GEBROKEN HART
HUMO Mag ik ook even een puntje van kritiek aanstippen?
DE COSTER «Yes!»
VERSTICHEL «Graag, feedback is altijd welkom.»
HUMO Ik vertrouw de makers van ‘De mol’ als de capabele, toegewijde, smaakvolle mensen die ze zijn. Maar de groots opgezette liveshow in Paleis 12 waarmee vorig seizoen eindigde, vond ik een mislukking.
DE COSTER «Smaakvol, wij? (lacht) Neenee, je mag dat zeker vinden. De kritiek lijkt me legitiem.»
HUMO Waren jullie er zelf tevreden over?
DE COSTER «Ten eerste was het altijd de bedoeling om zo’n liveshow te doen naar aanleiding van het tiende seizoen – een jubileumeditie verdient nu eenmaal iets speciaals. En ten tweede is er volgens mij een groot verschil tussen de ervaring van de mensen die aanwezig waren in Paleis 12 en de mensen die de finale thuis hebben gezien. Ik begrijp wel dat die laatsten het minder vonden.»
HUMO ‘De mol’ is intussen niet meer simpelweg één van de best gemaakte programma’s op de Vlaamse tv, maar ook een soort van franchise. Nu eens een pop-up aan zee, dan weer een VR-experience op allerlei locaties... En het enthousiasme van speurders en BV’s in ‘Café De mol’ bereikt telkens bijna ‘The Masked Singer’-achtige hoogtes. Ben ik oud aan het worden als ik zeg dat dat voor mij niet hoeft?
VERSTICHEL «Nee, ik begrijp het wel. Maar het zijn dingen die je makkelijk kunt negeren, toch? Ik zou het pas vervelend vinden als die elementen hun ingang vinden in het programma.»
DE COSTER «Je ziet het programma graag, net als wij. Maar de realiteit is dat je ook aan voldoende budget moet raken om het te kunnen blijven maken. Als ik 100 miljoen op mijn rekening had staan, dan zou ik het programma ook maken zoals jij voorstelt.»
HUMO Blijven jullie vasthouden aan het jaarlijkse uitzendschema? Maakt het ‘De mol’ niet iets minder speciaal als het er zo vaak is?
DE COSTER «Onlangs zei iemand me: ‘Ik sla dit seizoen eens over, Gilles.’ Mijn hart brak in duizend stukken! Dan besef je: je ligt gewoon mee op de hoop programma’s die er óók elk jaar zijn. Dat maakt het nóg moeilijker om eruit te springen, geloof me vrij.
»En toch lukt het ons. We gaan er wat snel aan voorbij dat de kijkcijfers blijven stijgen, maar dat is echt niet zo evident in seizoen elf. Voor hetzelfde geld raken we niet meer over de lat.»
HUMO Wordt het elk seizoen moeilijker om die lat te halen?
DE COSTER «Nee, dat vind ik niet. Je moet geen seizoen maken om het vorige te overklassen: laat ‘groter, luider, sneller’ maar aan Hollywood. Mensen blijven verrassen vind ik veel waardevoller. Want als je steeds probeert jezelf te overtreffen, bots je vroeg of laat tegen een muur.»
HUMO Jullie toewijding neigt naar het maniakale. Toen ik daarnet enkele dagen voor uitzending naar de voorlaatste aflevering mocht kijken, hebben minstens drie mensen zich verontschuldigd dat godbetert de ondertiteling nog niet klaar was.
DE COSTER «Maar ja, de ondertiteling is belangrijk! We discussiëren daar soms uren over: is het beter om letterlijk of vrij te vertalen, te gaan voor correctheid of verstaanbaarheid? Ja, je moet uit een speciaal soort tropisch hardhout gesneden zijn om hieraan mee te werken. Dat zijn we, hè?»
VERSTICHEL (knikt) «Krachtig azobéhout, met name.
»Ik heb onlangs het boek ‘Creativity, Inc.’ gelezen, over de werking van de Pixar-animatiestudio. Dat vond ik een eyeopener. Hoe komt het dat dat bedrijf de ene na de andere animatieklassieker heeft weten af te leveren, van ‘Wall-E’ over ‘Up’ tot ‘Ratatouille’? Omdat ze er een vast team hebben, de Brain Trust, dat zich over de ideeën buigt. Openhartigheid is hun kernwaarde: in de ruimte van de Brain Trust moet alles gezegd kunnen worden. Toen Steve Jobs er baas was, mocht hij niet binnen, omdat dan niemand nog zijn mening zou durven te geven. Hier is dat uiteraard hetzelfde met Gilles.»
DE COSTER (lacht) «De ‘De mol’-redactie móét een vertrouwensplek zijn voor iedereen. Je hoeft je ook niet aangevallen te voelen als je idee in de vuilnisbak wordt gemikt. Daar hoort 99 procent van de voorstellen immers thuis.
»Na acht seizoenen begin ik het belangrijk te vinden om dat beetje ervaring van me door te geven. We hebben zo eens een heel document bij elkaar geschreven voor nieuwe redactieleden: ‘Hoe ziet een draaiperiode eruit?’»
HUMO Wat staat er bijvoorbeeld in?
DE COSTER «De protocollen van hoe we met de mol communiceren tijdens de reis, bijvoorbeeld. Dat gebeurt alleen maar tijdens de dagboekmomenten, waarin de kandidaten vertellen over hun dag. Omdat we niet willen dat het opvalt dat de mol telkens enkele minuten langer blijft dan de rest, beginnen we zo’n dagboekmoment altijd met een vijf minuten durend babbeltje. We timen dat! Met de kandidaten praten we over koetjes en kalfjes, terwijl de mol instructies krijgt.»
AAP MET EEN HOED
HUMO Hoe zien jullie jullie toekomst bij het programma?
DE COSTER «Dat is een moeilijke, omdat we nog tot aan onze nek in dit seizoen zitten. Je treft ons op het dieptepunt van ons enthousiasme (lacht).»
VERSTICHEL «Het is al heel moeilijk om één seizoen verder te kijken, laat staan meerdere. Rond aflevering zes beginnen we na te denken: wat gaan we volgend jaar doen? En wil ik daarbij zijn? Afijn, voor de volgende reeks heb ik gewoon ja gezegd, hoor.»
HUMO De meeste mensen die intensief aan ‘De mol’ werken, hebben een haat-liefdeverhouding met het programma.
VERSTICHEL «En dan moet je afwegen: primeert de haat of de liefde? ‘De mol’ is en blijft een heavy programma om te maken, zeker als je het combineert met een gezin met twee kindjes, zoals ik. Geen evidentie. Als de vraag voor een volgend seizoen wordt gesteld, wees dan maar zeker dat dat eerst thuis op tafel wordt gelegd.
»Elk jaar zoek je naar manieren om het vlotter te doen lopen. Bij avondwerk ga ik vaak naar huis om de kindjes in bed te steken en daarna rijd ik terug naar de redactie.»
HUMO Zoals je zegt: heavy.
VERSTICHEL «Een week voor mijn verlof werden de locaties van twee verschillende proeven afgezegd, twee proeven die we in hun geheel moesten schrappen: ik was er ziek van! Je denkt: bij ‘De mol’ moet je gewoon elk jaar twintig toffe opdrachten verzinnen. Maar eigenlijk zijn het er makkelijk tachtig of honderd.»
HUMO Gilles, wordt ‘De mol’ voor jou wat ‘De slimste mens ter wereld’ is voor Erik Van Looy? Het programma dat hij tot op zijn oude dag zal blijven presenteren, en waar hij voor eeuwig mee vereenzelvigd zal worden.
DE COSTER «Ik denk dat je mijn rol schromelijk overschat, de mensen zouden me snel weer vergeten zijn. Als ik de presentatie volgend jaar zou overlaten aan een hond met een hoed op, dan ben ik zo weer weg. Sic transit gloria mundi: zo vergaat ’s werelds roem! (Verontschuldigend) Dat heb ik ooit eens in ‘Asterix’ gelezen.
»Maar tot dusver blijf ik het een ongelofelijke speeltuin vinden. Je kunt er cynisch over doen en zeggen dat je het na acht seizoenen wel gezien hebt. Maar zo is het niet. Het is zo’n uitzonderlijk programma. Ik heb weinig redenen om ‘De mol’ niet meer te willen presenteren, om niet te zeggen: geen enkele.»
VERSTICHEL «Ik vind het wel crazy: behalve jij is er toch haast niemand die álle seizoenen heeft meegemaakt?»
DE COSTER «Jawel, enkele technische mensen, zoals de setmanager. Maar voor andere functies ligt dat moeilijker, vanwege die cyclus van veertien maanden. Die geldt voor mij minder. Ik fiets ertussen met andere projecten zoals ‘Sports Late Night’. Ik kan mijn voet soms van het gaspedaal halen, wat nodig is. De komende weken en maanden kan ik gerust weer wat meer thuis zijn en...»
HUMO En nog eens naar Cambodja vliegen?
DE COSTER «Laat me maar beginnen met mijn gras te maaien: dat moet dringend nog eens gebeuren.»
‘De mol’, Play4, zondag 7 mei, 20.00 https://www.humo.be/nieuws/presentator-gilles-de-coster-en-eindredacteur-wouter-verstichel-een-bv-editie-is-uitgesloten-t-is-immers-de-bedoeling-dat-de-kandidaten-niet-dronken-worden~bc14b8d8/