Quotes van Marije uit de podcast;
Ik wist wel aardig dat ik heel erg goed zat. Je moet heel erg bij je gevoel blijven. Je kunt dan wel voelen dat je goed zit maar dan komt het spel met alle ruis er omheen ( show pony Joshua) waardoor je dan toch denkt oh is hij dan toch de mol. Je weet het gewoon niet, de kern is dat je op je buik moet vertrouwen
Ik ben ineens vlak van te voren op een verkeerd padje gezet dus ik begon te twijfelen wie mijn mol was
Dit interpreteer ik als: Marije wist gevoelsmatig wie de mol was maar werd door het spel toch regelmatig in twijfel gebracht. Het is gissen naar wat ze bedoeld met "vlak van te voren". Was dat de executie van aflevering 6 waar ze tegen Renée zei "Je hebt me gered?". of is er in de laatste opdrachten nog iets gebeurd? Bijv. in de opdracht "Aanwijzingen".
We praten een beetje in cirkels, maar twijfel is niet hetzelfde als iemand volledig loslaten in de test. Dus Marije zegt niet met zo veel woorden dat ze van haar mol is afgestapt. (Ik ben het wel met je eens, dat Charlotte voor deze test haar mol was.) Marije zegt alleen dat ze begon te twijfelen. Hoe zich dat vertaalt in haar testantwoorden, dat weten we niet. Het kan zijn dat (a) ze in een volledig andere tunnel is gesprongen, (b) ze ondanks de twijfel besloten heeft een knoop door te hakken en vol op iemand anders heeft ingezet, (c) ze is begonnen te spreiden tussen verschillende verdachten, waar Charlotte niet tussen zat, (d) ze is begonnen te spreiden tussen Charlotte en andere verdachte(n), (e) ze vol twijfel maar wat deed in de test en soms op Charlotte inzette en soms niet, (f) wel nog steeds op Charlotte als hoofdverdachte inzette maar weifelend en (g) nog steeds vol op Charlotte inzette maar in haar hoofd twijfelde.
Dit is een glijdende schaal, waarin alleen de extreme opties (a) en opties (g) me niet zo waarschijnlijk lijken, omdat ze niet stroken met Marijes bewoording dat de twijfel toesloeg. Dus opties (b), (c), (d), (e) en (g) kunnen allemaal. En alleen bij opties (b) en (c) zette ze niets meer in op Charlotte, dus eigenlijk kan Charlotte alleen onder die opties de mol nog zijn (en zelfs onder die opties is het nog niet zeker dat Charlotte de mol is).
Hoe waarschijnlijk je opties (b) / (c) vindt, is een inschattingsvraag dus mensen geven verschillende antwoorden. Ik hoop alleen wel dat mensen deze vraag onbevoorrecht benaderen en hun inschatting niet baseren op een aanname of Charlotte al dan niet de mol is.