Maar ook hier is de envelop die onder de deur doorkomt een ander shot, wederom een close-up van alleen de envelop, zonder Marije erbij in beeld.
En als we vervolgens Marije de envelop zien oppakken ligt die ook anders dan in de close-up!
Worden we hier bewust op het verkeerde been gezet zoals dat eerder ook al gebeurde? Het zegt niet alles, maar ik vind het zeker verdacht gezien de parallel met hoe eerdere mollen icm aparte close-ups aan ons getoond worden.
Dat is wel frapant inderdaad. De envelop ligt inderdaad in het shot met Marije dichter tegen de deur aan en ook een klein beetje gedraaid.
Om een lang verhaal kort te maken, zie ik de volgende mogelijke verklaringen:
(1) Marije verschuift de envelop (onbedoeld?) voordat ze hem oppakt. Ik vind dat niet echt passen bij de rest van de beweging van haar hand, dus ik geloof hier niet echt in.
(2) Een van beide shots (of allebei) is een retake. Het shot van de envelop onder de deur lijkt wel in dezelfde kamer gemaakt als Marije. Tijdens het kloppen staat Marije direct naast een deur met een deurklink staat, maar niet naast de deur waar de envelop onderdoor komt (die geen deurklink heeft maar wel tweede ronde metalen dingetjes). De cameraploeg had dus in theorie klaar kunnen staan bij de deur waarachter de mol stond en het shot dat volgde te nemen, maar dat zou voor Marije ook wel erg opvallen. Ik acht deze verklaring dus erg goed mogelijk (en de meest verwaarschijnlijke als Marije niet de mol is).
(3) De hele situatie met de envelop is in scene gezet, want Marije is de mol.
Niet zo relevant gedeelte:
Ik heb ook nog het een en ander uitgezocht over de layout van Marijes kamer, maar uiteindelijk heb ik hier niets vreemds in ontdekt (en het zou me ook verbazen als de regie zo slordig is dat ze het stuk van de mol in verschillende kamers hebben opgenomen). Ik post het toch maar even, mocht het voor iemand anders relevant zijn:
Er viel mij bij het nazoeken bij Marije in eerste instantie nog iets op. Ze vindt het geld in een bank. Als je het shot waar ze het geld vindt, beeld voor beeld bekijkt, zie je rechts van de bank een deur (Deur 1) die lijkt op de deur waar later de envelop onderdoor komt (Deur 2). Maar direct links van de deur zie je een rood patroon op de muur dat niet overeen komt met de deur waar de envelop onderdoor komt. Aan de muur links van de bank is een andere deur (Deur 3), maar die heeft niet de metalen ronde dingetjes van Deur 2 (dus het is niet dezelfde deur).
Tijdens het kloppen wacht Marije voor een deur met een deurklink. Het rode patroon is links van de deur zichtbaar, dus ik ga ervanuit dat dat Deur 1 weer is. In het eerste shot zag je deurklink niet, omdat het shot niet breed geoeg was. Het shot gaat vervolgens naar de envelop (Deur 3). Terwijl Marije het oppakt, kun je zien dat er een hoek direct links van Deur 3 zit.