Waarom is Kim-Lian NIET de mol?
Kim-Lian wordt eigenlijk al in aflevering 1 buitenspel geplaatst aangezien ze alleen in een tent moet slapen. Ik heb het gevoel dat ze hier eigenlijk al best verdacht is bij haar medekandidaten. Kim-Lian wordt dus eigenlijk vanaf dag 1 erg verdacht, waarschijnlijk gedraagt ze zich dus mysterieus en heeft ze als tactiek om nepmol te spelen. Echter zie ik dit niet meteen terug in aflevering 1. In de eerste opdracht wil ze alle jokers wegkopen, maar dat zou een kandidaat ook doen en Fresia en Everon kiezen hier dus ook voor. In de 2de opdracht was er weinig te mollen en in de 3de opdracht slaagt ze er niet in om het minst verdacht te zijn bij de kijker. Conclusie na 1 aflevering: Kim-Lian wordt verdacht bij enkele kandidaten, maar ze heeft geen enkele molactie uitgevoerd. Slecht begin als mol toch?
In aflevering 2 wordt Kim-Lian erg verdacht in beeld gebracht. Bij de lopende band zien we ze drinken van de vloeistof. Waarom doet ze dit? Erg vreemde actie, want als mol zitten er 5 kandidaten in de zaal op je vingers te kijken. Bij het ballonprikken doet ze helemaal geen moeite om in het laatste duo terecht te komen. Dat is toch wel de beste molpositie? In de 3de opdracht herkent ze als enige haar foto niet, maar die Zweedse vlag was niet zo duidelijk. Ze zorgt er dan wel voor dat er geen bijbel is, maar de witte kap doet ze wel correct. In deze aflevering werd Kim-Lian dus extreem verdacht in beeld gebracht en toegegeven hier kunnen we wel wat molacties ontdekken, maar de zogenaamde molacties hebben wel weinig geld uit de pot gehaald.
Ze is niet bij de groep als de moltelefoon gaat. Heeft zo geen invloed op groepsverdeling, een belangrijk moment voor een mol. En de mol weet wanneer Rik gaat bellen.
Ze raadt de lightpainting van Everon voordat Everon het zelf kan raden.
In aflevering 3 begint Kim-Lian geld te verdienen. In de eerste opdracht doet ze eerst helemaal niets totdat ze Everon gaat helpen en ze meteen 250 euro verdienen. Bij het lasershooten gaat ze alweer de aandacht op haar vestigen omdat ze van groepje wil ruilen. Een mol wil toch weinig aandacht trekken en zeker als het geen invloed heeft op een sabotage. Ze zegt dat ze alle kistjes geprobeerd heeft, maar waarom zou je dat zeggen? Hiermee maak je jezelf toch ook weer verdacht? De opdracht hierop volgend valt Kim-Lian volledig door de mand. Ze gaat namelijk met Welmoed 1.500 euro verdienen. We zien niet wij de beslissing precies neemt, maar we zien wel dat Kim-Lian akkoord gaat (doordat ze even knikt). Hier verdient ze dus maarliefst 750 euro, waar alle anderen niets verdienen.
Klopt. Die 1500 euro was onnodig. Ze molt heel opzichtig voor hele kleine bedragen (250 euro achterhouden) maar voor 2 jokers kiezen en zo 1500 euro uit de pot halen doet ze niet, terwijl dat veel minder opvalt en prima kandidaats uit te leggen is (zie Thomas). Daarnaast legt ze er later nog een keer de nadruk op dat dat geld alleen dankzij Welmoed is, een mol zou zich dat wat meer kunnen toe-eigenen, zeker in lijn met dat ze ook het zakje dropt en met alleen Welmoed erbij wel doet alsof ze het ermee eens is. Zo had die 1500 euro in ieder geval nog op kunnen leveren dat ze minder verdacht werd.
In aflevering 4 gaat ze lekker verder met geld verdienen. Ze kan als enige van de groep het correcte bedrag noemen, namelijk 134 euro. Bij de volgende opdracht, zorgt ze ervoor dat Hila 250 euro krijgt en ze doet zelf het kistje open met de 250 euro. Hier heeft ze dus invloed op 500 euro. Echter geeft ze dat geld niet af, wat erg vreemd is, want iedereen kan achterhalen wie die 250 euro niet gegeven heeft. Hila weet het 100% zeker en valt niet veel later af, omdat ze volledig op Kim-Lian heeft ingezet? Bij zoek de verschillen verdient ze opnieuw geld. Ze geeft duidelijke intstructies aan Sahil en Fresia en kan zelf 2 verschillen opnoemen, wat 200 euro oplevert. Deze aflevering heeft ze dus veel geld verdiend EN heeft ze zichzelf nogmaals verdacht gemaakt. Wat een mol dus absoluut niet wil.
In de eerste opdracht van aflevering 5 komt ze opnieuw verdacht in beeld aangezien ze vol modder zit en geen geld vindt. Terwijl ze waarschijnlijk het modderbad had genomen toen ze nog geen aanwijzingen had gekregen, ipv toen ze kon zoeken naar het geld. Extra verdacht gemaakt door de regie door de chronologische volgorde aan te passen. Bij de zwanenopdracht zien we Kim-Lian erg veel in het water op zoek naar correcte zwanen. Samen met Sahil hebben ze ook redelijk wat correcte zwanen gevonden. Op het einde komen ze bijna te laat, maar met een ultieme eindsprint halen ze het nog net. Waarom doet ze hier zo haar best om op tijd te komen? Als ze dan toch de obvious mol speelt, kon ze hier heel erg makkelijk iets minder hard trappen en net te laat komen.
Bij de derde opdracht is Kim-Lian voorstander om voor het maximale bedrag te spelen. Er kan dus plots dubbel zoveel verdiend worden. Dit kan als mol wel een tactiek zijn omdat er dan ook 0 euro verdiend kan worden, maar dan moet je wel een molactie in gedachten hebben en ze doet dat niet. Sterker nog, ze corrigeert samen met Laetitia de fout dat het doopvontbeeld naar het theater moet. Dat was heel ver omgelopen geweest. Ze zeggen dat ze met het beeld naar het theater komen. Laetitia zegt "maar moet dat beeld ook naar het theater? Dan zegt Kim Lian: Op het briefje staat iets over een fontein. Daarmee is duidelijk dat dit dus niet klopt en Thomas concludeert dit vervolgens ook, terwijl hij daarvoor vastberaden op weg was met het beeld naar het theater. Thomas wilde zelfs opgeven en het is Kim-Lian die hem overtuigt om toch verder te doen.
In aflevering 6 zien we Kim-Lian 2 kistjes ophalen en gaat ze meteen terug met deze 2 kistjes en ze krijgt van Thomas nog 2 kistjes. Uiteindelijk lukt het haar om de 4 kistjes te openen en 1.400 euro te verdienen. Waar Kim-Lian toch verantwoordelijk is voor 700 euro. Daarna liegt ze tegen Sahil over het verdiende geld, waarom zou je dit doen als mol? Je gaat alweer de aandacht op jezelf vestigen. In de opdracht met de jetski’s zien we Kim-Lian ook weinig verkeerd doen. Ze doet samen met Laetitia en Thomas veel goed en zo wordt er ook een aardig bedrag verdiend.
Liegt er opzichtig tegen Everon over de 250 euro die missen. Everon prikt er ook meteen doorheen en verdenkt haar ook.
Kon makkelijk geld laten verdwijnen toen ze alleen was met de kistjes. Als Rik dan vervolgens niet alle info had gegeven over het totaalbedrag, het aantal kistjes en pijlen had niemand dat kunnen achterhalen.
Maakt op het nippertje nog een kistje open net voor de tijd voorbij was.
Stelt voor om verdenkingen op haar te vestigen door de moltelefoondiefstal op zich te nemen.
Maakt samen met Laetitia ene hele boot met boeien in orde.
In aflevering 7 wordt ze weer verdacht gemaakt door de productie. Door haar zogezegde voorkennis dat de opdracht met dieren zou zijn. In deze opdracht doet ze het samen met Fresia wel erg slecht, maar hier doet niemand het echt goed. In de volgende opdracht neemt ze zeker 5 goede foto’s en verdient zo minstens 250 euro.
In aflevering 8 doet Kim-Lian goed haar best in de tapijt-opdracht. Ze gaat er volledig voor. Ze komt ook met de goede suggestie om te focussen op 2 straten. In de hijskraan doen Fresia en Kim-Lian het ook niet slecht. Al worden er wel te weinig vragen beantwoord. Ze duidt nog een container aan die naar haar gevoel ook weg moet. Wat uiteindelijk wel klopte (dit kan wel omgekeerde psychologie zijn als mol). Bij de step-opdracht is Kim-Lian slim genoeg om een achterwiel van een andere step te gebruiken als voorwiel en zo hebben ze toch een volledige step en hebben ze 500 euro verdiend.
Conclusie na 8 afleveringen is dat ze erg veel geld verdiend heeft en dat ze zichzelf steeds verdacht maakt en ook de productie maakt haar verdacht. Alle factoren gecombineerd lijkt het me dus uitgesloten dat Kim-Lian de mol is. Ik ben dus erg verbaasd dat ze hier op het forum nog altijd als hoofdverdachte staat.
Mooi betoog! Ik heb nog wat aangevuld op basis van mijn lijstje (van de niet-molse kant).
Een mooi betoog van Convans! Met sommige dingen ben ik het absoluut eens dat ze onmols zijn, zoals best veel geld verdienen met kistjes en foto's. Van de kleinere bedragen vind ik ze juist prima mols uit te leggen.
Kleine bedragen is normaal prima mols uit te leggen. Waarom dat bij KL niet zo is komt omdat ze niks doet om grote bedragen uit de pot te houden.
Als je jezelf heel verdacht maakt om kleine bedragen te laten verdwijnen en ondertussen hele grote bedragen in de pot laat komen die je met veel minder verdachtmaking had kunnen blokkeren kan ik alleen maar concluderen dat je niet de mol bent maar een nepmollende kandidaat speelt.
2000 euro van de beelden, geld van de zwanen en 1500 bij vakbondje had ze niet alleen kunnen voorkomen met acties die prima kandidaats uit te leggen waren geweest, ze doet hier steeds het tegenover gestelde (eerst voor alles of niets kiezen en dan beeld dat naar verkeerde plek gaat corrigeren, geen jokers kiezen en benadrukken dat het geld alleen door Welmoed verdiend is zonder dit toe te eigenen, op het laatst nog extra zwanen gaan halen en toch nog hard genoeg trappend op tijd binnenkomen).
Zo heeft iedereen natuurlijk acties die zowel kandidaats als niet-kandidaats zijn, dus er blijf altijd een kans dat KL het toch is. De omgekeerde psychologie met de containers zou ze dan mooi uitgevoerd hebben. Ook van mijn mol Fresia kan ik niet alles verklaren. Maar op basis van (mijn) logica verdenk ik KL niet.