Nee mijn stelling is dat Renee bijna steeds in de beste molpositie zit en daarom ook zo succesvol is. Ze zat in de kajak, was de cameraman, won nou weer het wegdrukspel. Dus vinkje bij invloed. Streepje bij Charlotte en Splinter.
Over slechtst mogelijke resultaat, ik zie dat dit bij Splinter steeds onderbelicht wordt. Ik vermoed dat hij die 3e 250 euro gepakt heeft in dat wegdrukspel maar dat laat de regie handig niet zien want ze willen dat we serieus Splinter nog verdenken. Dat hoeft niet bij Rocky want die vliegt er toch voor de finale uit, en ze willen juist verdenkingen bij Renee wegnemen.
Ik zie dit almaar terugkomen. Splinter komt veel in beeld, hij wordt een groot verhaal. Renee wordt a la Jeroen weggemoffeld. Maar achteraf zullen we zien dat Splinter het Follow the Money klassement wint. En Charlotte zit niet ver weg.
Dus ik wil alle opdrachten wel met je doornemen maar je kunt nergens waarmaken dat de anderen mols Renee overtreffen. En zo moet het natuurlijk ook want zo is de regie natuurlijk. Kijk dus ook naar de tweede laag, hoe komt het in beeld?!
Er is zoveel dat hier niet aan klopt. Als kajak zo'n machtige positie was, waarom voorkwam ze dan niet dat Rocky haar de 500 euro toespeelde? (Je kunt niet tegelijk claimen dat Renee alle touwtjes in handen had en ook zeggen dat het aan Rocky lag dat de opdracht toch slaagde.) Cameravrouw is wel een invloedrijke positie, maar ze doet er niets mee. Het wegdrukspel winnen heeft op de pot geen invloed. Leuk dat ze zo in de kijker staat, maar ze kost de pot in geen van de voorbeelden die je noemt geld.
Renee staat met 500 euro voor Rik in 6.3. Dat tonen de beelden duidelijk aan. (Ik snap dat je liever denkt dat Splinter de missende 250 pakte, maar de beelden tonen toch anders aan).
Renee verliest molduellen met grote marge zowel tegen Charlotte en Splinter. De enige opdrachten waar ze mogelijk meer dan Charlotte/Splinter gemold heeft zijn: 1.2 (al wordt dat breed uitgemeten in de montage), 2.2 (al is het verschil marginaal), 3.1 (alleen omdat Charlotte het nog beter deed) en 4.3 (al is sjorren met touwen niet echt indrukwekkend). Waar is de sabotage?
Ik reken zeker mee hoe het in beeld wordt gebracht. Ik zie dat de montage ons laat zien dat ze hardhorend is (1.2), dat ze knullig wordt afgeschoten (1.2 en 2.2), dat ze met touwtjes en sleutels problem heeft (4.3). Daarnaast wil de montage ons niet laten zien dat ze best drie kleuren met een G weet, op wie Splinter nou eigenlijk zat bij executie 5 en dat ze 500 euro pakt bij het wegdrukspel.
Er is maar 1 scenario dat Renee de mol is: ze is een mol die direct door vrijwel de gehele groep verdacht wordt en probeert daarna de groep tevergeefs met steeds wanhopigere pogingen te overtuigen dat ze het niet is. Ze laat na geld weg te spelen voor een joker (2.1), ze ontsnapt uit een escape room (3.1), ze laat Rocky geld pakken waardoor geld verdiend wordt bij het abseilen (3.3), ze geeft doorgaans goede antwoorden in de lift (4.1), ze neemt de beste foto's (4.2), ze biedt laag tijdens de veiling (5.2), kiest voor +250 ipv -500 (6.1) en brengt 500 euro op bij het wegdrukspel (6.3). Zelfs de paar subtiele aanzetten die ze heeft gedaan (3.2: aansporen om voor het geld gaan, 6.1: Marije zonder joker naar halte 6 sturen) wegen daar niet tegen op. Ze is hard op weg na Rocky de grootste geldverdiener te worden, maar het mag allemaal niet baten. Iedereen behalve Marije zit nog steeds op haar. Als Renee de mol is, hebben we een superverdachte mol die heel veel geld verdient en weinig saboteert. Dat is precies het tegenovergestelde wat de mol moet zijn. Ik ga mijn molverdenking niet baseren op de aanname dat de mol dit jaar heel slecht is.