Volgens mij is het tijd om het recensietopic te openen
Ik heb genoten van de aflevering, ondanks dat het voor een openingsaflevering inderdaad minder spectaculair (of in elk geval vernieuwend) was. Maar als ze dit niveau vasthouden wordt het gewoon weer een prachtseizoen hoor
Ik heb hier midden in de nacht mijn molboekje uitgewerkt voor ik het forum opging, dus laat ik het dan ook maar gewoon delen.
De Mol-boekje 2023BV in De Mol: Conny verdacht omdat zij het meest doorzette dat het Matteo Simoni moest zijn, de rest legde zich er vrij snel bij neer. Daar was 2000 euro te verdienen.
Het duel: Hier wil de mol niet bij zitten, ervan uitgaande dat de mol al wist dat die de mol was toen het telefoontje kwam. Ook als je de vrijstelling wint heb je nog altijd geen directe invloed op het te verdienen geld in de eerste opdracht. Zou er een scenario klaarliggen wanneer de mol voor het duel zou gaan, met schiettraining en al? Dan zou het bijna neerkomen op doorgestoken kaart.
Zandlopers: De keuze voor de rookmelder was veruit de beste, zo bleek in elk geval. Dat waren Comfort, Leïla en Thomas, we zien niet precies wie de keuze maakt of doordrukt, deels Matteo in elk geval. Leïla telt alvast niet verkeerd (als zij de enige is die kan horen/zien hoeveel seconden het is, daar lijkt het niet op), en Thomas lijkt het goed uit te rekenen. Conny weer verdacht omdat ze wil afronden als wiskunde lerares. Ruben stuurt daar ook op aan. Conny en Samya staan blijkbaar heel lang bij het bord, we weten niet of ze goed bezig zijn (de portofoon zien ze zoals wel vaker niet). Lancelot en Ruben zijn ongeduldig, wat de inzet van de opdracht met een kwart verlaagd. Ruben drukt het op het laatste moment door. Ze slagen wel in de spin/slangopdracht, maar daardoor hebben ze ook de kans om te snel te drukken en de rest buitenspel te zetten. Het andere team was volgens de voice-over van Gilles juist superstraf bezig.
Linedancen: De beste plek, aangezien je twee opdrachten kunt beïnvloeden. Leïla en Lancelot doen het eerste dansje foutloos, al zegt dat weinig. Even later maakt Lancelot twee obvious fouten in de tweede dans. Maakte Leïla er nou ook nog eentje? Anders zeer onverdacht. Bij het duurste dansje maakt Thomas een fout en Conny twee fouten. De laatste groep is in principe het minste directe en indirecte invloed, maar wel eervol mollen. (Ik heb geloof ik voor dit overzicht nog een of twee fouten gemist.)
Slacklinen: Het slacklinen an sich gaat zo goed als foutloos, het meest interessante is wie bepaalt dat Comfort als laatste moet. Samya doet niet heel actief mee in de discussie maar geeft wel het bepalende zetje. Commy zelf lijkt een beetje tegen te stribbelen (al kan het ook een mol zijn die niet te obvious wil mollen in de eerste afleveringen). Toos weet zich met een slim smoesje naar de eerste positie te manouevreren, dat hij blijkbaar al voor de discussie inzet. Hij geeft ook de achteraf foute tip dat grote mensen (in reactie op Ruben) het minst goed balans hebben. En vergeet uiteindelijk Ruben het varkentje expres? Ik weet niet of dit de beste molactie zou zijn.
Lieselot bevrijden: Leïla vergeet een cruciaal tijdselement, waardoor Lieselot makkelijker kan liegen? Toos' belofte om haar te helpen zou hem als mol duur komen te staan. Hij zet het later wel in om anderen te beïnvloeden of ze Lieselot wel willen bevrijden. Comfort zegt als eerste (in beeld) om achter/in de klok te zoeken. Toos ziet hem daar (samen met Matteo) eerst over het hoofd, Thomas lijkt er juist wel op aan te sturen. Samya geeft aan aan Lieselot dat de sleuter gevonden is, waardoor het dilemma meer in haar voordeel (en van geld verdienen) komt. Wel is ze, samen met Ruben, het meest stellig van de groep om Lieselot niet te bevrijden (of in elk geval geen info te geven). Lancelot stuurt aan op sowieso geld verdienen. Lieselot zelf verdient 930 euro (een derde van het te verdienen bedrag), maar komt wel heel laat met de cruciale hint. Zou ze die echt niet gezien hebben?