Dit is wel interessant. Ik ben sinds 2018 heel erg op montage gaan letten. In dat seizoen was het volgens mij vooral Olcay die regelmatig een verdachte edit kreeg, maar dat was niet heel bijzonder en dat lag ook voor een deel wel aan haar eigen acties en niet per se aan de montage. Jan is daar voor zover ik weet nooit echt verdacht gemonteerd.
2019 is een heel goed voorbeeld van hoe montage de kijker kan manipuleren. Ik weet nog dat Merel na aflevering 4 de hoofdverdachte in de app was, en is ook een paar keer verdacht gemonteerd (balkonopdracht, Jenga). Maar daarna draaide het compleet om. Alles werd eraan gedaan om Merel uit de schijnwerpers te houden, door te knoeien met testbiechten en andere kandidaten ontzettend verdacht te maken (eerst Niels/Rick Paul en op het laatst heel erg Sarah). Merel werd aanzienlijk minder verdacht in deze tweede fase.
2020 had je ook wel kandidaten die iets te verdacht gemonteerd werden, zoals Leonie, of Buddy die door iedereen genoemd werd bij het maken van de test. Maar ondanks dat was Rob volgens mij niet heel lastig te raden. Het lijkt alsof de makers na 2019 hebben besloten om het vinden van de mol iets eenvoudiger te maken. Verder weet ik eigenlijk nog maar weinig van dit seizoen, misschien dat iemand aanvullingen heeft.
Renaissance: Hier waren w.m.b. geen kandidaten die echt heel verdacht werden gemaakt. Misschien Peggy en Ron, maar heel extreem was dat niet. Jeroen werd in de eerste 5 afleveringen compleet weggemonteerd om vervolgens in aflevering 6 compleet weggegeven te worden. Dit was tevens ook een seizoen waar volgens mij weinig is gerommeld met testbiechten/verdenkingen, die leken toch allemaal wel te kloppen. In voorgaande jaren was dat wel anders.
In 2021 was er wel sprake van een gulden middenweg wat betreft het vinden van de mol. Renée heeft regelmatig een verdachte edit gekregen, maar nooit heel overdreven. Daar komt bij dat alle koplampen op Joshua en Charlotte gingen, totdat Joshua afviel en Charlotte uiteindelijk uit te sluiten viel omdat ze het volgens de verdenkingen nooit meer kon zijn. Toen was het wel vrij duidelijk dat Renée het moest zijn. Ook in dit seizoen is er vrijwel niet geklooid met verdenkingen.
Conclusie is dat de mol de laatste tijd tegen het einde van het seizoen wel te raden is en de montage ook een stuk 'eerlijker' is geworden wat betreft het noemen van verdenkingen, maar dat er in de beginfase minder duidelijkheid is door de mol weg te monteren en/of andere kandidaten verdacht te maken.