Als ze ogen van een voor ons niet bekende foto van Kim Lian hadden gebruikt, was het dan nog een hint? Hadden we er dan achter kunnen komen ?
Een hint moet opgepikt kunnen worden , maar deze was te opvallend. Ik hoop dat het berust op een toevalligheid , maar ik geloof daar eigenlijk per dag minder en minder in .
Ik geloofde eerst ook nog in de toevalligheidsverklaring: Plaatje nodig voor 2 sec in teaser met thema masker -> zoek plaatje van masker -> pak snel foto van willekeurige deelnemer met geschikte (mooie) ogen -> spiegelen -> copy paste ogen in masker.
Maar na aflevering 1, met de maskers op het geld, geloof ik hier niet meer in.
Ook afvallersverklaring kun je wegstrepen, dan hadden we nu wel al een ander masker met paar ogen moeten zien.
Het is ook geen blunder, want het is duidelijk de bedoeling dat we gaan speuren bij wie deze ogen horen, de hint wordt 3x benadrukt (kijk in mijn ogen, ontmaskeren, geld met masker).
Ik blijf het raar vinden.....
Natuurlijk, een hint moet opgepikt kunnen worden. Maar als je een eenduidige hint naar de mol weggeeft op basis van 1 gegeven (dus geen data die je over meerdere afleveringen moet verzamelen), 4 maanden voor de uitzending, dan stop je daar als productie toch wat meer image processing werk in dan alleen het spiegelen van de persfoto van de mol.
Dan ga je bijvoorbeeld te werk met iris recognition technieken e.d., waarbij je stukjes iris van alle kandidaten en de mol op een creatieve manier samenvoegt tot 1 nieuwe iris in het oog van het maskerplaatje en dat je vervolgens daar iets uit kan opmaken.
Als dit echt de hint is vind ik het een belediging naar de molloten van dit forum, die voorgaande seizoenen toch hebben laten zien op analysegebied vele malen ingewikkeldere bewerkingen te kunnen uitvoeren dan dit. Alsof je een 1* (ster) Sudoku voorschotelt aan de Nederlands kampioen puzzelen.