Ik vind het jammer dat de maskerhint geen hint blijkt te zijn. Niet omdat ik per sé wilde dat Kim-Lian de mol zou zijn (had ik wel gaaf gevonden!), maar wel vanwege het vertrouwen in de makers. Jarenlang hebben ze ons voorgehouden dat alles gebeurt met voorbedachte rade, dat ze nooit nephints verspreiden en dat ze behalve bij de mol nooit iets zullen verspreiden wat ondubbelzinnig naar één kandidaat verwijst. En dat is nu precies wat hier is gebeurd. De makers hebben doelbewust een masker verspreid met daarachter de ogen van een speler, die NIET de mol was.
Dit masker is getoond naar het grote publiek bij de livestream, zat meermalen in de uitzending en was ook de screensaver van de moltelefoon. Door het live karakter van deze serie kwam de hint daarnaast ook nog bij de deelnemers uit. Hiermee heeft de hint mogelijk kandidaten in de richting van Kim-Lian geleid, terwijl zij niet de mol was. Dit kan het spelverloop hebben beïnvloed (of dat daadwerkelijk zo is, zullen we nooit weten).
Wat mij vooral steekt is dat net gedaan wordt alsof er geen andere optie was voor de makers. Maar dit is niet waar. Ze hadden willekeurig welke ogen kunnen gebruiken, al hadden ze Riks ogen erachter gemonteerd, of helemaal geen ogen. Dat er is gekozen (vanuit vormgevingsoogpunt?) om de ogen van een normale deelnemer zo prominent te gebruiken vind ik zachtst gezegd erg jammer.