Auteur Topic: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 14908 keer)

Offline annebeestje

• Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #80 Gepost op: 25-03-2025, 21:07:03 »
Goed gespot Klaartje!
Het is op zichzelf al heel opvallend dat de tekst op het bord 'Mol' is veranderd.
Ik zie ook nog een tweede neonbord dat ten opzichte van de groepsfoto veranderd is. (Even zo snel gekeken, heb helaas niet veel tijd. Misschien zijn het er wel meer?)
Maar hoeveel het er ook zijn, de naam van een kandidaat op de plaats waar eerst 'Mol' stond is wel heel opvallend.

Ik kan toch bijna niet geloven dat ze zon tip die direct naar de Mol leidt er nu al in zouden steken. 
Zit er ergens nog een addertje onder het gras?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #81 Gepost op: 25-03-2025, 21:36:36 »
Lekker bezig geweest hoor!  ::bravo::

Ik geloofde er eerst totaal niet in dat er hier een hint in zou zitten. Je hoeft maar een molkijker te hebben die thai begrijpt en de mol is gevonden. Dat gaan ze niet doen op het begin.
Maar dat er tekst gespiegeld staat én anders is dan op de groepsfoto én is vervangen door 'mol' én dan ook nog eens de naam van een kandidaat spelt, lijkt me toch geen toeval te zijn.
En slim dat er ook nog andere kandidatennamen te vinden zijn.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2025, 21:40:01 »
Mooie theorie.

Voor mijn gevoel lijken de middelste twee karakters hetzelfde te zijn en dat is in deze theorie niet zo, dus ik twijfel.

Els stond bij mij al op mijn shortlist en nu nog wat nadrukkelijker
Ik heb een ander screenshot gevonden waar je duidelijker kan zien dat het tweede en derde karakter verschillend zijn en overeenkomen met wat ik aangaf. Ik hoop dat het uploaden vanaf mijn tablet lukt:

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #83 Gepost op: 25-03-2025, 21:48:03 »
Ik heb Els, Michèle en Pedro steeds staan in de Pool als finalisten maar dat kan nu beter worden Els, Michèle en Alexi ::regenboog::

Verder hecht ik meer belang aan het Voorkenniszaakje dat we nu gezien hebben bij Michèle dan deze hint. Het is ZO overduidelijk dat ze daar een fout maakt. En wat is dan erger? Dat de edit deze fout laat bestaan en gewoon voorkennis uitzendt? Of al voor er ook maar een aflevering geweest is al de mol met een hint weggeeft?

Ze konden in de edit simpelweg niet om de fout heen, dus dat verklaart het weggeven daar. Maar ze kunnen weldegelijk vanalles met hints, en wat is er nu erger dan een Klaashint? Juist, een hint vanaf begin af aan. Een zogezegde Maskerhint. Daar trapten we ook allemaal in en was een decoy.

Kom aan, los van deze hint zat heel het volk al op Els als mol. Dit moet toch niet te makkelijk worden? Maar zeker is wel dat ze onder een vergrootglas blijft, en daar nu aan toegevoegd dus Alexi.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #84 Gepost op: 25-03-2025, 22:20:03 »
De tip om dit stukje neon te spiegelen en dat er dan Els staat klopt in ieder geval.
Het eindigt met een positieve identificatie van de gespiegelde letters tot 'Els'.

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 25-03-2025, 23:29:30 »
Neen, de camerafunctie van google translate is google Lens ;-)

Ik heb wel degelijk twee verschillende apps op mijn telefoon én tablet staan: Google Translate, en Google Lens. De twee zijn, zoals alle Google producten, met elkaar gelinkt en de ene gebruikt indien nodig de resources van de andere, maar het zijn twee apps.

Maar bon, dit heeft niets meer met De Mol te maken.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #86 Gepost op: 26-03-2025, 00:01:10 »
Verdorie, dat is een domper voor de speurvreugde en als je iets wil aantonen met een foto.
Het rare is dat als je bvb een aflevering uit een oud seizoen afspeelt, het nog wel steeds lukt om screenshots te nemen, dat heb ik net uitgetest.
Als je NPO Start kijkt in de browser i.p.v. in de app, kun je wel een schermafbeelding maken.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 26-03-2025, 00:16:51 »
Als je NPO Start kijkt in de browser i.p.v. in de app, kun je wel een schermafbeelding maken.
Oh, dan moet ik dat eens proberen. Bedankt voor de tip.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 26-03-2025, 10:48:09 »
Voor wie zich vragen stelt bij de timing en betwijfelt of de makers wel een hint zouden durven verstoppen in een trailer, die ze vrijgeven nog voor het begin van de eerste aflevering: ze hebben iets dergelijks nog gedaan en wel in het seizoen Vietnam 2019.

Dat jaar werd er zelfs al een hele tijd voor de eerste aflevering een trailer gelanceerd waarin de makers alle namen van de kandidaten hadden verborgen. Ze maakten daarbij gebruik van alle mogelijke manieren om die te ‘coderen’. De echte molloten slaagden erin om binnen enkele uren alle tien de namen te vinden. Let wel: er was toen nog geen enkele garantie dat dat ook effectief de namen van de deelnemers waren, maar het bleek achteraf wel te kloppen toen de namen echt bekend werden.
Welnu, in die trailer was de naam van de persoon die later de Mol werd (ter plekke gekozen) gecodeerd in Braille-schrift. Duidelijk een verwijzing naar de ‘blindheid’ van een mol. Dat was dat seizoen ook een officiële hint (die in de laatste aflevering/reünie werd vermeld). Een hint naar de identiteit van de Mol in een trailer, gelanceerd weken voor de start van het seizoen. Er is dus een precedent.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #89 Gepost op: 26-03-2025, 11:07:43 »
Kom aan, los van deze hint zat heel het volk al op Els als mol. Dit moet toch niet te makkelijk worden?
Maar kom aan. Dan zitten er zovele molloten te mopperen op WIDM en dat De Mol toch zo goed zou zijn, en dan kunnen we het hele seizoen al in de prullenmand gooien. Ik ga nog maar even af op de De Mol-lovers en geloven dat deze serie echt wel goed is. Want als het de Maskerhint is die in dit geval dus WEL klopt dan is dit seizoen alvast een aanfluiting ::fluit:: ::zingen::

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 26-03-2025, 11:18:59 »
Maar kom aan. Dan zitten er zovele molloten te mopperen op WIDM en dat De Mol toch zo goed zou zijn, en dan kunnen we het hele seizoen al in de prullenmand gooien. Ik ga nog maar even af op de De Mol-lovers en geloven dat deze serie echt wel goed is. Want als het de Maskerhint is die in dit geval dus WEL klopt dan is dit seizoen alvast een aanfluiting ::fluit:: ::zingen::
Maak je niet druk Lo, er is nog niks bewezen.  :) We gaan het allemaal nog moeten zien.
Ik zou ook het liefst Michèle als Mol willen omdat ze vooraf mijn ‘wensmol’ is, als ik iemand uit deze groep van tien mocht kiezen aan wie ik de rol van de Mol zou geven, dan koos ik resoluut voor haar, dat heb ik elders al vermeld. Ik denk dat zij er alle kwaliteiten voor heeft. ;)

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 26-03-2025, 11:20:17 »
De crux bij de lotusbloemhint van Klaartje76 zit ’m voor mij in het feit dat de naam van een kandidaat gespiegeld is. Ik zie geen enkele andere reden om dat te doen, behalve dan om de clue moeilijker vindbaar te maken. Als de naam níét was gespiegeld, had je in theorie nog kunnen zeggen dat er sprake is van toeval; andere kandidatennamen zijn ook te vinden, en één naam zou dan simpelweg vervangen zijn door ‘Mol’ op de groepsfoto omdat de vormgever het woord ‘Mol’ graag duidelijk in het Thais wilde tonen. Mooi gevonden, Klaartje76. Ik had het nog mooier gevonden als je de hint pas vlak voor het einde van het seizoen had gemeld omdat de hint in mijn ogen op dit moment non-ambigu is  ;) Tenzij iemand nog een afdoende verklaring biedt voor de gespiegelde naam  ::bravo::

De lotusbloem zelf kan op een andere manier misschien ook nog naar Els verwijzen. De lotusbloem is een belangrijk symbool in het zenboeddhisme. ‘Zen’ komt van het Chinese ‘chán’ of ‘chan’. De achternaam van Els, die Chinese roots heeft, is Chan.

Twee jaar geleden postte ik het volgende in het evaluatietopic. Ik denk dat de duidelijke lotusbloemhint best weleens kan kloppen. Het is namelijk niet de eerste keer dat de crew van De Mol risico’s neemt (de braillehint uit 2019 vind ik zelf nog wel multi-interpretabel). Veel te veel risico in mijn optiek.

Ik ben fel gekant tegen de lettertypehint. Deze aanwijzing, die al in de beginaflevering voorkomt, is dusdanig specifiek en eenduidig dat bij ontdekking ervan de factor toeval eigenlijk helemaal wegvalt en er eerder sprake is van een spoiler dan van een hint. Je maakt namelijk niemand wijs dat de beeldbewerker ‘zomaar’ een font heeft gekozen dat Comfort heet. Deze eendimensionale hint is nu met een sisser afgelopen, maar dat hoeft niet elk seizoen zo te zijn. S.v.p. alleen ambigue hints: dan zit je altijd safe.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 26-03-2025, 11:55:32 »
Gho, als de hint correct blijkt te zijn, dan kan je toch niet anders zeggen dat hij wel héél goed verstopt zat?
Toen Klaartje zei dat ze drie namen had gevonden, waarbij één op een speciale manier geschreven, heb ik de trailer verschillende keren bekeken en ik kwam niet verder dan Alexy. Mocht "Alexy" de hint geweest zijn, dan was ik 100% akkoord. Dan had het te gemakkelijk geweest, want iedereen die google lens er op loslaat kan dit gemakkelijk vinden. Els in spiegelbeeld is niet herkenbaar voor Google Lens. En buiten Klaartje had iedereen die zocht dit niet gevonden. Dus het is wel echt niet "in your face". De hint bij het seizoen in Vietnam vond ik dan veel gemakkelijker.

Ikzelf ben geen grote fan van hints in trailers, omdat ze inderdaad het seizoen kunnen verpesten. Maar ik kan niet anders dan zeggen: goed gevonden!
Ik hoop dat Els het niet is. Maar als de moedervlek/pukkel-theorie klopt (zelf nog niet geverifieerd), en ze hebben de 'mole' gespiegeld op haar foto, dan vrees ik dat de hint klopt.

I was blind but now I can see

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #93 Gepost op: 26-03-2025, 12:00:59 »
[…]  Ik ga hem ook niet achter spoilers zetten of in het spoilertopic, want een hint is nooit een 100 % spoiler en hoeft ook niet achter spoilertags. Het is een hint en die hoort hier thuis, open en bloot.
[…]

Mooi speurwerk, en mooi gevonden!  ::ok::
Om het echt uit te sluiten zouden we elk shot moeten checken op spiegelbeeld letters, maar er is denk ik geen ontkomen aan.
Ik ga genieten van de rest van het seizoen  ;D

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 26-03-2025, 12:02:24 »
De gespiegelde pukkel klopt wel niet Klaartje.
Ik heb net de foto bij 'kandidaten' bekeken en vergeleken met waar haar pukkel staat in de aflevering en die staat wel echt op dezelfde plaats, aan de rechterkant van haar neus.
Dit wil niet zeggen dat de hele hint niet kan kloppen, maar maakt hem voor mij net dat tikkeltje minder af.
Ik zou het willen tonen aan de hand van foto's uit de aflevering, maar helaas, ik kan ook geen screenshots nemen. :-)

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 26-03-2025, 12:30:47 »
De gespiegelde pukkel klopt wel niet Klaartje.
Ik heb net de foto bij 'kandidaten' bekeken en vergeleken met waar haar pukkel staat in de aflevering en die staat wel echt op dezelfde plaats, aan de rechterkant van haar neus.
Dit wil niet zeggen dat de hele hint niet kan kloppen, maar maakt hem voor mij net dat tikkeltje minder af.
Ik zou het willen tonen aan de hand van foto's uit de aflevering, maar helaas, ik kan ook geen screenshots nemen. :-)
Ik bedoel ook niet dat op haar kandidatenfoto (zoals die op website als profielfoto staat) haar ‘pukkeltje’ gespiegeld is, daar staat het inderdaad op de juiste plaats (voor haar aan de rechterkant van haar neus, voor ons links op de foto).
Ik bedoelde haar gezicht op de ‘groepsfoto’ (het eerste screenshot bij de uitleg van mijn hint hierboven) die ook het beginbeeld van de trailer is. Daar zie je dat haar ‘mole’ is weggefotoshopt. En ik kreeg de indruk, bij inzoomen, dat er “iets geprobeerd is” om “iets wat op een pukkeltje lijkt” te fotoshoppen aan de andere kant van haar neus, dus een beetje ‘in spiegelbeeld’ met de werkelijkheid (maar dat is toegegeven niet echt duidelijk of overtuigend). Het was maar een mogelijke extra verklaring waarom haar naam in spiegelbeeld op die specifieke plek stond geschreven. De eerste reden waarom ze de transcriptie van haar naam gespiegeld hebben is, vermoed ik, zorgen voor een extra moeilijkheidsgraadje voor de speurders. Maar dat het gespiegeld is valt natuurlijk op eens je het ziet. Dat spiegelen is dus expres gedaan, de twee andere namen (die ik vond) waren niet gespiegeld.

PS: ook altijd lastig wat links of rechts is: een mole op iemands rechter wang staat voor de kijker naar de foto links op de foto. (Stop met zagen Klaar!) :)
« Laatst bewerkt op: 26-03-2025, 13:08:15 door Klaartje76 »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #96 Gepost op: 26-03-2025, 13:22:40 »
Gho, als de hint correct blijkt te zijn, dan kan je toch niet anders zeggen dat hij wel héél goed verstopt zat?
Valt dus tegen. Hij was in een mum van tijd al gevonden. Net zoals dat ik snap dat Lo in the Thais Gho is. Ik ben geen hintspeurder maar zelfs mij was al opgevallen dat er daar vanalles te lezen stond in het Thaise alfabet. Zo op het blote oog na 1x zien. Dan weet je dat er molloten zijn die elk beeldje gaan zitten bespeuren en dat het uitkomt. En dat het dan gespiegeld is, wat daarvan? Voorheen was er blijkbaar een hint in braille met de uitleg dat de mol slecht ziet. Maar kijkt de mol soms ook dagelijks in de spiegel? Ik weet niet wat dat ermee te maken heeft. Veel moeilijker werd het er dus niet op, en tsja als we nu steeds spiegels gaan zien terugkomen in de serie kan er een draadje zijn, echter voorlopig vind ik het allemaal veel te makkelijk en allé klaar. Maar nu moet ook ik stoppen met zagen ::regenboog:: :-X

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 26-03-2025, 13:25:50 »
Het verschil met de hint in de kandidatenvoorstelling in Vietnam is dat dat een eenvoudige hint was, en dat er ook een naam onder de grond was te vinden (dacht Joeri). Alle namen waren te ontdekken achter een code.

Als deze hint blijkt te kloppen kan ik me goed voorstellen dat er nu een soort van paniek zich meester maakt van de makers. " Iemand heeft hem al gevonden!!"

Denk ook dat die nu algemeen verspreid gaat worden in allerlei youtube filmpjes zodat ook de massa die te zien gaan krijgen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #98 Gepost op: 26-03-2025, 13:28:41 »
Als deze hint blijkt te kloppen kan ik me goed voorstellen dat er nu een soort van paniek zich meester maakt van de makers. " Iemand heeft hem al gevonden!!"
Dat hadden ze zich allicht al voor moeten stellen, de reden dat je zo'n hint maakt is dat ie gevonden wordt ::hypocriet::

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 26-03-2025, 13:32:05 »
De foto is te klein om te kunnen zien en als ik de foto download krijg ik een heel gepixileerde foto. Ik denk dat ik wel zie wat je bedoelt, maar ik zie daar geen pukkel in aan haar linkerneusvleugel.
De pukkel aan de rechterkant kan wel weggehaald zijn, maar dat kan evengoed standaard geretoucheerd zijn. Dat dit bij andere kandidaten niet werd gedaan: ook bij Pedro zie ik dat er hier en daar wat opgekuist is.
Els haar (verlovings)ring lijkt trouwens ook "weggetoverd" te zijn, net zoals bij Alexy. dus de foto's lijken mij toch wel geretoucheerd.