Tja, als Comfort niet het rode scherm had gekregen, zat ik nog steeds op haar als mol. Ik vind acties zoals die 4 kilometer hardlopen helemaal niet onverdacht, omdat ze samen met Toos de pan met geschilde aardappelen ging halen om te schieten, de combinatie van dingen goed en fout doen in een opdracht vind ik juist heel typisch voor een mol. Ook resulteren andere dingen die tegen haar worden gebruikt ('slecht' acteren bij het vliegtuig, gaan voor de groene draad) niet in geld in de pot, dus ook niet per se onverdacht, misschien een mol die strategisch de groep weet te manipuleren.
Maar toch, dat rode scherm. De makers houden met de Delorean-opdracht de kandidaten een worst voor: je kan nu een risico nemen, je kan met een rood scherm een kandidaat volledig uitsluiten, de vraag is alleen of je daarna terug kan komen.
Als de mol vervolgens de kandidaat is die die kans krijgt, heeft dat spelelement dus helemaal nooit bestaan. Leïla, de kandidaat die de test het slechtst had gemaakt, zou hoe dan ook naar huis gaan. En belangrijker: ze zou misschien niet naar huis zijn gegaan, als dit in dat geval neppe spelelement niet zou zijn geïntroduceerd. Daarbij denk ik ook, zoals al vaker benoemd, aan het rode scherm van Eva in seizoen 7 en hoe er werd benadrukt dat dat scherm een leugen was, omdat de kandidaten anders niet hadden kunnen uitvogelen dat de bom bij hen lag. Dat zou ook oneerlijk zijn geweest.
Ik ben een beetje in de war, omdat ik zonder dat rode scherm al een paar afleveringen vol op Comfort zou zitten.