Ik vind dat de Makers van WIDM dit jaar een dik compliment verdienen. Misschien een ongemakkelijke vergelijking in deze tijd, maar WIDM als spel blijft natuurlijk een soort 'informatieoorlog' tussen Makers en Molloten. Om de ontmaskering in dit digitale tijdperk zo lastig mogelijk te maken, strooien de Makers met 'decoys' (afleidingen) naar zoveel mogelijk kandidaten. Het hoeven maar kleine haakjes te zijn en vele Molloten springen er op alsof het de hoofdprijs (dé hint) is. Zo heeft elke finalist dit jaar wel zijn eigen 'thema hints': Tijd (Everon), Maskers (Kim) en Voetbal (Fresia) en daarnaast heeft elke finalist ook een waslijst aan molacties en anti-molacties.
Elke 'tunnelvisie' kan hiermee gevoed worden en iedereen ziet het op zijn eigen manier juist. Dat maakt het programma natuurlijk ook zo goed. We zien wat de Makers willen dat we zien, waarbij we continu gemanipuleerd worden. Ik probeer me daar wel altijd bewust van te zijn, maar ik ben er ook vaak genoeg ingetrapt. Ik vind dat ook niet erg, want als ze dat niet zouden doen, is het programma ook veel minder verrassend.
Dat na afl. 9 de meningen nog zo verdeeld zijn, is een enorm compliment aan de makers. Ze hebben het strategisch geweldig aangepakt tot nu en ik hoop dat ze afsluiten met weer een geweldige twist die niemand heeft zien aankomen. Fresia wordt door Nederland nu veruit het meest verdacht, behalve door haar twee mede finalisten. De kenners op dit forum gaan vooral voor Kim Lian. Dan zou het toch geweldig zijn als het
Everon blijkt te zijn! Dan hebben de Makers de Molloten en de rest van Nederland, op iedereen in de Everon-tunnel na uiteraard
, schaakmat gezet.
Daar komt nog bij dat de mol dan voor de laagste pot ooit heeft gezorgd en hij zijn meest geniale manipulatie dan al in afl. 1 heeft uitgevoerd. Dat zou een perfect einde voor een geweldig seizoen zijn!!