Ik denk dat het inderdaad slim is om de volledige uitleg van zondag af te wachten en daar hoop ik toch meer duidelijkheid te krijgen over hoe het dan precies verlopen is.
Het zou volgens mij het eerlijkst zijn dat de kandidaten op voorhand toch een duidelijkere uitleg gegeven is over deze opdracht en dat de mol hier ook 'af kon vallen' in het eerste deel van het spel, want anders blijft het hoe dan ook toch enorm dubbel aanvoelen. Dat ze het ons als kijker nooit hebben verteld, vind ik ook zwak, aangezien het vooral lijkt op het nog extra beschermen van Comfort als mol zodat zeker niet te veel mensen haar zouden verdenken. Dat had ze trouwens helemaal niet nodig naar mijn mening.
Ik lees hier soms het argument dat het in geen geval oneerlijk zou zijn voor Leïla omdat ze sowieso all-in zou gaan, maar dat vind ik absoluut geen goed argument. Er had evengoed een andere kandidaat dan Leïla de laagste score kunnen halen (op die van Comfort na dan) die niet all-in was gegaan en dan had dat argument sowieso niet van tel geweest. Naar analogie met eerdere seizoen en rode scherm-twists in combinatie met de uitleg van Gilles vooraf denk ik dat op zijn minst enkele kandidaten er niet aan dachten dat de mol hier ook 'de afvaller' kon worden en ze hun test dus heel anders hebben ingevuld dan zouden ze dat wel geweten hebben. Het voelt dan ook overbodig en zelfs extra oneerlijk dat deze twist op voorhand aangekondigd werd. Dat had deze opdracht helemaal niet nodig en zou hem mijn inziens al heel wat 'eerlijker' gemaakt hebben. Dan kon geen enkele kandidaat verleidt worden tot het anders of risicovoller invullen van zijn test dan anders.
Er wordt door Gilles & co nu ook heel erg gedaan alsof Comfort het super goed heeft ingeschat en een risico heeft genomen, maar dat is vooral pluimen op de hoed steken waar het niet nodig is, vind ik. Door een score van 6/20 te halen geeft ze de andere kandidaten zogezegd nog ruim de kans om onder haar score te duiken, maar dat is toch ook lichtjes overdreven. Dat betekent dat de andere kandidaten al een 5 of minder moeten halen, wat toch heel laag is. Zoals eerder terecht opgemerkt zorgt dat ook voor een arbitraire magische grens. Haal je een 7 of 8 ben je gedoemd om toch naar huis te gaan zonder dat je daar zelf iets aan kunnen veranderen hebt. Haal je een 4 of 5 maak je, zeker met je eigen foto, nog een goede kans om door te gaan, terwijl je de test veel slechter hebt ingevuld. Ik ben in ieder geval al blij dat het ernaar uitziet dat ze toch genoeg vragen moest juist hebben achteraf om de laagste score te overschrijden en zo het risico te lopen om geld in de pot te spelen. Al wordt dat ook afgeschreven als een groter risico dan dat het eigenlijk is. Als je met een score van 6/20 de laagste bent en er nog 6 andere kandidaten boven die score zitten, ben je met 2 of max 4 vragen al vrij zeker dat je niet meer de laagste score zal halen. Opnieuw vrij flauw dus.
Ten slotte lees ik hier ook soms dat het "niet zwak is" of "je begrijpt het niet". Dit is geen kwestie van begrijpen denk ik, maar eerder een mening of smaak die van persoon tot persoon afhangt. De opdracht op zich was leuk, maar het toneelstuk van de mol had voor mij absoluut niet gehoeven en maakt er een opdracht van die ik een beetje De Mol-onwaardig vind, wat ik heel spijtig vind om te zeggen aangezien ik normaal altijd heel positief ben over die voor de rest overigens geweldig onovertroffen programma. De uitwerking en uitleg vooraf is gewoon niet voldoende naar mijn mening. Maar goed, gelukkig nog veel andere fantastische seizoenen en ook dit seizoen dat voor de rest eveneens weer formidabel was.
Dit is overigens geen kritiek naar Comfort (als mol). Ze heeft dat voortreffelijk gedaan en ook hier heeft ze subliem geacteerd, maar de kunstgreep van de productie op zich vond ik vooral teleurstellend...
Ik hoop toch in de ongetwijfeld steengoede reünie-aflevering volgende week meer duidelijkheid te krijgen en mijn mening nog te kunnen bijsturen.