Redenen waarom het wel een hint naar de mol is:
- de live stream heette ‘ontmaskering’ wat dus zou slaan op wie er achter het masker zit (afleveringtitels verwijzen doorgaans naar de mol).
- de ‘oog in oog’ uitspraak over de mol klopt ook als het een hint is.
- KL’s identiteit wordt verborgen getoond, maar niet zo verborgen dat het onmogelijk te ontdekken is.
- Door de foto prominent te gebruiken als artwork, krijgt KL een bijzondere status die de andere niet krijgen wat doorgaans op de mol wijst.
- Geen duidelijke reden waarom dit gephotoshopt beeld gebruikt zou worden als het geen hint is (tenzij het past in het thema, een rode draad door het seizoen of in het bredere artwork, maar daar is nog geen indicatie van). De makers doen (tot nu toe) niet aan bewuste dwaalsporen / valse hints. En ik geloof ook niet dat dit een eenmansactie was (wie? waarom?).
Redenen waarom het niet een hint is:
- de makers nemen een groot risico door 3 maanden voor de uitzending, 5 maanden voor de finale een grote hint te droppen
- het risico wordt groter doordat molloten 3 maanden lang weinig anders hebben om hun inspanningen op te richten
- de hint was niet goed verborgen want was binnen een paar uur al gevonden (en niet maanden later)
- met makkelijke aanpassingen had de hint moeilijker gevonden kunnen worden (eg unieke foto in plaats van stockfoto combinatie met ook gepubliceerde kandidatenfoto)
- de uitvoering was knullig en niet op het niveau van de strakke productie van de afgelopen jaren
- Rick heeft een afkeer van grote hints, zeker nadat het in seizoen 16 erg fout ging
Ik ben er nog niet uit. Wishful thinking zegt dat het geen hint is, maar een alternatieve verklaring ontbreekt. Zodra de uitzendingen beginnen hoop ik dat er nog een alternatieve verklaring komt.
Maar als het wel een hint is en KL het wel is, dan wordt het waarschijnlijk met de start van de uitzendingen nog duidelijker. Dan zitten we snel in een kloosterhint situatie. (Jammer want het lijkt mij een leuke groep en ik zou graag willen speuren.)