbaar vaste testvraag of de mol penningmeester is (waardoor de Splinter 'jokertje' genoemd wordt). In de gevangenis is hij de enige die niet zichzelf kan bevrijden. Zijn vertellen over nachtelijke dromen die een vooruitblik naar opdrachten lijken te geven (nu weer dat ze de lucht in gaan).
Maar goed, ik zit al in de Splintertunnel