Ik heb een beetje het gevoel dat dit de situatie is (verbeter me als ik er naast zit):
a)Andere mensen kunnen er niet tegen dat jij kritisch bent waar zij lyrisch zijn.
b)Jij kan er niet tegen als andere mensen lyrisch zijn over een aflevering, waar jij kritisch bent.
En uiteindelijk ben jij degene die het meeste commentaar daarop krijgt, terwijl beide kanten in feite dezelfde "fout" begaan en jij gewoon recht hebt op je mening. En dat is nogal frustrerend. En vermoedelijk is b een gevolg van a.
Nee, daar moet ik je verbeteren. Ik ben juist voor een (bijna) absolute vrijheid van meningsuiting. Ik zal dus in principe nooit iemand aanvallen om zijn mening; hooguit zal ik proberen die mening met argumenten te weerleggen. Waar het mij om gaat is dat er een nogal vocale groep op het forum actief is die vindt én zegt dat bepaalde meningen hier niet gewenst zijn. Dáár verzet ik me tegen, en de discussies daarover zijn in het verleden weleens uit de hand gelopen.
En ik wilde er zelf niet over beginnen omdat ik vreesde een vers blik ellende open te trekken, maar ik onderschrijf wat Tarbozan zegt: "Ook binnen dit topic staan er al een paar comments vanuit actieve leden/moderatoren waarbij ik denk waarom schiet je hier nu zo in de verdedigende rol, want iemand anders geeft alleen maar zijn of haar mening iver iets wat je doet of zegt."
Er lijkt inderdaad een aantal actieve leden te zijn die het persoonlijk meer eens zijn met de mensen die vinden dat kritische opmerkingen binnen bepaalde perken moeten worden gehouden, en die dus sneller geneigd zijn 'partij te kiezen' en in te (laten) grijpen. Dat vind ik bedenkelijk: juist iemand met meer 'macht' dan de forummer-met-de-pet zou heel goed bij zichzelf moeten nagaan of iets werkelijk in strijd met de huisregels is, of stiekem toch vooral in strijd met zijn of haar eigen overtuigingen, alvorens actie te (laten) ondernemen.
En ja, er mag gelukkig al veel meer dan enkele jaren geleden (wat ik ook herhaaldelijk erkend heb), maar het enkele feit dat er pas een feedbacktopic aan het einde van het seizoen wordt geopend straalt toch uit dat men geacht wordt kritiek tien weken op te zouten voor die gespuid mag worden, en dan wel aangelengd met jubelberichten en kushandjes. Dat is een signaal op zichzelf.
De discussie in dit topic toont ook aan dat sommigen alleen al van de
gedachte aan kritiek onrustig op hun stoel beginnen te schuifelen, en dat vind ik oprecht wonderlijk. Als gezegd: als alle op- en aanmerkingen zouden worden teruggedreven in een apart reservaat voor de
Molvisor chagrinus, hoe kan dat dan in hemelsnaam een bedreiging vormen voor de positiviteit en de sfeer in de tientallen andere topics?
(Overigens begint het er inmiddels een beetje op te lijken alsof ik voor mij persoonlijk een vrijbrief bepleit om vanaf aflevering 1 het programma de grond in te boren. Dat is echt niet het geval, want zelfs met een 'onderbouwingsplicht' zou ik vermoedelijk het grootste deel van mijn ei nog wel kwijt kunnen. Sterker nog; met het klimmen der jaren ben ik (zo merk ik) steeds milder aan het worden. Zo vind ik Renée helemaal niet zo'n slechte mol - althans, ik zie een hoop verzachtende omstandigheden - en vond ik de laatste aflevering best genietbaar; dat heb ik ook allemaal gewoon gezegd. Nee, waar het mij om gaat is de meer principiële vraag die ik hiervoor ook al heb gesteld: wil RealityNet een plaats bieden aan alle meningen over (WI)DM, of moeten mensen die niet hemelhoogjuichend zijn over verschillende aspecten van het programma door extra hoepeltjes springen om te mogen posten?)