Heel veel is al gezegd, misschien dat ik dubbel ben. Maar bij deze mijn lijst.
Top:
- Tsjechië: verrassend land, mooie beelden
- Kandidatengroep: wat tof om een groep te zien dat voor het geld kiest, zeker tijdens de eerste afleveringen. En sympathieke persoonlijkheden; positieve verrassingen.
- Mol: prettige persoonlijkheid en goed te ontrafelen als je een beetje oplet als kijker (nou ja, voor mensen die niet - zoals ik - in allerlei zijtunnels duiken
). Renée heeft flink gemold, altijd goed!
- Hier en daar overzichten/kaartjes
- Psychologische opdrachten waarbij je afhankelijk bent van vertrouwen, zoals het rad
- Er zaten parels van opdrachten tussen. Mijn favorieten waren de blacklight ballerina's, de zweefvliegtuigen en de kajak/abseil-opdracht. Ook mooi dat zeker die laatste opdracht een prachtige ervaring leek voor alle kandidaten. Een kantoorruimte als lift ook. Wát een locatie.
- De reden blijft stom natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het prettig dat er geen groot publiek bij de ontknoping is. Die massaliteit leidt voor mij af; nu is er meer tijd om rustig de acties te bespreken.
- Mooi gedaan met de ontknoping en de kandidaten die afvallen.
- Extra mollenacties op de site die gisteravond in de uitzending niet aan bod zijn gekomen.
Tips
- Toch nog iets meer overzichten wie waar staat en wat er gebeurt. Dan heb je de biechten ook minder nodig om de opdrachten uit te leggen.
- Zelf ervaar ik wat losse eindjes, wat betreft de mollenacties. Zoals bij het vlot, de bus en de museum-opdracht. Voor mij lijkt het dat de mol hier extra geld heeft binnengehaald: wat is hier gebeurd?
- Ik vind het 'laagste pot ooit'-verhaal eigenlijk niets toevoegen. Het gaat er voor mij om wie de mol is, hoe onverdacht de degene is en wat degene heeft uitgespookt. Waarom dan ook statistieken bijhouden over de stand van de pot? Ieder seizoen is anders (andere kandidaten, andere strategieën, andere opdrachten). Het is appels en peren vergelijken.
- Het geld hangt niet alleen af van de mol, maar ook van de aard van de opdrachten en dit seizoen was er ook een soort van 'veiling'. Hier zijn ook de kandidaten verantwoordelijk voor heel veel geld uit de pot. (waaronder Charlotte) Overigens vind ik het supereerlijk en fijn van Renée dat ze dit zelf ook aangeeft.
Ze heeft flink gemold, maar de opdrachten zijn ook zo dat kandidaten een greep uit de pot hebben moeten doen (om in het spel te blijven) of sowieso moeilijk haalbaar.
- Wie-wat-waar; Renée heeft dit voorbereid als mol, maar de opdracht was sowieso niet te doen.
- De grootste greep uit de pot ging natuurlijk tijdens het bieden voor voorkennis. Ook daarvoor heeft de mol niks hoeven doen. Een strijd voor een vrijstelling vind ik goed, maar bij 5.2 (wat ook door anderen is gezegd) teveel van het goede. De opzet vind ik daarom niet zo geslaagd. Erg zuur voor Joshua die, ondanks dat hij de juiste mol in het vizier had, 50% kans had om af te vallen in een vroeg stadium. En daarbij zelfs moet strijden tegen Splinter die ook Renée verdacht. Die executie had Joshua mogelijk kunnen voorkomen door - net als Rocky- ook 5000 te bieden, maar in dit geval zijn het dus de kandidaten die geld uit de pot halen. Plus: de kans is groot dat er sowieso 1 kandidaat ontzettend veel biedt.
- Opdracht 1: supertof, de mol die klopt (mooie hint ook
) en met een voorstel komt, maar de opzet van die opdracht is dusdanig dat het geld sowieso uit de pot gaat. De enige keuze die je uiteindelijk hebt als kandidaat is: kies voor een echte of voor een nepjoker. Niemand zal ervoor kiezen om de 250 euro niet in te zetten voor een joker, lijkt mij. Dat vind ik jammer: niets ten nadele van Renée die op de juiste manier molt. Maar het is vooral de opzet van de opdracht die ertoe leidt dat er geen geld binnenkomt.
- Dé hint (lady in red) zou voor mij wat explicieter kunnen; een select groepje haalt opdracht 8.3 en ongetwijfeld zullen er meer mensen zijn die rood dragen. Die hint mag wel iets meer weggeven, denk ik.
- Ik zou het heel tof vinden als er een keer een editie komt met niet-bekende Nederlanders. Zodat je als kijker helemaal geen voorkennis hebt van hoe iemand is.
Het was in ieder geval een fijn en vermakelijk molseizoen. Bedankt!
Edit: lijst aangevuld