Ik ben kleuren normaal, en het enige wat ik zie is witgrijsbruin, en dat komt het dichtst bij geel, als je dit in een fractie van een seconde voorbij ziet komen.
Het enige significante hier is dat je een enorm groot vlak ziet dat niet ter zake doet. Noem het geel, noem het witgrijsbruin. Ruben-kandidaat verliest in alle snelheid dat groene vlak uiterst rechts uit het oog, dat verscheen wellicht 0,1 seconde, wie weet.
Je hoeft me niet op mijn groene ogen te geloven. Meten is weten.
Met het gratis fotobewerkingsprogramma GIMP kun je met het PIPET gereedschap de kleur van een pixel of een groep van pixels bepalen. Om een kleur te bepalen zijn 2 methodes het meest gangbaar.
RGB geeft aan hoeveel Rood, Groen en Blauw de kleur bevat.
HSV geeft met H(ue) aan wat de basiskleur is in een palet dat loopt van 0 tot 360 graden, S(aturation) geeft de kleurverzadiging (van 0 tot 100%) aan en V(alue) de helderheid (van 0 tot 100%).
In de eerste afbeelding kun je zien dat de kleur (H) van de pixels in het vakje in het "gele vlak" 32,0 graden is. Aangezien de verzadiging (S) en helderheid (V) vrij laag zijn, resp. 39,8 en 44,7 komt de kleur een beetje als bruin / grijs over.
In de tweede afbeelding kun je zien hoe die kleur van 32,0 graden eruit ziet bij 100% verzadiging en 100% helderheid: oranje dus (sommige mensen noemen dit geel). Kijk naar de getallen naast H, S en V onder de HSV knop. De kleur blijft gelijk, hij wordt alleen lichter in meer uitgesproken.