Wat ik bedoel te zeggen is inderdaad dat de storytelling tot nu toe consequent is geweest. Gaat een kandidaat naar huis zelfs al is het om medische redenen? Dan brengen we toch een rood scherm in beeld. Gaat de mol naar huis of is dit expliciet een optie? Dan tonen we ook geen rood scherm.
Dit is helemaal geen vaststaand feit.
Laat ik dan zeggen dat de productie wel de schijn heeft opgeworpen dat het ze wel goed uitkwam, door de extra regels niet te noemen. Nota bene Commy zelf geeft in aflevering 5 aan dat ze verwacht dat de verdenkingen door het rode scherm minder zullen worden.
Mijn argument is: de makers hebben het ook nooit specifiek benoemd toen een kandidaat met een rood scherm zich terug kon spelen.
Heb je gelijk in, maar een situatie zoals nu met Comfort is dan ook nog nooit voorgekomen. Bij tweede-kans-eliminaties was het tot nu toe of zo dat het rode scherm voor ons niet zichtbaar was (en dus konden we toch niemand afstrepen), of dat de kans om terug te keren mislukte (en dus zijn er ook nooit discussies geweest over of diegene nog de mol kon zijn). In alle voorgaande gevallen volstond de uitleg van toen dus in de praktijk om de speurtocht open te houden naar alle kandidaten.
Als ze dat nu ineens wel zouden doen dan zou dit forum vol staan met mensen die hier (terecht) een aanwijzing in zien.
Oftewel: als ze het hadden uitgelegd gingen er zeer waarschijnlijk juist meer mensen Comfort verdenken. Het specifiek benoemen dat de mol rood kan krijgen is dus absoluut geen perfect neutrale oplossing.
Dit betwijfel ik. Zeker het feit dat de mol nog altijd een vrij hoge score haalde (6 op 20) had hier waarschijnlijk veel mensen op een dwaalspoor kunnen zetten.
De extra spelregels werden bij de backup-mol in 2021 ook duidelijk vermeld en toch steeg Noah niet explosief in de verdenkingen. Zowel na aflevering 1 als na aflevering 2 kreeg hij hier in de poll welgeteld één stem.