Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?  (gelezen 6006 keer)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #120 Gepost op: 8-05-2024, 18:12:12 »
Senne denkt niet dat hij moest liegen. Hij dacht wel dat de andere 3 gelogen hadden.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #121 Gepost op: 8-05-2024, 18:22:56 »
Dat is dus wat ik bedoel. Waarom denkt Senne te moeten liegen?

Hij denkt niet dat hij moet liegen. Als hij bij die TUI dame toetst of ze het zou geloven als hij zou zeggen dat ie met haar moeder in bad is geweest, is ie vooral bezig met de vraag 'Wie gelooft mij nou als ik zoiets raars vertel?'. Ze hebben gekozen voor scenario's die ook heel makkelijk op te vatten zijn als een sterk verhaal om het extra moeilijk te maken en daar is Senne zich heel erg bewust van.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #122 Gepost op: 8-05-2024, 19:05:08 »
Ze hadden inderdaad een go pro bij, was ik helemaal uit het oog verloren.

Dat van die chauffeur zou ik niet echt eerlijk vinden, maar goed het kan natuurlijk.

Op zich is dat toch even eerlijk/oneerlijk als de mol die weet in welke auto zijn kaartje ligt? En an sich belazer je er de rest niet mee. Of de mol nu een kaartje Waarheid krijgt, of een kaartje Leugen verandert voor de mol noch de kandidaten iets aan het spel. Ik zou het als kandidaat zelfs goed vinden dat ik zeker een straf verhaal mocht uitvoeren ipv op een hotelkamer te zitten. Als kandidaat zou ik echt balen als ik dan alle andere verhalen hoor.
Als de mol per sé het kaartje Leugen moest krijgen, voor God weet welke reden (briefing, locatie volgende opdracht verkennen,…) dan was er alleszins kans om dat altijd te doen lukken
I was blind but now I can see

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #123 Gepost op: 8-05-2024, 19:11:28 »
Op zich is dat toch even eerlijk/oneerlijk als de mol die weet in welke auto zijn kaartje ligt? En an sich belazer je er de rest niet mee. Of de mol nu een kaartje Waarheid krijgt, of een kaartje Leugen verandert voor de mol noch de kandidaten iets aan het spel. Ik zou het als kandidaat zelfs goed vinden dat ik zeker een straf verhaal mocht uitvoeren ipv op een hotelkamer te zitten. Als kandidaat zou ik echt balen als ik dan alle andere verhalen hoor.
Als de mol per sé het kaartje Leugen moest krijgen, voor God weet welke reden (briefing, locatie volgende opdracht verkennen,…) dan was er alleszins kans om dat altijd te doen lukken

Ik denk dat de mol bij voorkeur op de hotelkamer achterbleef, om de kandidaten een leuk avontuur te gunnen en zichzelf een dag rust. Ik denk ook dat men de mol als eerste een leugen liet vertellen om ervoor te zorgen dat iedereen zich er vervolgens erg van bewust was dat een van de anderen misschien ook wel ergens heeft liggen lanterfanten in een hangmat.

Als je zelf net een raar of onwaarschijnlijk avontuur achter de rug hebt kun je je immers goed verplaatsen in een ander die ook een sterk verhaal moet verkopen, dat tegen alle schijn in toch echt waargebeurd is. Door meteen te starten met een leugen zal iedereen de overige verhalen met meer argwaan aanhoren.
« Laatst bewerkt op: 8-05-2024, 19:13:53 door Eva. »

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #124 Gepost op: 8-05-2024, 19:14:12 »
Ik weet niet of iemand dit al opgemerkt heeft, maar als Senne terugvliegt en hij aan de TUI dame vraagt of ze hem gelooft, doet hij dit met voorkennis? Weet hij al way de opdracht is? Zeker als ze "nee" antwoordt en hij dan zegt "dat het helemaal goed komt". Gokt hij dat de opdracht een persoonlijk voordeel gaat opleveren als hij de anderen kan laten denken dat hij liegt of is dit de kandidaten al verteld?  :o
Iedereen weet toch ondertussen dat er in de laatste aflevering meestal een vrijstelling of pasvragen te winnen zijn. En je weet toch ook wel als je die opdracht uitvoert wat de bedoeling gaat zijn van dat spel: je waargebeurd verhaal laten lijken op een leugen/je verzonnen verhaal doen doorgaan als de waarheid.

Ik denk dat iedereen dat wel al wist. Michaël weet evenzeer dat hij zijn verhaal moet laten overkomen als de waarheid, anders zou hij zijn opzoekwerk niet doen.

Voor beide kandidaten niks Mols/onmols
I was blind but now I can see

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #125 Gepost op: 8-05-2024, 19:20:20 »
Op zich is dat toch even eerlijk/oneerlijk als de mol die weet in welke auto zijn kaartje ligt? En an sich belazer je er de rest niet mee. Of de mol nu een kaartje Waarheid krijgt, of een kaartje Leugen verandert voor de mol noch de kandidaten iets aan het spel. Ik zou het als kandidaat zelfs goed vinden dat ik zeker een straf verhaal mocht uitvoeren ipv op een hotelkamer te zitten. Als kandidaat zou ik echt balen als ik dan alle andere verhalen hoor.
Als de mol per sé het kaartje Leugen moest krijgen, voor God weet welke reden (briefing, locatie volgende opdracht verkennen,…) dan was er alleszins kans om dat altijd te doen lukken

Nee, want dan moet de mol er nog voor zorgen dat die in die bepaalde auto geraakt.
En dan zou elke chauffeur ook moeten weten wie de mol is om dan het andere kaartje af te geven, dat geloof ik niet.

Dat de mol de andere verhalen kende en ook wist wat er op de andere kaartjes stond acht ik wel mogelijk, ofwel op voorhand, ofwel door het telefoontje van Gilles of zelfs door Gilles zelf aan de ronde tafel. Dat acht ik allemaal mogelijk.
Of de mol wist gewoon dat er 3 waarheden waren en 1 leugen, al was het maar om geen verbazing te moeten spelen.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #126 Gepost op: 8-05-2024, 19:26:25 »
Nee, want dan moet de mol er nog voor zorgen dat die in die bepaalde auto geraakt.
En dan zou elke chauffeur ook moeten weten wie de mol is om dan het andere kaartje af te geven, dat geloof ik niet.

Dat de mol de andere verhalen kende en ook wist wat er op de andere kaartjes stond acht ik wel mogelijk, ofwel op voorhand, ofwel door het telefoontje van Gilles of zelfs door Gilles zelf aan de ronde tafel. Dat acht ik allemaal mogelijk.
Of de mol wist gewoon dat er 3 waarheden waren en 1 leugen, al was het maar om geen verbazing te moeten spelen.

In het laatste geval zou de productie de leugenaar niet als eerste aan de beurt hebben gelaten.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #127 Gepost op: 8-05-2024, 20:55:41 »
Nee, want dan moet de mol er nog voor zorgen dat die in die bepaalde auto geraakt.
En dan zou elke chauffeur ook moeten weten wie de mol is om dan het andere kaartje af te geven, dat geloof ik niet.

Maar voor het spel zelf maakt het niet uit. Het is niet zo dat het in het spel zelf een voordeel oplevert. Integendeel. Ik zou zowel als mol als als kandidaat zelfs liever een zot verhaal effectief meemaken.

Voor mij kan er enkel sprake zijn van valsspelen als ze de mol daarbij dan een gigantisch voordeel geven tov de rest. Als de rest dat dan niet kan beletten is er sprake van valsspelen.

En is het dan trouwens niet evenzeer valsspelen als ze tegen Senne als mol zeggen om extra lang te douchen bij Senne, Wind & Fire. Ook hier kan de groep dan niet beletten dat hij als laatste aan tafel komt. En dat heeft wél invloed op het spel.
Ik zie dat niet als valsspelen. Just part of the game dan.

Wat betreft de chauffeurs die dan weten wie de mol is: als het leden van de productie zijn, zoals de kandidatenbegeleiders: die weten het wel al.
Als het Siciliaanse chauffeurs zijn: they don’t care.
I was blind but now I can see

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #128 Gepost op: 10-05-2024, 00:34:08 »
Voor mij was het vrij duidelijk dat er bij deze opdracht slechts 1 leugen zou zijn.

Je weet dat er in ieder geval 1 leugen in zit, anders is de opdracht vreemd.

2 waarheden en 2 leugens is ook niet logisch, zo netjes precies de helft.

3 leugens en 1 waarheid ook niet, dat levert geen leuke beelden op.

Dus hou je over dat er 1 leugen zal zijn. Die werd direct in het begin verteld, dus ik dacht al vrij snel dat de rest de waarheid zou zijn. Je zou denken dat de kandidaten dat ook wel door zouden hebben.
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #129 Gepost op: 10-05-2024, 11:12:55 »
Voor mij was het vrij duidelijk dat er bij deze opdracht slechts 1 leugen zou zijn.

Je weet dat er in ieder geval 1 leugen in zit, anders is de opdracht vreemd.

2 waarheden en 2 leugens is ook niet logisch, zo netjes precies de helft.

3 leugens en 1 waarheid ook niet, dat levert geen leuke beelden op.

Dus hou je over dat er 1 leugen zal zijn. Die werd direct in het begin verteld, dus ik dacht al vrij snel dat de rest de waarheid zou zijn. Je zou denken dat de kandidaten dat ook wel door zouden hebben.

Dit vind ik onzin. Als het 2-2 was geweest dan had het halve forum gezegd dat het logisch was dat leugen en waarheid eerlijk verdeeld waren, en dat kandidaten dat door hadden moeten hebben.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #130 Gepost op: 10-05-2024, 12:51:33 »
Dat ze allemaal denken dat Bernard liegt, zou kunnen betekenen dat ze allemaal Bernard als mol zien. Een mol saboteert en zou dus moeten liegen.

Als Bernard dan stemt op waarheid bij het verhaal over zijn eigen huis en moeder, denken anderen dat hij liegt als mol. En wat doen ze: ze stemmen tegendraads.

Zou zomaar slim spel van Bernard kunnen zijn.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #131 Gepost op: 10-05-2024, 13:57:55 »
Als Gilles de kandidaten hun verhalen laat vertellen en daarna de vraag stelt aan iedereen of het een leugen of waarheid is gaat hij steeds het rijtje (zoals de kandidaten naast elkaar zitten) af.

Nadat Michaël als eerste zijn verhaal verteld heeft en Senne als eerste mag zeggen of het een leugen of waarheid is doet Gilles dat echter niet. Hij slaat Senne over, Charlotte mag vertellen en vervolgens gaat Gilles de rest van de opdracht het rijtje weer af.  Nu kun je zeggen dat Senne het meest bizarre verhaal had en daarom als laatste mocht vertellen maar dan had Senne toch gewoon op een andere stoel kunnen zitten? De plek waar Senne zat leek gearrangeerd,  hij kwam als eerste aan en zijn glas was maar halfvol bij aankomst. Zoals Gilles nu de beurten verdeelde gaf hij Senne iig kans om strategisch te stemmen bij elke ronde.

Michaël had zowel als kandidaat of als mol er belang bij dat zijn verhaal geloofwaardig overkwam. Als Senne de mol is had Senne dat belang ook bij het verhaal van Michaël. Senne vuurde meteen een aantal vragen op Michaël af die Michaël heel goed kon beantwoorden waardoor de anderen zijn verhaal als waarheid kwalificeerden. Senne kreeg de eerste beurt en kon gokken op leugen. Ook opmerkelijk dat op het forum gedacht wordt dat iedereen Michaël verdenkt terwijl Charlotte en Bernard heel gemakkelijk meegaan met het verhaal van Michaël en juist tegen Senne in stemmen.


Bij de volgende beurt, bij het verhaal van Charlotte, kan Michaël de beslissende stem geven maar pakt die kans niet. Had hij dat wel gedaan dan had Senne nog de mogelijkheid om een beslissende stem te geven. Bij het verhaal van Bernard stuurt Michaël aan op een leugen en stemt ook leugen. Hier kan Senne weer de beslissende stem geven en doet dat ook. Dat had Senne in deze positie ook kunnen doen als Michaël het verhaal van Bernard wel geloofd had en voor waarheid had gestemd.

Kortom de stoelverdeling en wie mag wanneer stemmen was belangrijk in deze opdracht.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #132 Gepost op: 10-05-2024, 14:06:42 »
Het enige wat ik er gearrangeerd uit vond zien was Michaël die heel geraffineerd de laatste auto bemachtigde. Overigens gaan Charlotte en Bernard helemaal niet makkelijk mee in het verhaal van Michaël, ze twijfelden naar eigen zeggen juist heel erg.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #133 Gepost op: 10-05-2024, 14:27:59 »
Het enige wat ik er gearrangeerd uit vond zien was Michaël die heel geraffineerd de laatste auto bemachtigde. Overigens gaan Charlotte en Bernard helemaal niet makkelijk mee in het verhaal van Michaël, ze twijfelden naar eigen zeggen juist heel erg.
Juist, ze geloven er aanvankelijk niks van. Pas nadat Senne leugen stemt draaien ze als de wind naar waarheid.
Nadat bleek dat Michaël loog, zeggen ze allebei nog overwogen hebben om te switchen. Hadden ze de list van Senne door?

Michaël neemt de voor hem verste auto, nadat iedereen had gekozen. Het maakte hem niet uit zei hij. Zowel Charlotte als Senne hadden voor hem die auto kunnen kiezen. Zelfs Bernard had nog de kans om te zeggen, dan pak ik de verste.



Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #134 Gepost op: 10-05-2024, 14:32:39 »
Klopt. Zeker Charlotte draait als een blad aan een boom. Het is wel duidelijk dat iedereen allang op Senne mol zit. Er wordt wel gezegd, jamaar, Bernard dan, die telt de trappen niet na. Maar die had allang in de gaten dat Senne op de tijd speelde. Had hij die trappen geteld dan waren ze zeker buiten tijd geweest.

Voor mij was het vrij duidelijk dat er bij deze opdracht slechts 1 leugen zou zijn.
Dat gevoel had ik ook direct! Zeker toen begon op te vallen dat Senne consequent Leugen stemde en beargumenteerde. Het was een lekkere binnenkomer dat die eerste ook echt een Leugen was, bijkomend voordeel. En nu achteraf gezien is het helemaal duidelijk. Vooropgezet. Senne speelt de Pinokkio.

Kortom de stoelverdeling en wie mag wanneer stemmen was belangrijk in deze opdracht.
Ja dit heb ik ook meteen vanaf het begin gezegd, en je maakt een mooie opsomming van de beweegredenen. Het is allemaal zo klaar als een klontje. Senne is de mol ;D ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #135 Gepost op: 10-05-2024, 14:59:05 »
Juist, ze geloven er aanvankelijk niks van. Pas nadat Senne leugen stemt draaien ze als de wind naar waarheid.
Nadat bleek dat Michaël loog, zeggen ze allebei nog overwogen hebben om te switchen. Hadden ze de list van Senne door?

Michaël neemt de voor hem verste auto, nadat iedereen had gekozen. Het maakte hem niet uit zei hij. Zowel Charlotte als Senne hadden voor hem die auto kunnen kiezen. Zelfs Bernard had nog de kans om te zeggen, dan pak ik de verste.

Nee hoor, Michaël liep al voorbij de eerste twee auto's en liet Charlotte en Senne daar hun keuze al maken. Bij de laatste twee liep hij door naar de achterste en zei hij iets als 'dan zal ik de achterste maar pakken?' terwijl hij er al naartoe liep. Hier was absoluut geen sprake van afwachten tot er een auto overbleef.

Over het eerste: Het lijkt me veel waarschijnlijker dat ze twijfelden aan Michaël dan aan Senne, het ging immers om Michaël en zijn verhaal. Er wordt zo ongelooflijk doorgedacht over omgekeerde psychologie etc. Je zag bij de opdracht met de bedragen waarmee de plek in de auto kon worden gekocht voor de stem van de mol dat ze helemaal niet zo goed zijn in doordenken, het bod van 2800 euro (dat nota bene door 2 kandidaten is uitgebracht) was zeer risicovol en niet goed uitgedacht. En die 200 euro van Charlotte bleek ook niet erg slim te zijn, alhoewel ik die nog wel enigszins begreep (als ze echt hadden afgesproken voor de pot te gaan).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #136 Gepost op: 10-05-2024, 15:28:08 »
Het enige wat ik er gearrangeerd uit vond zien was Michaël die heel geraffineerd de laatste auto bemachtigde. Overigens gaan Charlotte en Bernard helemaal niet makkelijk mee in het verhaal van Michaël, ze twijfelden naar eigen zeggen juist heel erg.

Gilles geeft in de chat al aan "dat ze er op voorzien waren geweest mocht Bernard de opdracht met zijn moeder krijgen" Gilles wil niet in details treden maar ik denk dat de keuze van de auto  er helemaal niet toe deed. We hebben bij het instappen nergens een molbrief zien liggen. Als de kandidaten de opdracht pakken zijn ze al aan het rijden.  Ik heb elders al gelezen dat de opdrachten zeer waarschijnlijk pas na het instappen zijn uitgedeeld. Zo regel je natuurlijk ook dat de mol de juiste opdracht krijgt.  ;)

Mocht het wel een vrije keuze zijn dan is de eerste auto pakken ook heel verdacht want mensen hebben altijd de neiging langs alle voertuigen te lopen alvorens een keuze te maken. Ik denk echter dat de makers zich wel ingedekt hebben.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #137 Gepost op: 10-05-2024, 17:31:30 »
Dat kan wel dat het wat geregeld is. Het zou akward zijn om iemand naar lukaku te sturen die niks om voetbal geeft


Of... charlotte naar de mama van Bernard
klaar voor de strijd

Offline Barry21

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #138 Gepost op: 10-05-2024, 17:33:55 »
De enige 2 die echt een ervaring kregen waren Charlotte en Bernard, maar zij zijn niet de mol.

Dat van Senne kan je bezwaarlijk een unieke ervaring om nooit meer te vergeten noemen.

Hier leren we dus niks over of Michaël of Senne de mol is.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 2 - Een waargebeurd verhaal?
« Reactie #139 Gepost op: 10-05-2024, 17:37:52 »
Alleen Michaël moest liegen. De andere 3 moesten de waarheid vertellen.


En wat moet de Mol ook alweer voortdurend doen?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!