Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 136260 keer)

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #340 Gepost op: 13-01-2022, 14:40:26 »
Eentje is al genoeg. De kans dat zo'n hint wordt gevonden en op dit forum wordt geplaatst is 99.99%

Ja hier wel, maar goed als het mainstream niet haalt... (waar ik enkel de telegraaf erover heb gehoord en ik de youtubers niet meereken.)
99,99% van het forum is enkel 5-10% van de volledige kijkers. Kortom als wij het weten, weet het gros van Nederland het nog niet.

Ik snap überhaupt niet waarom dit zo afleidend is. Ik heb nog steeds gewoon genoten van de 2 afleveringen die we gekregen hebben. (Ik ben nota bene een van de grondleggers van deze mega hint. ::hypocriet::)

Ik hoop net als de rest hier dat het niet zo is, maar goed. C'est la vie.  ;)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #341 Gepost op: 13-01-2022, 16:29:11 »
Ik vind het echt veel te ver gaan om dit, als het inderdaad DE hint is, af te doen als veel te gemakkelijk. Hoeveel mensen zijn er die een foto van het masker gaan bekijken, zien dat er ogen achter zitten, vervolgens de belichting aanpassen, op zoek gaan naar passende foto's en zo 1 en 1 bij elkaar tellen en op 22 uitkomen?

Dat zijn niet zo heel veel mensen... eigenlijk maar een paar. Dus zo gemakkelijk te spotten was die hint niet. En daarnaast zijn er ook nog mensen die er niet in geloven.

Als je niet vroegtijdig wilt weten wie de Mol is, ga dan niet op zoek. Ga je wel op zoek en vind je DE aanwijzing, klaag dan niet maar wees trots op wat je kon.

Dat is toch omgekeerde wereld? Het programma heet Wie is de Mol, heeft de bedoeling dat mensen tien weken kunnen speuren, puzzelen en gissen wie die Mol toch is maar de molloten moeten maar kappen met speuren voor het geval de programmamakers een hint als deze er in stoppen. Het ligt niet meer voor de hand als er met hints gewerkt wordt, die wat minder rechtstreeks te maken zodat iedereen kan doen wat de bedoeling is? Namelijk speuren en puzzelen en hints zoeken?

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #342 Gepost op: 13-01-2022, 21:51:26 »
Ik zie deze topic en de hele maskerhint nu net dus voor het eerst - en ik heb 18 pagina's lang zitten lachen! Haha, fantastisch!  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Ergens ben ik blij dat ik me tot 1 januari nooit bezig houd met widm en youtube alleen gebruik voor mijn andere hobby's :D

For what it's worth: ik geloof meer in een toeval. Maar ook al is het toeval, wordt er natuurlijk weer volledig gebruik van gemaakt indien K-L de mol is en wordt straks gesteld dat dit dé hint was.
Don't get me started, over wat ik van hints vind :-X ....
9 van de 10 hints die we in de laatste aflevering krijgen voorgeschoteld zijn zóó achteraf bedacht - én van een niveau waarop er ook 600 hints te vinden zijn naar elke andere kanidaat...

Deze hint is anders, maar ik ga toch voor toeval - en gewoon doorkijken alsof niks is gebeurd - en verheug me al op de bom die hier afgaat wanneer K-L haar rood scherm krijgt.

Offline Q_TALPA_E

• Forumlid
« Reactie #343 Gepost op: 13-01-2022, 23:00:59 »
Een eigen topic om over de grote 'Maskerhint' te praten leek me wel handig :)

Misschien leuk om in dit topic een poll te plaatsen over welke forumleden de maskerhint geloven.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #344 Gepost op: 14-01-2022, 08:42:26 »
Er was een apart topic met poll geopend. Dat is niet nodig, de poll kan ook aan dit topic vastgemaakt worden. Dat heb ik nu gedaan. Had je al gestemd dan is je stem niet meeverhuisd. Stem dan dus even opnieuw.

Offline scho0130

• Forumlid
« Reactie #345 Gepost op: 14-01-2022, 09:45:52 »
Dat is toch omgekeerde wereld? Het programma heet Wie is de Mol, heeft de bedoeling dat mensen tien weken kunnen speuren, puzzelen en gissen wie die Mol toch is maar de molloten moeten maar kappen met speuren voor het geval de programmamakers een hint als deze er in stoppen. Het ligt niet meer voor de hand als er met hints gewerkt wordt, die wat minder rechtstreeks te maken zodat iedereen kan doen wat de bedoeling is? Namelijk speuren en puzzelen en hints zoeken?
Hmm, beetje azijn plassen dit. Alsof het programma waardeloos is omdat de hints te gemakkelijk zijn voor een aantal personen. Die er ook veel tijd om stoppen om de hints op te sporen. Nota bene door in dit geval met een bewerkingsprogramma de maskerfoto anders hebben belicht. Dan ben je misschien iets té fanatiek, of té goed hiervoor.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #346 Gepost op: 14-01-2022, 10:28:42 »
Tja, als de hint niet ontdekt was had iedereen het achteraf fantastisch gevonden. Want dat is toch waar molloten op hopen, dat er echte goede verborgen hints in zitten en dan aan het eind verrast te worden. Ga er als Maker maar aanstaan, om aan die verwachting te voldoen. Een goede hint die toch niet ontdekt wordt. Bijna niet meer te doen in deze tijd.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 14-01-2022, 10:32:08 »
Tja, als de hint niet ontdekt was had iedereen het achteraf fantastisch gevonden. Want dat is toch waar molloten op hopen, dat er echte goede verborgen hints in zitten en dan aan het eind verrast te worden. Ga er als Maker maar aanstaan, om aan die verwachting te voldoen. Een goede hint die toch niet ontdekt wordt. Bijna niet meer te doen in deze tijd.
Maar dat is toch onmogelijk. Want een hint die niemand kan vinden is geen hint. En dus moet je iets bedenken wat je (met veel moeite) kan vinden. Ik vind dit best veel moeite... en applaus voor degene die het gevonden heeft. Intussen zijn er nog genoeg mensen (ook hier) die Fresia vreselijk verdenken of op basis van 9 - 0 = 9 denken dat Thomas de mol is.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #348 Gepost op: 14-01-2022, 11:15:00 »

Nee hoor! Doe mij maar een WIDM zonder enige vorm van hints! Lekker eerlijk speuren op basis van het analyseren van wie wat doet in de opdrachten, het spelverloop, emoties en reacties, follow-the-money, verdenkingen, enz.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 14-01-2022, 11:23:11 »
Als je kijkt naar de lichtpuntjes in de ogen bij de foto van het masker en de profielfoto’s van de kandidaten, dan zie je dat de lichtpuntjes eigenlijk alleen bij Fresia (lijkt net iets anders) en met name Thomas (hetzelfde volgens mij) overeenkomen. Bij letitia en Kim lopen de puntjes van boven naar onder (zo ook voor de andere kandidaten, niet bijgevoegd).

Aanvulling: er lijkt ietsje met de lichtpuntjes geknoeid te zijn (iets doorgetrokken naar onderen bij beide), bij niemand van de kandidaten liepen de puntjes zo langwerpig door. Ik ga voor fresia ;-)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2022, 11:27:10 door Rozz75 »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #350 Gepost op: 14-01-2022, 11:40:31 »
Dat een hint moeilijk te ontdekken is kan twee oorzaken hebben:
a) Je bent niet slim genoeg
b) Je hebt onvoldoende technische hulpmiddelen

Als je een programma maakt voor iedereen waarom zou je er dan een hint van het type b) erin stoppen?
Een reden zou kunnen zijn om de "betere" speurders op een dwaalspoor zetten.

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me het volgende. In het afgelopen seizoen van DE MOL (Belgisch versie) was er ook een elfde kandidaat. Een hond. En wat hadden de grappenmakers gedaan. Op het moment dat de Mol via een touw naar beneden werd gelaten langs een flatgebouw hadden ze een hele hoge fluittoon toegevoegd, die honden wel kunnen horen maar mensen niet (frequentie van 20 kHz). Het zou hondenbezitters dan op kunnen vallen dat hun hond zonder duidelijke oorzaak ineens ging blaffen tijdens het programma om op die manier de Mol aan te duiden.

Een leuk idee, ware het niet dat tonen boven pakweg 15 kHz bij het digitaliseren en comprimeren van het materiaal worden weg gefilterd. Die hondentoon heeft de huiskamers dus niet bereikt.

Zouden de makers van WIDM misschien hierdoor op het idee zijn gekomen om in dit geval een voor normale kijkers onzichtbare (i. p. v. onhoorbare) hint te verbergen?

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #351 Gepost op: 14-01-2022, 17:25:01 »
Als je kijkt naar de lichtpuntjes in de ogen bij de foto van het masker en de profielfoto’s van de kandidaten, dan zie je dat de lichtpuntjes eigenlijk alleen bij Fresia (lijkt net iets anders) en met name Thomas (hetzelfde volgens mij) overeenkomen. Bij letitia en Kim lopen de puntjes van boven naar onder (zo ook voor de andere kandidaten, niet bijgevoegd).

Aanvulling: er lijkt ietsje met de lichtpuntjes geknoeid te zijn (iets doorgetrokken naar onderen bij beide), bij niemand van de kandidaten liepen de puntjes zo langwerpig door. Ik ga voor fresia ;-)

Deze kan in de prullenbak, hier staan andere foto’s dan op de site dus weet niet waar ik de ogen mee kan vergelijken en dus welke foto’s gebruikt zijn. Maar was leuk toch?
« Laatst bewerkt op: 14-01-2022, 19:07:31 door Rozz75 »

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #352 Gepost op: 14-01-2022, 17:41:08 »

Hmm, beetje azijn plassen dit. Alsof het programma waardeloos is omdat de hints te gemakkelijk zijn voor een aantal personen. Die er ook veel tijd om stoppen om de hints op te sporen. Nota bene door in dit geval met een bewerkingsprogramma de maskerfoto anders hebben belicht. Dan ben je misschien iets té fanatiek, of té goed hiervoor.

Ik vind dat er absoluut geen sprake is van zure reactie. Ben het met Cinner eens, dat het vreemd is om goed speuren te verwijten. Widm moet meegroeien met de voortschreidende technische kennis bij menig molloot, en meegaan in de vaart der volkeren vwb sociale media, er is nu eenmaal 1000x meer exposure online, en het zoeken naar technische hints kan veel makkelijker. Als het goed is, zijn ze zich bij widm daar goed van bewust.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #353 Gepost op: 14-01-2022, 18:44:26 »

Dat het programma waardeloos zou zijn, zijn jouw woorden en niet de mijne.

Het programma is bedoeld om de Mol op te sporen. Er zit zelfs een programma achteraan om allerlei tips, gissingen en speurwerk te delen. De programmamakers weten allang dat molloten elke pixel drie keer omdraaien en vinden dat ook leuk dat dit gebeurd. Er zijn bovendien fan dagen, chatsessies, normaal gesproken een grootse onthulling. Er wordt steeds meer moeite in gestoken allerlei geheim te houden, bovenal wie de mol is. Deelnemers tekenen voor megaboete als ze per ongeluk iets zouden onthullen.

Daarover stel jij dat mensen maar oppervlakkig moeten speuren voor het geval er een hint in is geplaatst die bij voorbaat de mol weggeeft. Tegenover gewoonweg niet dat soort hints gebruiken om het doel van het programma niet voorbij te schieten.

Ik hoop zeer dat dit een stunt is om molloten op het verkeerde been te zetten.

Offline scho0130

• Forumlid
« Reactie #354 Gepost op: 15-01-2022, 01:06:27 »
Cinner en Mollem: ik maak me er wat minder druk om dan jullie, denk ik. Maar begrijp jullie argumenten ook hoor. Enne, ik schreef niet voor niets 'beetje' (azijn plassen). Want zo overdreven vond ik de reactie ook niet hoor.  ::tandpastasmiley::
Ach, hier komen we mogelijk niet uit. Immers, over smaak valt niet te twisten. Neemt niet weg dat ik de discussie wel waardeer. We zouden het maar altijd eens zijn met elkaar, dat is pas saai.  ::tandpastasmiley::  ::rofl:: ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022, 01:08:09 door scho0130 »

Offline Mol-Dova

• Forumlid
« Reactie #355 Gepost op: 15-01-2022, 05:13:53 »
Ik vind het een beetje vreemd dat alleen de aanwijzing "KLAAS" wordt genoemd, hoewel er vorig jaar minstens een even sterke aanwijzing was met Renee.
Welke?
Aan het begin van aflevering 1 was te zien hoe de Mol door het kasteel rende en aan het eind een kamer van binnenuit op slot deed. Hier zag je de deur en het slot en later kon je alle kamers vergelijken met die van de Mol. Ik zag toen al dat dit Renee's kamer was, maar kon niet geloven dat de productie het zo duidelijk zou maken. Nou... helaas wel.
Dus helaas moet ik weer aannemen dat het Kim-Liane is en dat de maskerhint juist is.

Sorry, if it isnt well translated.
In Short:
Last year there was a superbig hint at the mole aswell with showing the Moles room at the start of EP1.
It was supereasy to find out that its Renees room but I couldnt believe it they made it that obvious.
Well...they did it indeed.
So I guess they messed it up this time aswell.

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #356 Gepost op: 15-01-2022, 10:27:17 »
We hebben de eerste beelden vorig jaar ondersteboven gehaald en binnenstebuiten gekeerd, ik kan me niet heugen dat we daar de deur van de mol hebben ontdekt, dus ik ben benieuwd of je die post kunt linken hier...

Ben het overigens eens dat er nog wel hints zijn. Maar de afgelopen jaren (na de kloosterhint) is het steeds moeilijker.
De woordzoeker was leuk, twee keer de mol erin, pas na een paar weken klooien met de beelden (voor degenen die bij het Kiev-moment nog niet getriggered waren, of bevestiging zochten) Die hints zijn te gek. De meeste hints die we te zien krijgen in afl.10 (hopelijk dit jaar ook wat uitgebreider in de Moltalk erna) vind ik altijd een beetje tegenvallen maar altijd leuk dat ze er in zaten, en van de 1000 'hints' die op dit forum genoemd worden zitten oficiële hints er soms niet eens tussen, wat ik knap vind. Ik moet terugkijken om man en paard te noemen, dat lukt me nu niet. Maar zo'n weggever (voor molloten) een paar maanden voor het seizoen wordt uitgezonden bestaat niet.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022, 10:37:18 door Mollem »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #357 Gepost op: 15-01-2022, 11:11:28 »
Ik heb dit topic (en het hele forum overigens) nauwlettend gevolgd en ik kan me ook geen post hierover herinneren. Maar ik ben het met @Mol-dova eens dat we hadden kunnen weten uit die beelden dat Renée de Mol is. Hieronder namelijk het screenshot als de deur van de Mol dichtklapt (aan de buitenkant van de kamer dus) en hieronder een shot van de deur van Renée aan de binnenkant waar de envelop doorheen komt. Dit moet gezien het deurbeslag dezelfde kamer zijn. Let ook op de "pen" die naast de klink door de deur steekt. De andere kamers hebben ook vaak nieuw (goudkleurig) beslag op de deur waar de envelop doorheen komt. #mosternademaaltijd
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022, 11:17:01 door MartinJ »

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #358 Gepost op: 15-01-2022, 12:56:58 »
Aha. idd #molterdnademaaltijd.
De deur die de mol van buiten dichtdoet is/lijkt de deur -het deurbeslag- van de kamer waarin Renee zich bevindt, hoewel we niet van alle anderen het beslag goed zien en die van Remco, Erik en Splinter erop lijken (maar idd niet volkomen overeenkomen). Het is geen 1-op-1 relatie, onweerlegbaar bewijs en nog zou het  willekeur kunnen zijn, en met de kennis van nu ... want deze is vorig jaar niet langsgekomen, in ieder geval zou het ondergesneeuwd kunnen zijn onder alle andere mogelijke aanwijzingen...

Offline Mol-Dova

• Forumlid
« Reactie #359 Gepost op: 15-01-2022, 13:09:17 »
Ik heb dit eigenlijk niet hier op het forum gepost, maar ik kan je verzekeren dat ik 's nachts 1 uur lang voor mijn laptop heb gezeten en alle deuren heb vergeleken^^. En ja, ik kwam tot de conclusie dat het Renee's deur was.
In feite kun je op een gegeven moment alle deuren van alle kamers zien, ook al is het maar voor heel even.

Maar op dat moment kon ik echt niet geloven dat de productie het zo gemakkelijk zou maken en dacht ik dat het een soort van afleidingsmanoeuvre (red herring) was, maar uiteindelijk helaas niet.

Ik wil hier niet "opscheppen" of zo, maar gewoon laten zien dat in ieder geval de productie uit NL helaas ook zeer duidelijke aanwijzingen kan geven en dat spreekt voor Kim-Liane als mol.
Zelfs als ik de laatste persoon ben die haar als Mol wil zien.