Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning  (gelezen 33805 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #220 Gepost op: 9-02-2023, 16:55:28 »

Opvallend dat de enige vrouw in de stockfoto’s is gebruikt voor het portret van Ranomi. Voor Anke is een man gebruikt.

Zou dat wellicht te maken hebben met het feit dat er rond 1900 al wel behoorlijk veel leraressen maar nog geen vrouwelijke conducteurs waren?  ;)
Woosie down?

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #221 Gepost op: 9-02-2023, 17:00:17 »
Is het uberhaupt duidelijk of het nogmaals indrukken van de schakelaars in het spookhuis enige invloed had (en dus molbaar was)?

Zoals het overkomt in de uitzending is het zo dat de spelers in het spookhuis alleen de morsecode starten met de lichtschakelaar, maar dat zij verder geen invloed hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk een stroomkabel loopt tussen de schakelaars in het spookhuis en de verschillende plaatsen waar de morsecodelampen knipperen in de straten er omheen. Dus dan is de schakelaar puur een estetisch fenomeen voor het oplossen van een stukje van het spel, en wordt door iemand van de crew daadwerkelijk de morselamp aangezet. (Zo werden de stenen ook niet echt door een machine in balletjes omgezet bijvoorbeeld in de mijnopdracht).

Dat je door meerdere keren die schakelaar aan en uit te zetten de morsecode kan mollen lijkt me erg onwaarschijnlijk en dat zou zeer onmols zijn voor Anke en Soy. Nabil zat ook binnen, maar die probeerde nog wel in het buitenteam te komen.

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #222 Gepost op: 9-02-2023, 17:11:33 »
Wat mij nog opviel, is dat het portret van Soy gespiegeld wordt getoond.
Het hangt rechts, maar even later lijkt het links in de kamer te hangen. Het is gespiegeld weer gegeven. De veer eerst links, daarna rechts.
Portretten?

Ook heeft Soy het boek open en in het origineel is het dicht. Boek open is de vorm van een letter v.
Portret links een letter v en portret rechts een letter v. Aan elkaar VV een omgekeerde M. Maar dat zal wel te ver gezocht zijn. 😅

Spiegeling van het portret vind ik echter wel opvallend.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #223 Gepost op: 9-02-2023, 17:28:37 »
Is het uberhaupt duidelijk of het nogmaals indrukken van de schakelaars in het spookhuis enige invloed had (en dus molbaar was)?

Zoals het overkomt in de uitzending is het zo dat de spelers in het spookhuis alleen de morsecode starten met de lichtschakelaar, maar dat zij verder geen invloed hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk een stroomkabel loopt tussen de schakelaars in het spookhuis en de verschillende plaatsen waar de morsecodelampen knipperen in de straten er omheen. Dus dan is de schakelaar puur een estetisch fenomeen voor het oplossen van een stukje van het spel, en wordt door iemand van de crew daadwerkelijk de morselamp aangezet. (Zo werden de stenen ook niet echt door een machine in balletjes omgezet bijvoorbeeld in de mijnopdracht).

Dat je door meerdere keren die schakelaar aan en uit te zetten de morsecode kan mollen lijkt me erg onwaarschijnlijk en dat zou zeer onmols zijn voor Anke en Soy. Nabil zat ook binnen, maar die probeerde nog wel in het buitenteam te komen.

Dat is ook mijn gedachte. WIDM heeft echt geen stroomkabels gelegd. Ik ben geen techneut en weet niet of zoiets draadloos kan met een voorgeprogrammeerde morsecode maar de schakelaar lijkt mij ook gewoon voor de show. 

Gisteren heb ik foto's van het hotel bekeken en in geen enkele kamer hangt een schakelaar naast een schilderij. Dat is ook helemaal niet logisch. Als je binnenkomt zit er een schakelaar voor het grote licht naast een deur. De schemerlampen gaan middels een stekker in een stopcontact die in het hotel laag bij de grond zitten, net boven de plint.

Edit: de foto van Katie met schakelaar hangt normaal gesproken niet op deze plek in de eetkamer. Het schilderij van Katie is een replica van het schilderij in de gang.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2023, 17:50:29 door Marimol »

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #224 Gepost op: 9-02-2023, 17:46:41 »
Hier nog een lijstje met welke tekst op welk schilderij stond. Hier valt op dat op het schilderij van Anke er een spatie ontbreekt.

Daniëlhet speelgeld
Soyvan
Ankenabilen soy (spatie ontbreekt)
Nabilis in
Jurrede roze
Ranomi kerk

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #225 Gepost op: 9-02-2023, 18:06:47 »
@Memmymol
Mooi gevonden van dat shot via de spiegel! Hij maakt vaker V-tekens in beeld.

@Theovv: mollen met de (nep)schakelaar kan wel door zogenaamd aanzetten.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2023, 18:52:59 door Dusss »

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #226 Gepost op: 9-02-2023, 18:10:19 »
Met de schakelaar naast Katies schilderij drukten ze in het begin het licht aan, voor de terrastafel met het kistje en letterslot.
Uit dat licht is trouwens ook morsecode te ontcijferen. ::vergroot:: Ik heb wat letters, maar zou graag even een second opinion willen.. kom er niet helemaal uit nog!
Goeie vondst.
Kort kort kort of lang kort kort lijkt dat eerste wel. Wat had jij?

Offline IkbenMollevi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #227 Gepost op: 9-02-2023, 18:51:00 »
Even een punt maken:

Het verschil tussen klein en link is maar één punt! Stel dat er is begonnen met de k dan is het best logisch dat Daniël en Jurre op ‘klein’ uitkwamen. Het was Daniël die opnoemde wat er werd gezien en Jurre die het opschreef.

Klein = -.- / .-.. / . / .. / -.
Link = .-.. / .. / -. / -.-
* / = spatie tussen de letters om duidelijk te maken wat bij welke letter hoort.

Ik zal vast niet de eerste zijn, heb al diverse woorden voorbij zien komen, maar deze lijkt mij het meest plausibel. Het waren immers allemaal synoniemen van elkaar (mogelijk van het woord bedrog ofzo); sluw, slim, slinks, eerlijk? (oftewel oneerlijk!) en dan link.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #228 Gepost op: 9-02-2023, 19:21:46 »
Is het uberhaupt duidelijk of het nogmaals indrukken van de schakelaars in het spookhuis enige invloed had (en dus molbaar was)?

Zoals het overkomt in de uitzending is het zo dat de spelers in het spookhuis alleen de morsecode starten met de lichtschakelaar, maar dat zij verder geen invloed hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk een stroomkabel loopt tussen de schakelaars in het spookhuis en de verschillende plaatsen waar de morsecodelampen knipperen in de straten er omheen. Dus dan is de schakelaar puur een estetisch fenomeen voor het oplossen van een stukje van het spel, en wordt door iemand van de crew daadwerkelijk de morselamp aangezet. (Zo werden de stenen ook niet echt door een machine in balletjes omgezet bijvoorbeeld in de mijnopdracht).

Dat je door meerdere keren die schakelaar aan en uit te zetten de morsecode kan mollen lijkt me erg onwaarschijnlijk en dat zou zeer onmols zijn voor Anke en Soy. Nabil zat ook binnen, maar die probeerde nog wel in het buitenteam te komen.
Helemaal mee eens. Heel leuk om allemaal manieren te bedenken waarop een andere Mol dan Jurre het codewoord van Ranomi zou kunnen verstoren, terwijl er alleen een viltstift nodig is. Zeker gezien het kleine verschil in morse code tussen een waarschijnlijk correcte code en de foute code.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #229 Gepost op: 9-02-2023, 19:23:47 »
Met de schakelaar naast Katies schilderij drukten ze in het begin het licht aan, voor de terrastafel met het kistje en letterslot.
Uit dat licht is trouwens ook morsecode te ontcijferen. ::vergroot:: Ik heb wat letters, maar zou graag even een second opinion willen.. kom er niet helemaal uit nog!
De laatste 2 zijn de makkelijkste, daar heb ik KK  LL of IM.
De eerste 3 als ze nog binnen zijn KKK of LKK, dus S of D, het is niet heel duidelijk of het 1 of 2 letters zijn omdat je het eerst van buiten ziet en de 2 volgende van binnen. Het kan dus ook EI of TI zijn.
Daartussen nog een letter of 3-4.

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #230 Gepost op: 9-02-2023, 19:35:24 »
Even een punt maken:

Het verschil tussen klein en link is maar één punt! Stel dat er is begonnen met de k dan is het best logisch dat Daniël en Jurre op ‘klein’ uitkwamen. Het was Daniël die opnoemde wat er werd gezien en Jurre die het opschreef.

Klein = -.- / .-.. / . / .. / -.
Link = .-.. / .. / -. / -.-
* / = spatie tussen de letters om duidelijk te maken wat bij welke letter hoort.

Ik zal vast niet de eerste zijn, heb al diverse woorden voorbij zien komen, maar deze lijkt mij het meest plausibel. Het waren immers allemaal synoniemen van elkaar (mogelijk van het woord bedrog ofzo); sluw, slim, slinks, eerlijk? (oftewel oneerlijk!) en dan link.

Volgens mij hoor je bij de oplossing eerst Jurre "klep?" zeggen, waarna Daniel "klein" zegt.

Het verschil tussen die woorden is ook vrij klein en geeft aan dat er al twijfel was over spaties en punten. Daniel voegt een spatie toe en maakt van een streepje een punt.

Klep =  -.- / .-.. / . /.- -.
Klein = -.- / .-.. / . / .. / -.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #231 Gepost op: 9-02-2023, 20:03:12 »
Even een punt maken:

Het verschil tussen klein en link is maar één punt! Stel dat er is begonnen met de k dan is het best logisch dat Daniël en Jurre op ‘klein’ uitkwamen. Het was Daniël die opnoemde wat er werd gezien en Jurre die het opschreef.

Klein = -.- / .-.. / . / .. / -.
Link = .-.. / .. / -. / -.-
* / = spatie tussen de letters om duidelijk te maken wat bij welke letter hoort.

Ik zal vast niet de eerste zijn, heb al diverse woorden voorbij zien komen, maar deze lijkt mij het meest plausibel. Het waren immers allemaal synoniemen van elkaar (mogelijk van het woord bedrog ofzo); sluw, slim, slinks, eerlijk? (oftewel oneerlijk!) en dan link.
Klopt. De morse code was een repeterend signaal. Als je de woorden klein en link repeteert  dan krijg je:
k leink leink lein... en link link link link...
De patronen 'leink' en 'link' verschillen maar in één letter: een extra 'e'. En de 'e' is maar één enkele punt. Dus dit moet inderdaad wel het code woord zijn geweest.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #232 Gepost op: 9-02-2023, 20:24:59 »
Je moet als productie zorgen dat er aan beide kanten gemold kan worden, dus zowel binnen als buiten. Want het is nooit zeker in welk groepje de mol terecht komt.
Dat LINK is goed gevonden. Dat valt buiten tot KLEIN te mollen. Binnen zal er ook een mogelijkheid om te mollen zijn geweest. Door KLEIN door te seinen. In theorie kunnen er dus nog veel mensen gemold hebben.

Al is dat buiten voor de mol veel moeilijker. Zie maar eens vol te houden dat het woord KLEIN moet zijn als iemand anders in je groepje LINK weet te achterhalen.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2023, 20:31:57 door Dusss »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #233 Gepost op: 9-02-2023, 20:52:29 »
Je moet als productie zorgen dat er aan beide kanten gemold kan worden, dus zowel binnen als buiten. Want het is nooit zeker in welk groepje de mol terecht komt.
Waarom hebben we dan zo vaak gezien dat de Mol zich in een bepaald team wist te spelen. Deze opdracht is hiervan een goed voorbeeld. Jurre met zijn bang zijn. Laat me niet lachen. Wat dacht hij dat ze hier gingen doen.

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #234 Gepost op: 9-02-2023, 21:55:07 »
Die eigenschappen horen niet bij de personen die op desbetreffende portretten staan.

Sluw, slim, slinks en eerlijk? (mét dubieus vraagteken) zijn natuurlijk eigenschappen van de mol.

En klein? Dat is Anke's eigenschap...


Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #235 Gepost op: 9-02-2023, 22:58:31 »
De laatste 2 zijn de makkelijkste, daar heb ik KK  LL of IM.
De eerste 3 als ze nog binnen zijn KKK of LKK, dus S of D, het is niet heel duidelijk of het 1 of 2 letters zijn omdat je het eerst van buiten ziet en de 2 volgende van binnen. Het kan dus ook EI of TI zijn.
Daartussen nog een letter of 3-4.

Donker van 3 sec is een break tussen twee letters.
Licht van 1 sec is kort, licht van 3 sec is lang.
Fade in en out leek mij het begin en einde van een woord.

De I had ik ook.
M was ik niet zeker over omdat in het tweede signaal geknipt werd, dus kan ook nog een O G of Z zijn als er nog iets achter kwam.
Had een T voor de I
En voor de I nog een korte, die kan een E zijn, maar ook weer vanalles, omdat er geknipt is.

Dus misschien iets met 
...TIG?


Listig? Rustig?
Geestig vond ik wel passen bij Katie  ::rofl::

« Laatst bewerkt op: 9-02-2023, 23:02:26 door annebeestje »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #236 Gepost op: 9-02-2023, 23:06:50 »
Je moet als productie zorgen dat er aan beide kanten gemold kan worden, dus zowel binnen als buiten. Want het is nooit zeker in welk groepje de mol terecht komt.
Dat LINK is goed gevonden. Dat valt buiten tot KLEIN te mollen. Binnen zal er ook een mogelijkheid om te mollen zijn geweest. Door KLEIN door te seinen. In theorie kunnen er dus nog veel mensen gemold hebben.

Al is dat buiten voor de mol veel moeilijker. Zie maar eens vol te houden dat het woord KLEIN moet zijn als iemand anders in je groepje LINK weet te achterhalen.
Er zijn zo vaak opdrachten geweest waarbij in 1 team amper te mollen valt. Bijvoorbeeld de opdracht in het Renaissance-seizoen, waar 1 team op een rots uit keek op luiken van huizen, waar bijna niet gemold kon worden. De mol zat daar dan ook in het team dat de huizen inging.

En er kon wel gemold worden bij deze opdracht binnen, door de puzzels niet op te lossen of dingen niet te vinden.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #237 Gepost op: 9-02-2023, 23:24:02 »
En er kon wel gemold worden bij deze opdracht binnen, door de puzzels niet op te lossen of dingen niet te vinden.
Dan zou (het vinden van) de eindopdracht in de kerk in gevaar komen. Het mollen moest met de opdracht buiten te maken hebben.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #238 Gepost op: 10-02-2023, 09:51:31 »
Wat pak je uit een kistje als je niet bezig wilt zijn met morse decoderen?
Ranomi: Wat is dit?

Nou eh.. twee stiften misschien?
Struikelde al heel lang over dit geacteerde moment, maar kon het niet duiden.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #239 Gepost op: 10-02-2023, 15:58:59 »
Dan zou (het vinden van) de eindopdracht in de kerk in gevaar komen. Het mollen moest met de opdracht buiten te maken hebben.
Dat weet ik zomaar niet hoor, nu lijkt het er inderdaad op dat er buiten gemold werd. Maar zoals Theovv zegt, binnen kon alleen gemold worden door sleutels niet te vinden.
In tegenstelling tot de rebus in aflevering 2 moest de mol alleen het schilderij met de tekst "de roze kerk" vrijspelen, dan waren ze er ook gekomen.
In het slechtste geval zou de opdracht in de roze kerk niet gespeeld worden, foetsie geld.