Wat een teleurstelling was dit seizoen. Terwijl ik voorgaande jaren actief was op dit forum en fanatiek meehielp met speuren, kon het me dit jaar niet boeien. Blijkbaar was ik niet de enige, want de kijkcijfers zijn in jaren niet zo laag geweest. Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn aan te wijzen:
- Zwakke opdrachten, meestel zonder dubbele lading en maar 1 keuze: Geld of Jokers. Dan is de keuze snel gemaakt.
- Een zeer zwakke Mol. Dat is pech hebben natuurlijk, maar er is ook weinig aan gedaan om het te maskeren. De ontknoping was er geen dit jaar, en bestond uit slechts een reeks van excuses in de trend van sorry dat het er zo dik bovenop lag. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken, is dat de makers het over een andere boeg wilde gooien en het voor de doorsneekijker makkelijker wilde maken om de mol te ontdekken. Helaas heeft zich dat niet vertaald naar een groter publiek, integendeel.
- Slechte casting. In vergelijking met andere jaren waren er dit seizoen amper echt sympathieke kandidaten. Deze club was meer dan ooit bezig met hoe ze op TV overkomen dan met het vinden van de Mol. Ik vraag me echt af waarom ik daar nu nog een jaar naar zou moeten gaan kijken, dit programma is niet mer WIDM, maar KOEMS: kijk ons eens molletje spelen. En men is daar zo mee bezig dat de meest obvious Mol in jaren wordt gemist, terwijl iemand met gezond verstand het allang had gezien.
Mijn advies aan AVROTROS: Het is hoog tijd om het team te veranderen, nog zo'n seizoen en dat is het failliet van een ooit geliefd programma. Het is het beste om volgend jaar eens een jaartje over te slaan en dan een nieuw begin maken, met de makers van de Vlaamse Mol en zonder die zelfingenomen BNers.