Als Everon de derde sleutel vindt, verloopt het gesprek als volgt:
Everon: "Ik heb 'm!"
Laetitia: "Lekker bezig!
Everon: "Ik heb 'm.
Laetitia: "Goed zo. (wat hakkelend) Nou, dan is ie hier gevonden. Dan is de laatste nog in een andere kamer, zeker weten."
Everon: "Okee, okee, waar gaan we nou heen?"
Fresia: "Ja, ik denk dat we het gewoon hierbij moeten laten. Zij moeten ook iets doen, en tijd nodig hebben, en drie van de vier is best goed.
Laetitia: "Ja, en zij kunnen het geld tenminste halen, hè.
Everon: "Okee, okee, okee, okee."
Laetitie: "Drie van de vier?"
Fresia knikt.
Als Laetitia niet zelf al zo snel twee sleutels zou hebben gevonden, zou ik haar hier mols hebben gevonden. Ze geeft sterk de indruk dat ze verder wil zoeken naar de laatste sleutel, hetgeen extra tijd zou kosten. Maar ze laat zich meteen overrulen door Fresia. En het risico dat Everon en Fresia minimaal 1 sleutel vinden is levensgroot. Dan zou ik als Mol niet zelf met twee sleutels aan komen zetten.
Everon hier m.i. het minst mols. Vindt de derde sleutel, met het risico dat Laetitia of Fresia in korte tijd de set compleet maakt. Laat de beslissing voor wel/niet verder zoeken ook nog eens volledig bij de dames liggen.
Fresia in dit drietal het meest mols. Vindt zelf geen sleutel. Gaat niet mee in de suggestie van Laetitia dat de vierde sleutel in een andere kamer moet liggen. Zou ik ook niet doen: als Everon of Laetitia die alsnog in Fresia's kamer(s) vindt, maakt dit haar alleen maar verdacht. Plus, je wilt als Mol niet alle sleutels vinden. Fresia leidt de anderen ook steeds af: waar zijn jullie, Everon kom nou naar mij toe (meer dan eens). Het leek erop dat ze vooral Everon van zijn kant van het fort weg wilde krijgen, maar die reageert niet op haar herhaalde verzoeken.
Minpunt: de Mol had hier zelf een sleutel kwijt kunnen maken en vervolgens extra tijd kunnen verspillen door toch nog verder te zoeken. Maar dan zou deel twee van de opdracht wellicht volledig in het water vallen. Mocht Fresia de Mol zijn, dan valt dit te billijken binnen de-Mol-als-productieassistent.