Hierbij mijn verdenkingen met betrekking tot Fresia.
Het gemaskerd bal
Ik verdenk Fresia ervan de mol te zijn. Fresia zit dan in het pak met het rode masker voor haar gezicht. Alleen aan het loopje, lengte en armen zou je het misschien kunnen zien, maar dat is niet zichtbaar.
Opdracht 1.1 'Troeven of aftroeven'
- Fresia wordt gemonteerd in een groepje kandidaten die bij Rik komt en een schot voor de boeg mag doen, wie de mol is. Zo blijft Fresia wat uit beeld. Een mol moet hier niet te prominent in beeld komen, want dan gaan kijkers al in een tunnelvisie komen op Fresia.
- Fresia heeft zichzelf ingedeeld bij aftroeven, zodat ze geld kan verdienen dat ze later kan inzetten om troeven weg te spelen voor geld. Gewaagd en gedurfd, maar geen probleem.
- Fresia doet goed haar best en zet gelijk het spel neer. Zo komt ze bekwaam over en lijkt ze en positief fanatieke kandidaat. Glen benoemt dat onder andere: "Zij is een militair man!" Dat kan ze later op een negatieve manier inzetten.
- Fresia pakt ook steeds het geld gauw, voordat een ander het kan pakken. Daarmee zorgt ze ervoor dat andere kandidaten het geld niet kunnen bekijken. Daar staat immers mol Fresia op.
- Let op dat Fresia al aan de magneet zit, voordat Everon überhaupt gelezen heeft dat er iets met een magneet gedaan moet worden. Fresia verraadt zich door voorkennis te hebben.
- Fresia laat Kim Lian, die gelijk begint over geld inzetten, praten. Ze merkt dat de meerderheid de troeven wil afkopen voor al het geld! Tja, dan speelt zij het dan zo dat zij degene is die geen geld wilt zetten. Als enige, hè? O, wat ben jij kandidaats...
- Als Rik zegt dat ze "goud in handen hebben" dan reageert Fresia eigenlijk te vroeg met een reactie als "zie je wat dom!", terwijl ze had moeten spelen "huh, hoezo dan???" (Ik denk dat de beelden naar voren zijn gemonteerd t.o.v. Riks praatje.)
Opdracht 1.2 'Avondklok'
- Fresia speelt weer fanatiek mee. Ze volgt de hier wel ander, een tactiek die mollen vaker gebruiken. Toeslaan als anderen het fout doen (de mol heeft voorkennis) en dan inwrijven dat het een idee van de ander was.
- Fresia gaat buurten bij de andere groepen en probeert hun plan te laten zeggen en onrust te creëren, maar Glen houdt dat tegen. Bij de andere groep gaat Fresia ook vragen stellen en onrust zaaien. Goed geprobeerd, maar het lukt helaas niet.
- De groep rekent alles zo goed uit, dat er niet te saboteren valt. Ze probeert het nog wel en je hoort haar zeggen: 'Ja, maar...'. Het heeft geen zin, Fresia. Dus je moet maar netjes meespelen. Gewoon geld in de pot en lekker meejuichen.
- Fresia hoor je nog hardop zeggen: 'Dit is 13!' De dertiende letter van het alfabet is de M van... mol!
- Welmoed vraagt: 'Ben jij de mol?' Fresia antwoordt: 'Nee, jij?' Wel strak hoor, dat je bij deze vraag zo koel blijft.
- Fresia wil wel de penningmeester zijn. Kan ze mooi het geld beheren en verduisteren... Ze ziet dat er al twee hun handen opsteken, dus dan durft ze ook wel. De groep kiest helaas voor een ander. Mislukt!
Opdracht 1.3 'Ontmaskerd?'
- Fresia gaat op Sahil en Glen zitten als mol. Die kunnen dan in mijn ogen best ver komen in het spel... Verder zit niemand op Fresia. Althans, het wordt niet bekend gemaakt.
- Over de pleidooien heb ik eerder aangegeven waarom Fresia de mol is.
- Fresia speelt echt fenomenaal haar reacties! Handen voor haar gezicht en mond voor verbazing of schrik, ze kan het allemaal. Een hele goede mol dit jaar!!
- Hoe grappig dat Glen en Everon, die nota bene naast haar zitten, de vrijstellingen hebben weten te bemachtigen. Die boks voor haar neus, geweldig.
Wat me opvalt is dat Everon zich vaak rondom Fresia begeeft. Zou hij een oogje op haar als mol hebben? En werken Everon en Glen samen, waarbij ze hebben afgesproken allebei verschillende kandidaten te observeren en hun bevindingen te delen?