Poll

Missen jullie bepaalde dingen op het forum? Graag je mening in een reactie delen.

Ja
9 (18%)
Weet ik niet
2 (4%)
Af en toe
17 (34%)
Nee
22 (44%)

Totaal aantal stemmen: 50

Auteur Topic: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?  (gelezen 17856 keer)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #140 Gepost op: 9-03-2023, 13:01:43 »
Maar je zou toch onderling kunnen afspreken dat feedback altijd bestaat uit een uitleg en niet enkel uit ‘wat goed’ of ‘wat slecht’. Net zoals je vervolgens uiteenzet waarom je het niet met iemand eens bent.
Zo haal je vanaf beide kanten die ‘prikkel’ eruit en beland je niet in een non-discussie.
Deels ben ik met je eens, maar dan vind ik nog steeds dat dit niet hoort in de aflevering topic en off widm topic, want zal daar wel discussie van komen, gaan mensen hieraan ergeren, omdat het zo positief is of juist zo negatief is en dan verdwijnen de andere reacties over de aflevering steeds meer op de achtergrond of andersom.

Ik vind zelf heel belangrijk, omdat we in een vrij land wonen en je altijd wel je mening mag geven, dat dit ook op zo’n forum kan, in een apart topic met een duidelijke titel, dat mensen het eventueel kunnen vermijden, als ze hier geen zin in hebben. Ik heb ooit een seizoen gehad waar ik heel erg negatief over ben (het is een seizoen van een tijd terug) en kan dit seizoen nog steeds niet normaal terug bekijken. Spellen waren toen gewoon goed, maar het lag echt aan de mol zelf, ik ergerde mij dood aan. Dus ik snap heel goed dat mensen een mening kwijt willen en mensen zouden dat naar mijn mening sneller doen in een apart topic erover. Zou wel fijn zijn wat je zegt als je een mening geeft dat het onderbouwende kritiek is of als je heel erg positief bent het waarom verteld, want dan snappen we elkaar beter als je dit niet wil ook prima. En wat ik al eerder aangaf, van mij mag je dan in zo’n topic alles zeggen wat je wil (misschien iets minder over de vergelijking met de Vlaamse mol, maar dat is mijn mening) als je, maar geen fans, de makers en kandidaten beledigd.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 13:23:06 door Mol1991 »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #141 Gepost op: 9-03-2023, 13:20:32 »
Onderschriftenspel was vorig jaar geloof ik niet gepind en had toen in totaal meer dan 900 reacties.
Nu zitten we met pin op ruim 700.

Meeste berichten is wmb niet altijd een goede graadmeter of het ook een populaire pagina is. Bij het spel heb je gewoon heel veel berichten per week nodig. Alle insturingen, nominaties en dan over stemmen…

De vraag is of het grootste deel van het forum het kandidaten topic van Jurre leest of dit topic. Met of zonder posten van berichten. Overigens klik ik geregeld op het onderschriftenspel om hem als “gelezen” te kunnen markeren zonder een woord te lezen, dus ook die statistiek is niet waterdicht realiseer ik me nu :)

Overigens wordt er zo vaak wat daar gepost dat hij bijna altijd bovenaan de overige topics zal staan volgens mij…

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #142 Gepost op: 9-03-2023, 13:52:55 »
Deels ben ik met je eens, maar dan vind ik nog steeds dat dit niet hoort in de aflevering topic en off widm topic, want zal daar wel discussie van komen, gaan mensen hieraan ergeren, omdat het zo positief is of juist zo negatief is en dan verdwijnen de andere reacties over de aflevering steeds meer op de achtergrond of andersom.


Ik denk dat we, op misschien wat kleine nuances na, er helemaal niet zo anders tegenaan kijken. Ik ben, zoals ik eerder al benoemde, namelijk ook groot voorstander van een feedbacktopic direct vanaf het begin van het nieuwe seizoen, om opmerkingen en discussies over het programma te bundelen. Mensen die niet van discussies houden, kunnen dit topic dan gewoon mijden.

In een ideale wereld zou dat prima werken, maar niet iedereen is zo welbespraakt als de meeste mensen in dit topic. Zelfs Erik Leppen, die toch heel goed met zijn toetsenbord uit de voeten kan, stelt dat hij de behoefte heeft om gewoon fris van de lever te kunnen zeggen dat hij - in voorkomende gevallen, allicht - een zuur gevoel aan een aflevering heeft overgehouden. Er moet natuurlijk niet een soort verkramping ontstaan bij enerzijds forummers (die zich verplicht voelen hun meningen te onderbouwen) en anderzijds moderators (die ieder bericht moeten controleren op argumentatie). Een beetje tolerantie kan geen kwaad, ook voor niet al te steekhoudende meningen.

Misschien heb je gelijk en ben ik te positief over het zelfregulerend vermogen van het forum.
Het moet zeker niet zo zijn dat er een soort meetlat komt of argumenten steekhoudend zijn met moderators die dat gaan toetsen.
Hoop gewoon dat het schreeuwerige er (van beide kanten) een beetje uit blijft.
Door van tevoren een ‘kader’ te stellen, voorkom je dat. En topic vol met berichten met ‘vreselijk’ en ‘fantastisch’ die elkaar afwisselen doet niet veel en zorgt sneller voor een situatie zoals die waar jij eerder aan refereerde (2019 was dat geloof ik).

Door je mening uit te leggen (of deze nou hout snijdt of niet), dat kan al binnen een zinnetje, wordt er sneller inhoudelijk gereageerd dan op de forummer persoonlijk, denk ik althans.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #143 Gepost op: 9-03-2023, 14:09:04 »
Oké dan lees ik dat even verkeerd, we denken inderdaad wel veel hetzelfde merk ik :)
Met deze onderstaande mening geef ik je ook gelijk in, want een hele pagina met wat een saaie aflevering als opmerking, kan ik ook aan irriteren. Als dit af en toe zo is,,omdat je het lastig uit vindt leggen prima, maar dan niet een hele pagina vol met zulke reacties, want vind de uitgebreide mening boeiendere en reageer ik er sneller op.
Door je mening uit te leggen (of deze nou hout snijdt of niet), dat kan al binnen een zinnetje, wordt er sneller inhoudelijk gereageerd dan op de forummer persoonlijk, denk ik althans.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 14:11:54 door Mol1991 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #144 Gepost op: 9-03-2023, 19:36:16 »
Pinnen van topics is volgens mij uitgevonden voor zaken als uitleg over het gebruik van een forum, forumregels, waarschuwingen, e.d. Kortom voor onderwerpen die iedereen als hij voor het eerst op het forum komt zou moeten zien. Zonder pinnen zouden die onderwerpen al snel van de eerste pagina verdwijnen aangezien ze niet vaak veranderen.

Door ook een hoop andere onderwerpen te pinnen schiet het pinnen volgens mij zijn doel voorbij. Vergelijk het maar met het toekennen van prioriteit. Als je bijna alles een hoge prioriteit geeft dan heeft dit geen zin meer.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #145 Gepost op: 9-03-2023, 19:47:59 »
Dat is precies hoe ik het ook zie inderdaad.

Als het technisch mogelijk zou zijn, ben ik overigens wel voorstander om persoonlijk topics als favoriet te kunnen bestempelen. Ik geloof dat er wel een mod voor simplemachinesforum bestaat die dit kan. (maar ik weet niet zoveel over de technische dingen achter het forum)
« Laatst bewerkt op: 9-03-2023, 19:54:07 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #146 Gepost op: 9-03-2023, 22:23:57 »
Maar daarmee hanteer je, bewust of onbewust, toch een dubbele standaard. Bij complimenten of juichberichten ("Wat een geweldige aflevering!!!1!") wordt immers nooit gevraagd naar motivatie of onweerlegbare argumenten. Wat jij voorstelt is mijns inziens wederom het inbouwen van een drempel en aanvullende voorwaarden voor minder positieve posts, en juist dat vind ik bedenkelijk.
Setting is ook een ding. Uiteindelijk zijn we wel een fanforum, dus niet onderbouwde positieve posts zouden qua setting logischer zijn dan niet onderbouwde negatieve posts. Dat wil niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben als fan, alleen vaak gaat het dan wel om goed onderbouwde kritiek omdat je een fan bent die het programma beter wil maken. Dus ik zou dit in deze vergelijking niet gelijk aan elkaar stellen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #147 Gepost op: 9-03-2023, 22:29:50 »
Setting is ook een ding. Uiteindelijk zijn we wel een fanforum, dus niet onderbouwde positieve posts zouden qua setting logischer zijn dan niet onderbouwde negatieve posts. Dat wil niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben als fan, alleen vaak gaat het dan wel om goed onderbouwde kritiek omdat je een fan bent die het programma beter wil maken. Dus ik zou dit in deze vergelijking niet gelijk aan elkaar stellen.
Hier ben ik het mee eens. Iemand die slecht onderbouwd deelt dat 'ie genoten heeft van de aflevering, kan moeilijk je humeur verpesten. Andersom kan het natuurlijk wel.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #148 Gepost op: 10-03-2023, 00:17:04 »
Hier ben ik het mee eens. Iemand die slecht onderbouwd deelt dat 'ie genoten heeft van de aflevering, kan moeilijk je humeur verpesten. Andersom kan het natuurlijk wel.

Dat hangt een beetje van de context - of, zo men wil, 'setting' - af. Het vermeende ontsporen van eerdere kritiektopics was voor een fors deel toe te schrijven aan meta-discussies die ontstonden naar aanleiding van zogenaamd positief ingestelde forummers die zich hoogst intolerant toonden jegens andere meningen dan de hunne. Daarop zetten anderen - en hier steek ik de hand grootmoedig in eigen boezem - de hakken in het zand, waarmee de cyclus die ik eerder beschreef zich kon voltrekken .

Voor mezelf maakt het denkelijk niet veel verschil: ik kan over het algemeen vrij goed uit mijn woorden komen. Het gaat mij vooral om het principe: wil RealityNet een plaats bieden aan alle meningen over (WI)DM, of moeten mensen die niet hemelhoogjuichend over afleveringen/opdrachten/randzaken zijn door extra hoepeltjes springen om te mogen posten? 

Nogmaals: als sfeergevoelige forummers wegblijven uit een eventueel afgebakend reservaat voor de Talpavisor chagrinus hoeft niemand uit zijn humeur te geraken.

Tot slot vind ik de impliciete notie dat mensen met op- en aanmerkingen geen fans van het programma zouden zijn ('dit is een fanforum') niet fair.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2023, 00:51:48 door Michmol »
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #149 Gepost op: 10-03-2023, 00:58:41 »
Tot slot vind ik de impliciete notie dat mensen met op- en aanmerkingen geen fans van het programma zouden zijn ('dit is een fanforum') niet fair.

Dat wil niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben als fan...



Het gaat hier toch alleen om het feit dat het gewoon logischer is om op een fanforum vooral positiviteit mag verwachten?

Stel ik kan heel goed schilderen en mijn werken komen in een gallerij te hangen. Erik en Frans, twee fans van mij, komen de galerij bezoeken. Het enige dat Erik zegt is 'wat een fantastische werken'. Het enige wat Frans zegt is 'Ik vind het dit keer helemaal niks'.
Dan is het toch logisch dat ik liever van Frans wil weten waarom hij het helemaal niks vond. Anders ga ik helemaal aan mezelf twijfelen en word ik er niet vrolijker op. Het blijven beide fans en zullen de volgende keer gewoon weer komen. Maar met goede kritiek kan je verder komen. Met alleen negativiteit schiet niemand wat op. En als iemand volledig tevreden is, heeft niemand daar last van.

En dat is ook waarom we kritiek liever onderbouwt zien. Constructieve kritiek is zinvol. Destructieve kritiek is zelden iemand beter op geworden.

Af en toe een opmerking van 'deze aflevering/opdracht vond ik niet zo goed.' is prima. Maar het moet niet te eentonig worden.

« Laatst bewerkt op: 10-03-2023, 01:31:22 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #150 Gepost op: 10-03-2023, 01:07:16 »


Tja, dubbelslachtige boodschap...  :P
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #151 Gepost op: 10-03-2023, 01:41:59 »
Het gaat hier toch alleen om het feit dat het gewoon logischer is om op een fanforum vooral positiviteit mag verwachten?
[...]
En dat is ook waarom we kritiek liever onderbouwt zien. Constructieve kritiek is zinvol. Destructieve kritiek is zelden iemand beter op geworden.

Af en toe een opmerking van 'deze aflevering/opdracht vond ik niet zo goed.' is prima. Maar het moet niet te eentonig worden.

'We'?

Terzake: als alle feedback - meer of minder doorwrocht onderbouwd - zoals voorgesteld in één topic wordt samengebald, is er toch geen enkel risico dat dit ten koste gaat van alle positiviteit in al die tientallen andere al dan niet vastgepinde topics? De kennelijke angst daarvoor getuigt van weinig fiducie in het programma, wat op zichzelf al een behoorlijk destructieve kritiek is...

Woosie down?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #152 Gepost op: 10-03-2023, 01:57:47 »
'We'?

Ja, dit is toch praktisch het punt wat Dennis en Pac voor mij maakten.


Ik heb een beetje het gevoel dat dit de situatie is (verbeter me als ik er naast zit):
a)Andere mensen kunnen er niet tegen dat jij kritisch bent waar zij lyrisch zijn.
b)Jij kan er niet tegen als andere mensen lyrisch zijn over een aflevering, waar jij kritisch bent.

En uiteindelijk ben jij degene die het meeste commentaar daarop krijgt, terwijl beide kanten in feite dezelfde "fout" begaan en jij gewoon recht hebt op je mening. En dat is nogal frustrerend. En vermoedelijk is b een gevolg van a.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #153 Gepost op: 10-03-2023, 02:59:27 »
Ik mis heel weinig op het forum, kom hier al jaren en heb in een ver verleden hier ook achter de schermen mogen werken . Ik heb dit jaar voornamelijk meegelezen en weinig zelf gepost omdat het seizoen me dit jaar wat tegenviel .

Ik ben zelf voorstander van een open kritische noot topic vanaf de start, bv onder een naam wat kan er beter.

Ook ik heb in het verleden regelmatig ingrepen gehad van actieve leden en moderatoren omdat men vond ………

Jongens wees eerlijk dit is een forum , kijk naar de betekenis van het woord forum en je komt al vrij snel termen tegen als open plek, samenkomst van mensen, discussie .

En juist in die discussie zit een groot punt van pijn, strijd en onbegrip heb ik het idee .
Alles wat hier geschreven wordt is een persoonlijke mening en die kun je wel of niet delen , maw je kunt er over discussiëren maar ben je daarmee Perse negatief ? 

Ik vind ( dus duidelijk een persoonlijke mening ) dat kritiek hier op dit forum vrij rap geassocieerd wordt met negativiteit en ja dit is een fanforum en ja dan hoor je liever on beargumenteerd ik vind het top , dan ik vind  het een lege nikszeggende aflevering . Terwijl beiden naar mijn mening net zo weinig toegevoegde waarde hebben .

Ook binnen dit topic staan er al een paar comments vanuit actieve leden/moderatoren waarbij ik denk waarom schiet je hier nu zo in de verdedigende rol, want iemand anders geeft alleen maar zijn of haar mening iver iets wat je doet of zegt.

Misschien klinkt dit negatiever dan ik bedoel , maar wat ik wil zeggen is laat ruimte voor de kritiek ( met daarbij als grens geen persoonlijke aanval, geen modder gooien ) en bescherm niet alleen de tere zieltjes van de sfeergevoelige users ,maar geef ook ruimte aan de mensen met een wat kritischer noot op hetgeen er getoond wordt op het scherm of geschreven wordt op het forum.

Een heel goed voorbeeld vind ik de Posts van michmol in dit topic, geen verkeerd woord maar wel wat kritische noten die ik echt volledig kan begrijpen .
« Laatst bewerkt op: 10-03-2023, 03:07:51 door Tarbozan »

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #154 Gepost op: 10-03-2023, 07:00:48 »
Ik merk het afgelopen jaar vooral een hoop gezeur op dit forum, net als mensen die vinden dat hun mening een feit zou moeten zijn. Maar goed, dat is een internetding, niet per se een forumding. Feedbackposts voor de afleveringen lijken me daarom prima, dan hoef ik niet iedere week gemiep te lezen. Het is voor sommige mensen echt nooit goed.

Daarnaast mis ik niet echt iets. Zolang iedereen zich gewoon aan nette omgangsvormen houdt in plaats van toetsenbordheld uit te hangen gaat het volgens mij prima. Ik merk wel dat ik de toon een stuk minder verwelkomend vind dan… hoe lang zit ik hier, zeven jaar geleden ofzo.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #155 Gepost op: 10-03-2023, 08:05:52 »
net als mensen die vinden dat hun mening een feit zou moeten zijn. Maar goed, dat is een internetding, niet per se een forumding.
Meer een "samenlevingsding" (helaas).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #156 Gepost op: 10-03-2023, 12:40:58 »

Ik heb een beetje het gevoel dat dit de situatie is (verbeter me als ik er naast zit):
a)Andere mensen kunnen er niet tegen dat jij kritisch bent waar zij lyrisch zijn.
b)Jij kan er niet tegen als andere mensen lyrisch zijn over een aflevering, waar jij kritisch bent.

En uiteindelijk ben jij degene die het meeste commentaar daarop krijgt, terwijl beide kanten in feite dezelfde "fout" begaan en jij gewoon recht hebt op je mening. En dat is nogal frustrerend. En vermoedelijk is b een gevolg van a.

Nee, daar moet ik je verbeteren. Ik ben juist voor een (bijna) absolute vrijheid van meningsuiting. Ik zal dus in principe nooit iemand aanvallen om zijn mening; hooguit zal ik proberen die mening met argumenten te weerleggen. Waar het mij om gaat is dat er een nogal vocale groep op het forum actief is die vindt én zegt dat bepaalde meningen hier niet gewenst zijn. Dáár verzet ik me tegen, en de discussies daarover zijn in het verleden weleens uit de hand gelopen.

En ik wilde er zelf niet over beginnen omdat ik vreesde een vers blik ellende open te trekken, maar ik onderschrijf wat Tarbozan zegt: "Ook binnen dit topic staan er al een paar comments vanuit actieve leden/moderatoren waarbij ik denk waarom schiet je hier nu zo in de verdedigende rol, want iemand anders geeft alleen maar zijn of haar mening iver iets wat je doet of zegt."

Er lijkt inderdaad een aantal actieve leden te zijn die het persoonlijk meer eens zijn met de mensen die vinden dat kritische opmerkingen binnen bepaalde perken moeten worden gehouden, en die dus sneller geneigd zijn 'partij te kiezen' en in te (laten) grijpen. Dat vind ik bedenkelijk: juist iemand met meer 'macht' dan de forummer-met-de-pet zou heel goed bij zichzelf moeten nagaan of iets werkelijk in strijd met de huisregels is, of stiekem toch vooral in strijd met zijn of haar eigen overtuigingen, alvorens actie te (laten) ondernemen.

En ja, er mag gelukkig al veel meer dan enkele jaren geleden (wat ik ook herhaaldelijk erkend heb), maar het enkele feit dat er pas een feedbacktopic aan het einde van het seizoen wordt geopend straalt toch uit dat men geacht wordt kritiek tien weken op te zouten voor die gespuid mag worden, en dan wel aangelengd met jubelberichten en kushandjes. Dat is een signaal op zichzelf.

De discussie in dit topic toont ook aan dat sommigen alleen al van de gedachte aan kritiek onrustig op hun stoel beginnen te schuifelen, en dat vind ik oprecht wonderlijk. Als gezegd: als alle op- en aanmerkingen zouden worden teruggedreven in een apart reservaat voor de Molvisor chagrinus, hoe kan dat dan in hemelsnaam een bedreiging vormen voor de positiviteit en de sfeer in de tientallen andere topics?


(Overigens begint het er inmiddels een beetje op te lijken alsof ik voor mij persoonlijk een vrijbrief bepleit om vanaf aflevering 1 het programma de grond in te boren. Dat is echt niet het geval, want zelfs met een 'onderbouwingsplicht' zou ik vermoedelijk het grootste deel van mijn ei nog wel kwijt kunnen. Sterker nog; met het klimmen der jaren ben ik (zo merk ik) steeds milder aan het worden. Zo vind ik Renée helemaal niet zo'n slechte mol - althans, ik zie een hoop verzachtende omstandigheden - en vond ik de laatste aflevering best genietbaar; dat heb ik ook allemaal gewoon gezegd. Nee, waar het mij om gaat is de meer principiële vraag die ik hiervoor ook al heb gesteld: wil RealityNet een plaats bieden aan alle meningen over (WI)DM, of moeten mensen die niet hemelhoogjuichend zijn over verschillende aspecten van het programma door extra hoepeltjes springen om te mogen posten?)
« Laatst bewerkt op: 10-03-2023, 12:42:55 door Michmol »
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #157 Gepost op: 10-03-2023, 12:52:21 »
En ja, er mag gelukkig al veel meer dan enkele jaren geleden (wat ik ook herhaaldelijk erkend heb), maar het enkele feit dat er pas een feedbacktopic aan het einde van het seizoen wordt geopend straalt toch uit dat men geacht wordt kritiek tien weken op te zouten voor die gespuid mag worden, en dan wel aangelengd met jubelberichten en kushandjes. Dat is een signaal op zichzelf.
Volgens mij is dit niet heel relevant meer voor deze discussie, aangezien de consensus in dit topic duidelijk lijkt dat dit vanaf volgend jaar het feedbacktopic eerder open kan. 'We' (de forumcrew van destijds) hebben de regel ooit zo ingesteld maar zijn ook niet onvatbaar voor voorschrijdend inzicht ;)

En ja, de mensen achter de schermen gaan nou eenmaal over de huisregels. Daarbij moeten we ons goed bewust zijn dat we de vrijheid van meningsuiting niet te veel inperken. Maar tegelijkertijd is er wel een impliciete huisregel dat we hier zijn voor de gezelligheid (en een expliciete huisregel dat we elkaar met respect behandelen). Daarom is ononderbouwde kritiek wel degelijk een ander verhaal dan ononderbouwde complimenten.

Of gewoon zoals het al omschreven staat in het Hoe dit forum te gebruiken-topic:
Citaat
Dit jaar zullen we terughoudender zijn bij het ingrijpen bij kritiek. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat kritiek opbouwend is, en dat respect naar de kandidaten/makers/medeforummers voorop staat. Wel zal er worden ingegrepen bij een overdaad aan kritiek die een druk legt op de sfeer van het forum.
...óf niet!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #158 Gepost op: 10-03-2023, 13:30:15 »
Pac, die laatste regel is zo’n voorbeeld van wat ik bedoel . Een overdaad aan kritiek die een druk legt op de sfeer op het forum .    Voor mij legt het ook een druk op de sfeer op het forum om 40 Posts te lezen van een Daniel verdenker die alles wat niet in zijn/haar tunnel past belachelijk te maken of steeds maar weer opsomt dat Daniël echt wel de mol is . Ik lees er dan overheen en ga verder , maar het valt me wel op.

Dus wanneer is kritiek ( nogmaals die kritiek is een persoonlijke mening van iemand die het programma een warm hart toedraagt, anders kom je hier niet kijken denk ik ) ( misschien wat te naïef gedacht van mij ) sfeerbepalend.   

Kijk als ik iets heel slecht vind en iemand zegt dan ik vond het juist super dan is dat voor mij een opening om erover te praten , niet vanuit het doel die ander een slecht gevoel te geven over wat hij vooraf super vond , maar om misschien hetgeen ik zo slecht vond , vanuit een ander licht te bekijken .

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #159 Gepost op: 10-03-2023, 13:34:59 »
Of gewoon zoals het al omschreven staat in het Hoe dit forum te gebruiken-topic:

Citaat
Dit jaar zullen we terughoudender zijn bij het ingrijpen bij kritiek. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat kritiek opbouwend is, en dat respect naar de kandidaten/makers/medeforummers voorop staat. Wel zal er worden ingegrepen bij een overdaad aan kritiek die een druk legt op de sfeer van het forum.

En we hebben dit jaar hierom geen enkele keer ingegrepen dus dit is best wel een non-discussie eigenlijk. ::rofl::