Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 136081 keer)

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #220 Gepost op: 4-01-2022, 17:23:38 »
Dat was zeker niet de eerste hit op Google (wel een persfoto) en nadat ik de juiste 'vertaalslag' had gevonden was het overtuigend omdat alles perfect paste. Om die vertaalslag te vinden was het wel nodig om eerst de gedeelde briefjes te vervormend zodat er geen perspectief in zat en zo ver ik mij kan herinneren zo 'n 50 pogingen om de juiste 'vertaalsleutel' te vinden. Daar zat héél veel uur in (30?).

Ik kijk nu voor het eerst op het forum, dus moet me nog in dit topic verdiepen, maar als we puur door met het contrast te spelen van een screenshot de mol kunnen achterhalen zou het jammer zijn. Elke kandidaat lijkt uitgenodigd voor het gemaskerde bal, dus het is gelukkig makkelijk mogelijk je kop in het zand te steken en dit niet als hint naar de mol te zien.

OMG je leeft weer Rat ::bravo::. Wat leuk om je weer eens te zien op het forum.

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • Brilliant!
« Reactie #221 Gepost op: 4-01-2022, 20:49:51 »
Dat was zeker niet de eerste hit op Google (wel een persfoto) en nadat ik de juiste 'vertaalslag' had gevonden was het overtuigend omdat alles perfect paste. Om die vertaalslag te vinden was het wel nodig om eerst de gedeelde briefjes te vervormend zodat er geen perspectief in zat en zo ver ik mij kan herinneren zo 'n 50 pogingen om de juiste 'vertaalsleutel' te vinden. Daar zat héél veel uur in (30?).
Ja, het leek me destijds ook al een hels karwei, waarvoor hulde! ::bravo::

Mijn indruk was dat het gebruik van een bestaande, openbare persfoto toen toch wel een grote bijdrage leverde aan de overtuigingskracht van het eindresultaat. Dat is bij deze maskerhint weer het geval: je hoeft niet per se de ogen intrinsiek te herkennen als die van Kim-Lian, het volstaat om de ogen naast (of over) de bestaande foto van Kim-Lian te leggen. Als de makers geleerd hadden van het Klaasgeld, hadden ze dus een aparte foto van Kim-Lian moeten maken alleen voor het masker. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. Wat dit zegt over de waarschijnlijkheid van deze hint, daar ben ik nog niet over uit.  :-X

Online Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #222 Gepost op: 4-01-2022, 21:09:46 »
Als ze ogen van een voor ons niet bekende foto van Kim Lian hadden gebruikt, was het dan nog een hint? Hadden we er dan achter kunnen komen ?

Een hint moet opgepikt kunnen worden , maar deze was te opvallend. Ik hoop dat het berust op een toevalligheid , maar ik geloof daar eigenlijk per dag minder en minder in . ::niet-ok::

Offline Moffat

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 5-01-2022, 09:36:30 »
Ik heb nog een mogelijke verklaring die ik nog niet langs heb zien komen (volgens mij. Excuses als het wel zo is).

Op het molgeld staan allerlei verschillende maskers. Rik gaf aan dat er een hint naar de mol op het geld stond. Misschien zijn, als je bijvoorbeeld het biljet tegen het licht houdt, de ogen van de kandidaten te zien in de maskers. Alleen die van de mol zouden ontbreken.
Voor de livestream had het vormgevingsteam een masker nodig, en hebben ze gewoon eentje die ze gebruikt hadden voor het molgeld gepakt zonder daar verder bij na te denken.

Ik weet zelf niet of ik deze verklaring geloof, maar het was het enige wat ik nog kon bedenken. 

Offline lunatic1985

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 5-01-2022, 13:54:18 »
Als ze ogen van een voor ons niet bekende foto van Kim Lian hadden gebruikt, was het dan nog een hint? Hadden we er dan achter kunnen komen ?

Een hint moet opgepikt kunnen worden , maar deze was te opvallend. Ik hoop dat het berust op een toevalligheid , maar ik geloof daar eigenlijk per dag minder en minder in . ::niet-ok::

Ik geloofde eerst ook nog in de toevalligheidsverklaring: Plaatje nodig voor 2 sec in teaser met thema masker -> zoek plaatje van masker -> pak snel foto van willekeurige deelnemer met geschikte (mooie) ogen -> spiegelen -> copy paste ogen in masker.
Maar na aflevering 1, met de maskers op het geld, geloof ik hier niet meer in.

Ook afvallersverklaring kun je wegstrepen, dan hadden we nu wel al een ander masker met paar ogen moeten zien.

Het is ook geen blunder, want het is duidelijk de bedoeling dat we gaan speuren bij wie deze ogen horen, de hint wordt 3x benadrukt (kijk in mijn ogen, ontmaskeren, geld met masker).

Ik blijf het raar vinden.....
Natuurlijk, een hint moet opgepikt kunnen worden. Maar als je een eenduidige hint naar de mol weggeeft op basis van 1 gegeven (dus geen data die je over meerdere afleveringen moet verzamelen), 4 maanden voor de uitzending, dan stop je daar als productie toch wat meer image processing werk in dan alleen het spiegelen van de persfoto van de mol.
Dan ga je bijvoorbeeld te werk met iris recognition technieken e.d., waarbij je stukjes iris van alle kandidaten en de mol op een creatieve manier samenvoegt tot 1 nieuwe iris in het oog van het maskerplaatje en dat je vervolgens daar iets uit kan opmaken.

Als dit echt de hint is vind ik het een belediging naar de molloten van dit forum, die voorgaande seizoenen toch hebben laten zien op analysegebied vele malen ingewikkeldere bewerkingen te kunnen uitvoeren dan dit. Alsof je een 1* (ster) Sudoku voorschotelt aan de Nederlands kampioen puzzelen.

« Laatst bewerkt op: 5-01-2022, 14:19:37 door lunatic1985 »

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #225 Gepost op: 5-01-2022, 14:21:59 »
Plus: voor wie is die hint dan bedoeld? Voor molloten is hij te makkelijk, voor het grote publiek te moeilijk. Als je 1x de uitzending ziet, kun je die ogen toch niet plaatsen. Als ze je al opvallen.

Een hint is òf een leuk extraatje voor de molloten, òf voor het grote publiek. Maar met deze hint doe je geen van beide groepen een plezier. Dat kun je als maker toch ook bedenken... en dan doe je het niet. Lijkt mij, hoor.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 5-01-2022, 14:53:26 »
Ik meen me ook te kunnen herinneren dat Rick ooit heeft aangegeven geen hints meer te willen doen die direct tot één persoon kunnen worden herleid. Volgens mij gaf hij dat toen aan n.a.v. de Klaas-hint. Uiteraard is het handschrift ook te herleiden, maar dat vind ik toch wel iets anders dan een foto van de mol gebruiken... Een handschrift kan ergens op lijken, maar een op een kun je dat vaak niet direct vergelijke. Ik snap het ook niet echt waarom dit gedaan is en blijf daarom hopen dat dit geen hint is, al kan ik dat ook niet echt aan mezelf verkopen. Desondanks lijkt Kim-Lian nog niet de grote verdachte te zijn buiten het forum. Dat is ook wel opvallend..

Offline lunatic1985

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 5-01-2022, 15:14:38 »
Samenvatting van dit topic:

Molloten richten een forum op om samen te kunnen speuren naar verborgen hints om de mol te ontmaskeren.
Als ze uiteindelijk DE hint gevonden hebben, zijn ze boos omdat ze dan weten wie de mol is. ;D

Offline MitchK

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
« Reactie #228 Gepost op: 5-01-2022, 15:36:00 »

Molloten richten een forum op om samen te kunnen speuren naar verborgen hints om de mol te ontmaskeren.
Als ze uiteindelijk DE hint gevonden hebben, zijn ze boos omdat ze dan weten wie de mol is. ;D

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #229 Gepost op: 5-01-2022, 17:03:09 »
Nog voordat ik van deze hint hoorde, heb ik afl 1 nog eens teruggekeken. Mol acties waren nauwelijks te achterhalen in deze aflevering, maar ik kijk het liefste naar hoe mensen zich gedragen. Lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen, stemgebruik... The usual :D Op deze manier heb ik al heel wat molletjes ontmaskerd.

Mij viel Kim Lian enorm op, ze kwam niet oprecht op me over. Dus toen ik daarna deze hint las, schrok ik even. Het zal toch niet?
Gelukkig kan ik dan wel zeggen dat ik zonder die hint de mol al had gevonden :p

Het enige wat ik nog kan bedenken wat deze theorie zou ontkrachten, is dat ze over een paar afleveringen een spel doen waarbij ze moeten raden welke ogen ze achter de maskers zien. Of ze moeten hun eigen ogen ontdekken, zoiets. Dan zou ik het nog plausibel vinden dat ze één van die foto’s gebruikt hebben voor de socials ed. Maar ik ben er niet gerust op…
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 5-01-2022, 18:28:37 »
Op welke manier deed hij dat laatste? Ik kan me wel iets over een bericht met het masker op het IG van Rick herinneren, maar de details daarover ben ik kwijt. Tijdstip lijkt me ook van belang: was dat voor of na de ontdekking hier?
Ik weet de details ook niet precies meer, ik heb het ergens op het forum gelezen, of misschien was dat alleen dat Suzanne de hint over de ogen had geliked.

Ik geloofde eerst ook nog in de toevalligheidsverklaring: Plaatje nodig voor 2 sec in teaser met thema masker -> zoek plaatje van masker -> pak snel foto van willekeurige deelnemer met geschikte (mooie) ogen -> spiegelen -> copy paste ogen in masker.
Maar na aflevering 1, met de maskers op het geld, geloof ik hier niet meer in.

Ook afvallersverklaring kun je wegstrepen, dan hadden we nu wel al een ander masker met paar ogen moeten zien.

Het is ook geen blunder, want het is duidelijk de bedoeling dat we gaan speuren bij wie deze ogen horen, de hint wordt 3x benadrukt (kijk in mijn ogen, ontmaskeren, geld met masker).

Ik blijf het raar vinden.....
Natuurlijk, een hint moet opgepikt kunnen worden. Maar als je een eenduidige hint naar de mol weggeeft op basis van 1 gegeven (dus geen data die je over meerdere afleveringen moet verzamelen), 4 maanden voor de uitzending, dan stop je daar als productie toch wat meer image processing werk in dan alleen het spiegelen van de persfoto van de mol.
Dan ga je bijvoorbeeld te werk met iris recognition technieken e.d., waarbij je stukjes iris van alle kandidaten en de mol op een creatieve manier samenvoegt tot 1 nieuwe iris in het oog van het maskerplaatje en dat je vervolgens daar iets uit kan opmaken.

Als dit echt de hint is vind ik het een belediging naar de molloten van dit forum, die voorgaande seizoenen toch hebben laten zien op analysegebied vele malen ingewikkeldere bewerkingen te kunnen uitvoeren dan dit. Alsof je een 1* (ster) Sudoku voorschotelt aan de Nederlands kampioen puzzelen.
Het masker van de maskerhint staat niet op de biljetten uit opdracht 1, waar wel een hint op te vinden was naar de mol. Dus dat is weer een andere hint.

Ik blijf er toch nog bij dat het random, toevallig is. Zeker omdat Rick inderdaad geen duidelijke hints meer wilde, hij zelfs bijna wilde stoppen met het programma. Ik vind deze hint dan nog makkelijker dan de klaashint. Ja, er zijn andere risico's genomen met bijv. Jeroen, maar dat was niet voor heel Nederland te ontmaskeren en deels ook keuze voor de mol. Ja, er waren andere verborgen hints zoals het handschrift, maar dat is niet zo duidelijk en 100% uitsluitbaar zoals een foto.

Maar zeker weten doe ik het ook niet. Het kleine postuur van de mol (rood gemaskerde op het bal) en molpositie in aflevering 1 bij team aftroeven, waar ook het geld verdween, passen beiden prima op Kim-Lian.

EDIT: Waarom het geen hint hoeft te zijn: Als de makers een dergelijke hint zouden willen, met een masker, waarin je met speuren de ogen van de mol kan zien, waarom dan een stock foto van internet kopen en daar ogen in photoshoppen? Als je dat al doet, dan kan je digitaal nog van alles doen om het speuren moeilijker te maken. Maar bovenal, waarom pak je dan niet het masker van de mol, die we al zagen bij de beelden van het bal? Nu is het een random masker. We weten dus dat Kim Lian een random masker op heeft, maar het is niet de mol, het is niet het masker van de mol. De tekst die naast de afbeelding stond heet ook niet voor niets "ontmaskering?". Misschien is dit niet de ontmaskering die we denken dat het is.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2022, 18:40:58 door Theovv »

Offline HolyMoly

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 5-01-2022, 18:42:53 »

::rofl::

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 5-01-2022, 23:02:09 »
Alle kandidaten moesten een schot-voor-de-boeg-mol noemen. Wat nou als KL (de enige is die) het goed ziet? Dat je we door haar ogen moeten kijken?
Laten we jabberen.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 5-01-2022, 23:08:33 »
Maar aangezien Kim-Lian Suzanne noemde als schot-voor-de-boeg mol kan deze theorie niet kloppen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #234 Gepost op: 5-01-2022, 23:27:49 »
Maar het zou een interessante nieuwe laag toevoegen aan het kijken wanneer de 'hint' van de ogen van Kim-Lian achter een masker verder ging dan waar we hier nu op blindstaren. Door vanuit haar perspectief te kijken aanwijzingen kunnen vinden, zoiets. Het noemen van Suzanne zou daarvoor geen sterke zijn geef ik toe, (afvallershint?)

[...]
Ik kijk nu voor het eerst op het forum, dus moet me nog in dit topic verdiepen. [...]
Ik hoop op veel goeie posts van je  ;)

Offline Hansiemol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #235 Gepost op: 5-01-2022, 23:44:27 »
Sinds kort lees ik weer mee op deze geweldige site. Over maskers gesproken…In aflevering 1 aan het begin, viel me op dat er heel kort een close up is van iemand die van een trap af lijkt te lopen. De mol met masker op?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #236 Gepost op: 5-01-2022, 23:50:56 »
Nee, dit is een mol die voor een spiegel staat. Dat zie je aan de weerspiegeling van zichzelf op zijn voorhoofd. Alles is geknipt en geplakt. Een ijdeltuit misschien?

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 6-01-2022, 06:22:02 »
Maar aangezien Kim-Lian Suzanne noemde als schot-voor-de-boeg mol kan deze theorie niet kloppen.

Hmm is zo. Ik probeer me van een bepaalde theorie los te maken. Wanhopig.   ::rofl::
Laten we jabberen.

Offline Q_TALPA_E

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 6-01-2022, 09:11:28 »
Maskerhint in .gif

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 6-01-2022, 15:32:01 »
Maskerhint in .gif

Neus, mond en plaats van ogen (moeten verder uit elkaar) klopt dus niet  :P Ik houd nog een beetje hoop...