Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 35589 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #380 Gepost op: 8-05-2023, 14:37:53 »
Dat niet doen was geen optie want ze wist alle foto’s dus ze kon n 20/20 score halen.

Er was sowieso een kandidaat uitgegaan die mss niet de laagste score had. Misschien ook als Leila in de auto was beland mits ze haar score verbeterd had

Het risico lag m in het geld in de pot spelen. Dit is best eerlijk gegaan hoe ik t nu lees

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #381 Gepost op: 8-05-2023, 14:38:42 »
Hetgeen wat deze opdracht 'eerlijk' maakt is precies wat ik zo zwak vind aan de opdracht.
Niks zwaks aan. Ze moest "op correcte wijze" aan die score komen. Had ze nog 2 vragen nodig, dan moest ze dus 500 euro in de pot doen. Vind ik al correcte wijze genoeg. Hoeft ze niet meer expliciet die vragen ook nog echt te gaan maken de 2e keer wat mij betreft.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #382 Gepost op: 8-05-2023, 14:52:53 »
Ik dacht dat ik het bij leven niet meer zou meemaken, maar het is toch gebeurd! Zo net gelezen over een spel in De Mol: "Het spel is eerlijk verlopen". Maintenant, on peut mourir tranquille.
« Laatst bewerkt op: 8-05-2023, 14:55:15 door Klaartje76 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #383 Gepost op: 8-05-2023, 14:59:26 »
De mogelijkheid openhouden betekent natuurlijk wel dat je t ook echt n keer moet doen

Wat betreft het risico. Ik plaats net hierboven wat Gilles zegt. Ze moest haar score echt verbeteren zonder te weten wat de runner up had. Het risico was dus dat ze hier veel geld in de pot had moeten spelen als Leila meer vragen goed had gehad dan ze had. Dan was de molactie verkeerd afgelopen.
Wat als ze te weinig vragen goed had om alsnog een groen scherm te krijgen? Moest ze dan als mol alsnog naar huis? Dat kan dus niet.
Ik denk dus dat Comfort voordat ze 6/20 scoorde niet wist wat de laagste score van de andere kandidaten was. Maar daarna wel. Daarom kon ze met 100% zekerheid ervoor zorgen dat ze reglementair een groen scherm kreeg. Ik vermoed overigens dat het in de praktijk niet veel uit zou hebben gemaakt, aangezien ze al 2 vragen cadeau kreeg en nog eens 4 vragen dankzij Leila en Lieselot. Het is erg onwaarschijnlijk dat iedereen in de test 12 vragen of meer goed had. Het is zelfs voorgekomen dat iemand met nog 5 kandidaten in het spel naar huis moest met 1 vraag goed uit 20!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #384 Gepost op: 8-05-2023, 15:00:36 »
Ja je zegt precies wat ik al 100x gezegd heb

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #385 Gepost op: 8-05-2023, 15:00:53 »
"Het spel is eerlijk verlopen". Maintenant, on peut mourir tranquille.
Ja, heel belangrijk, lees maar:

“op het moment dat ik dat rood scherm krijg, zie je ook echt mijn verbazing dat het gelukt is. En dan is het volhouden.” (Commy)
“Voor ons was het wel belangrijk dat alles eerlijk verliep”, vult Gilles De Coster. “We volgen alle regels, en de sabotage is daaraan ondergeschikt. We zouden nooit een proef maken waar de mol niet kan meespelen.”

Dus dat zat er ook nog in: dat ze expres niks aan Commy wilden vertellen, zodat haar reactie natuurlijk was. Niks Oscarwaardige acteerprestatie dus  ::rofl::.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #386 Gepost op: 8-05-2023, 15:06:18 »
Ja je zegt precies wat ik al 100x gezegd heb
Niet precies hetzelfde maar meer precies. Het maakt wel uit of de mol na de test wist wie de runner up was. Als zij dat niet wist zou ze in principe heel veel vragen moeten corrigeren om zeker boven de runner up uit te komen. Maar zoals al gezegd is deze discussie arbitrair omdat ze genoeg vragen gratis kreeg.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #387 Gepost op: 8-05-2023, 15:07:54 »
Ja dat maakt zeker uit en had ik al gezegd. Lees anders ff bij op de voorgaande pagina’s

Offline Marlizzy

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #388 Gepost op: 8-05-2023, 15:12:59 »
Ja, heel belangrijk, lees maar:

“op het moment dat ik dat rood scherm krijg, zie je ook echt mijn verbazing dat het gelukt is. En dan is het volhouden.” (Commy)
“Voor ons was het wel belangrijk dat alles eerlijk verliep”, vult Gilles De Coster. “We volgen alle regels, en de sabotage is daaraan ondergeschikt. We zouden nooit een proef maken waar de mol niet kan meespelen.”

Dus dat zat er ook nog in: dat ze expres niks aan Commy wilden vertellen, zodat haar reactie natuurlijk was. Niks Oscarwaardige acteerprestatie dus  ::rofl::.
Haar verbazing was blijkbaar inderdaad oprecht, maar ik vind dat Commy haar Oscar nog steeds verdient hoor!  :D Een mol die weet dat de opzet geslaagd is en een vooraf doordachte vervolgopdracht mag gaan spelen, moet zich toch heel anders voelen dan een kandidaat die dreigt af te vallen én met een sprong in het onbekende diens vel moet proberen redden. Ze heeft dat heel overtuigend neergezet vond ik.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #389 Gepost op: 8-05-2023, 15:33:43 »
Ze heeft er zelf van gezegd dat het mislukte. Ze kon niet goed omgaan met het medeleven van Lieselot en Leila. Ze wilde juist acteren om geen medeleven op te wekken natuurlijk. Nu kwam er veel geld in de pot.

Op het andere moment, het eerste moment van het scherm zien, was er dus niks geacteerds bij. Dat was voor haar ook een verrassing.

Tja je kunt zeggen dat alles wat ertussen nog gebeurd is goed geacteerd is ja. Ik vind haar een goede mol dus ik geef haar de credits zeker, alleen niet zo overdreven als Oscarwaardig  ::pinokkio:: ::hug::

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #390 Gepost op: 8-05-2023, 16:30:31 »
Ze heeft er zelf van gezegd dat het mislukte. Ze kon niet goed omgaan met het medeleven van Lieselot en Leila. Ze wilde juist acteren om geen medeleven op te wekken natuurlijk. Nu kwam er veel geld in de pot.


Er kwam geen geld in de pot. Er ging 1000€ uit de pot. Missie geslaagd als mol.
I was blind but now I can see

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #391 Gepost op: 8-05-2023, 17:43:17 »
Ik heb toch een beetje het gevoel dat als deze situatie in Nederland was afgespeeld er veel minder mensen waren die het nu zo verdedigd hadden.

Lees nu dan heel veel redenen waarom het eerlijk zou zijn, maargoed. Ik had liever een spel gezien waar een kandidaat, oftewel Leila, écht haar vel had kunnen redden. Nu heeft ze die kans nooit gehad (tactisch gezien), terwijl ze wel een vrij hoge score had voor deze fase van het spel. Alsnog de slechtste van iedereen, jaja ik weet het, maar bij de uitleg van de opdracht zag ik er toch in dat kandidaten expres tactisch konden spelen om zo iemand uit te sluiten. Enfin, ik had het spel liever uitgespeeld zien worden door kandidaten onderling, de mol had dit niet nodig.
 
Daarnaast vind ik het jammer dat de mol zo beschermd is tijdens deze aflevering. Waarom krijgen we niet eerder te weten dat de score van de mol 6/10 was? Aan het begin van de volgende aflevering bijvoorbeeld. Dan kan je nog echt discussie voeren in plaats van een ja/nee discussie.

En wat als Leila 5/10 had gehaald, 2 vragen goed gehad naar 7/10. Als het spel dan echt zo eerlijk en consistent was moest Comfort gewoon naar huis toch met de slechtste score van 6/10.  ;D

Het voelt een beetje als een gimmick die niet had gehoeven. Maar ieder z'n eigen mening natuurlijk, proficiat aan diegene die het doorhadden en Comfort bleven verdedigen als mol.  :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #392 Gepost op: 8-05-2023, 18:19:25 »

En wat als Leila 5/10 had gehaald, 2 vragen goed gehad naar 7/10. Als het spel dan echt zo eerlijk en consistent was moest Comfort gewoon naar huis toch met de slechtste score van 6/10.  ;D


Voor de honderdste keer.
Het scherm vd mol telt nooit mee voor de eliminatie. Het 1e scherm was spelelement. Het 2e scherm was de eliminatie waar er puur gekeken wordt naar t slechtste scherm onder de kandidaten.

Wat is daar zo ingewikkeld aan??

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #393 Gepost op: 8-05-2023, 18:23:22 »
Ik heb toch een beetje het gevoel dat als deze situatie in Nederland was afgespeeld er veel minder mensen waren die het nu zo verdedigd hadden.
Dit vind ik ook een erg vreemde stelling. Maar ja, ik heb ook al gezegd dat ik sinds mensenheugenis al heb gebeden dat de (Nederlandse) mol eens een rood scherm zou krijgen. Richard, Tim, Paul, wie waren er nog eerder? En nu ben ik al aan het bidden dat het OOK in WIDM gaat gebeuren binnenkort ;D 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #394 Gepost op: 8-05-2023, 18:41:29 »
Mee eens Reflektor.

Het kan inderdaad alsnog 'eerlijk' verlopen zijn binnen de ruime opvatting van de spelregels, maar mensen verschillen van mening of dat ook in de geest van het spel is. Maar dat mag, dus laat ik het ook rusten.

Als ze de spelregels maar niet verder gaan oprekken, dat heeft het programma niet nodig.  ;)

Offline Gramulanion

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #395 Gepost op: 8-05-2023, 18:44:29 »
Voor de honderdste keer.
Het scherm vd mol telt nooit mee voor de eliminatie. Het 1e scherm was spelelement. Het 2e scherm was de eliminatie waar er puur gekeken wordt naar t slechtste scherm onder de kandidaten.

Wat is daar zo ingewikkeld aan??

Volgens Gilles moest de mol op correcte wijze aan een score komen die hoog genoeg was om door te gaan, dus dat stuk over het 2e scherm klopt niet.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #396 Gepost op: 8-05-2023, 18:50:52 »
Ik vind toch wel dat de opdracht wat vragen oproept. De belangrijkste vraag is inderdaad: wat zou er zijn gebeurd als iemand bijvoorbeeld 5/20 had gescoord en zich daarna had verbeterd, zodat Commy de slechtste in de test was bij de tweede ronde? Had ze dan ook een rood scherm gekregen? Waarschijnlijk niet. Daarom zou je kunnen stellen dat deze opdracht/eliminatie niet helemaal eerlijk is. Want ik vraag me dan ook af of de test van de mol bij andere eliminaties ook meetelt voor de rode schermen. Moet de mol dus inderdaad zijn/haar best doen om de test goed in te vullen om elke aflevering een groen scherm te krijgen?

Zeker met deze bijzondere test was het voor de makers wellicht lastig te voorspellen wat de uitslag van de testen zou zijn. Veel mensen hebben vermoedelijk op één persoon gegokt, hetzij fout, hetzij goed. Het kan wel zijn dat de test zo is samengesteld, dat je bij bijna elke gok op een willekeurige persoon altijd boven de 6 uitkomt. Als je bijv. een groot aantal vragen in de test stopt waarbij het 50/50 is of je het juiste antwoord kiest, dan zou vrij goed te voorspellen moeten zijn hoe hoog iemand scoort die totaal op de verkeerde persoon zit. (Bijv: heeft de mol kinderen? zat de mol in groepje A of B? etc.)

Maar er blijft bij mij toch het gevoel hangen dat dit een soort van doorgestoken kaart was omdat de opdracht nooit 100% eerlijk gespeeld kon worden, aangezien de mol in de tweede ronde nooit een rood scherm mag krijgen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #397 Gepost op: 8-05-2023, 18:52:17 »
Volgens Gilles moest de mol op correcte wijze aan een score komen die hoog genoeg was om door te gaan, dus dat stuk over het 2e scherm klopt niet.

Niet om door te gaan … ze moest eerlijk hoger halen dan de runner up.. dat hield in dat ze foto’s goed moest raden en geld in de pot moest spelen indien dat nodig was.
Van naar huis gaan was nooit sprake. Waarom is dit zo ingewikkeld?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #398 Gepost op: 8-05-2023, 18:59:39 »
De vraag of het kan, is nu door de realiteit al beantwoord: ja, het kan. We hebben het allemaal gezien.
De vraag lijk me nu vooral: was dit handig / gewenst / slim / leuk ?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #399 Gepost op: 8-05-2023, 19:03:16 »
een soort van doorgestoken kaart was omdat de opdracht nooit 100% eerlijk gespeeld kon worden, aangezien de mol in de tweede ronde nooit een rood scherm mag krijgen.
Maar dat is vanaf begin af aan al bekend. Het is een opdracht, dat weten alle kandidaten. Ook weten ze dat de mol nooit naar huis gaat, dus de tweede ronde is secured.... 100% eerlijk......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)