Auteur Topic: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 14794 keer)

Offline marivwae

• Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #100 Gepost op: 26-03-2025, 13:40:31 »
En dat het dan gespiegeld is, wat daarvan? Voorheen was er blijkbaar een hint in braille met de uitleg dat de mol slecht ziet. Maar kijkt de mol soms ook dagelijks in de spiegel? Ik weet niet wat dat ermee te maken heeft. Veel moeilijker werd het er dus niet op, en tsja als we nu steeds spiegels gaan zien terugkomen in de serie kan er een draadje zijn, echter voorlopig vind ik het allemaal veel te makkelijk en allé klaar. Maar nu moet ook ik stoppen met zagen ::regenboog:: :-X

Het wordt toch wel degelijk moeilijker: al de andere tekst kan je simpelweg lezen met Google Lens.
Nogmaals: Ik hóóp dat het geen hint is. Maar als het een hint is, dan zat ie vrij goed verstopt. Ik heb toch wel wat tijd gespendeerd in het zoeken en geen enkele keer gedacht: misschien staat de naam wel omgekeerd in het Thais.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 26-03-2025, 13:45:47 »
Dat hadden ze zich allicht al voor moeten stellen, de reden dat je zo'n hint maakt is dat ie gevonden wordt ::hypocriet::

Gho, nee. Ik denk net dat de sport is: we geven verschillende hints en we hopen dat ze niet worden gevonden. Maar dan kunnen we in de laatste aflevering de hints laten zien en ondertussen duiken er 1000 andere hints op, gevonden door molloten,  die naar verschillende kandidaten wijzen.
Ik denk niet dat de makers hoopten dat iemand de font 'Comfort' zou ontdekken in de eerste aflevering van dat seizoen. En ie werd ook niet gevonden.
I was blind but now I can see

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #102 Gepost op: 26-03-2025, 14:00:14 »
Gho, nee.
Als je toch al twee namen ziet, dan ga je de andere 8 namen eens in Google Translate stoppen om te zien hoe die er dan uitzien in het Thais. Want aan twee namen heb je niks: er is maar 1 mol. Dus dan zullen ze alle 10 wel te vinden zijn. Zo los je volgens mij deze Logiquiz snel op door al die Thaise woorden erbij te nemen, en als ze je niks zeggen, er wat mee te spelen, zoals ze te spiegelen. Ik ben geen beeldje-voor-beeldje-speurder maar het zou me niks verbazen als er nog meer namen te vinden zijn. Bijv. zoek eens uit hoe die fonetisch klinken, en dan ook de gespiegelde versies. Voorlopig begrijp ik nog niet wat Alexy en Michèle er te zoeken hebben. En de naam in braille en de naam in comfort waren toch echt specifiek op 1 mol te plakken.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #103 Gepost op: 26-03-2025, 18:11:36 »
Goh zat ik dan toch goed vanaf voor afl 1 met Els?
Haha dat zou voor t eerst zijn met de Mol

Online Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 26-03-2025, 22:02:50 »
Als de XIII en de kleding een hint is, de X op de pakken van Alexy en Rusiana en de III de derde kandidaat, dan maakt de mol op de boot een foto van de 9 kandidaten  ::rofl::

Online Fay111

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 26-03-2025, 22:24:16 »
Wijs nooit met je voeten in Thailand…/ Thaise etiquette
Voeten worden als vies en onrein beschouwd in Thailand. Het wordt vooral als bijzonder respectloos beschouwd om mensen de onderkant van je voeten te laten zien.
Gebruik je voeten nooit om naar mensen of dingen te wijzen. Probeer ook te voorkomen dat je de onderkant van je voeten op een bureau of stoel zet, of in de buurt van mensen (zoals in de bus). En wijs NOOIT met je voeten naar een Boeddhabeeld. Probeer in het algemeen te voorkomen dat je de onderkant van je voeten laat zien.
Punt, in het algemeen
Wijzen wordt in Thailand als agressief en onbeleefd beschouwd en kan ervoor zorgen dat mensen zich ongemakkelijk voelen.
Hmm, wist je dat echt niet Els?   ::rofl::
Heb ik een kleine actie van de mol gespot?
« Laatst bewerkt op: 26-03-2025, 23:51:47 door Fay111 »

Offline Herbie

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 27-03-2025, 09:34:38 »
Nog even over de trailer.

We zien de kandidaten elk staande voor de fictieve achtergrond Bangkok-by-night. Eénmaal zien we, na 8 seconden in de trailer,  iets anders: de benen van iemand die een stap zet op het natte reflecterende wegdek. We zien het neonlicht in spiegelbeeld - upside down. Vlak erna het 'staande' beeld van Els. Het zijn wellicht ook de (korte) benen van Els die we zien. Het Romeinse cijfer 'I' zien we nog net op het pak.

De spiegeling in combinatie met Els lijkt me toch te verwijzen naar de uiteindelijke hint - 'Els' in Thais schrift, maar achterstevoren gespiegeld.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #107 Gepost op: 27-03-2025, 15:37:49 »
Wie komt in beeld na de gongslag:
Teaser Aflevering 1: Sarah
Teaser Aflevering 2: Rusiana

Mogelijk een afvallershint. Te weinig materiaal om nu al te concluderen.

Online Fay111

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 28-03-2025, 19:11:47 »
In de trend van “je kon het al weten…” na de 1 ste aflevering.
De taal in Thailand is uiterst gecompliceerd, met vele intonaties waardoor een woord meerdere betekenissen kan hebben.
Er werd bij de voorstellingsaflevering al veel nadruk gelegd op kandidaten ingedeeld in groepjes van hun naam:  redelijk gewone namen, ongewone namen en super gewone namen.
En er werd al nadruk op intonatie gelegd in namen als Pasquino, Alexy..

En dan hebben we Els..
Hoi Ching Els Chan is de volledige naam van Els.
Ze zit in het blauwe groepje met super gewone namen en in aflevering 1 in het midden van de middelste blauwe container.
Chan kan meerdere betekenissen hebben in Thailand, afhankelijk van intonatie.
Chan ชั้น [chán] kan gebruikt worden om een verdieping in een lift aan te duiden, als zijnde floor, level (verdieping), zoals in het 1 ste gepersonaliseerd item uit de molkoffer, waarmee verdieping 36 overplakt wordt met 37.
Chan ชั้น [chán] kan ook gebruikt worden om “Ik”, als persoonlijk voornaamwoord, zoals “Ik, de mol” aan te duiden, enkel bij vrouwen, bij mannen gebruikt men geen Chan maar Pom.
Ik (man) = Pom
Ik (vrouw) = Chan

Dus wanneer gebruik je chan in het Thais?
Wanneer ชั้น [chán] gebruiken: Het wordt meestal gebruikt onder goede vrienden, en sommige oudere vrouwen gebruiken het wanneer ze met jongere mensen of vreemden praten.
Els is nu wel geen oudere vrouw, maar zij vindt haar naam Els wel ouderwets of hoe Els het uitlegt (zie foto)

Naast ชั้น [chán] wat ons op het juiste pad kon zetten, krijgen we nog een bijkomende hint van GDC en de Thaise biertjes, om ons in de juiste richting te zetten, na 3 snoeiharde vragen.
Een Leo,een Singha en een Chang biertje.
Chang bier werd in 1995 officieel gelanceerd in Thailand.
Chang betekent olifant in het Thais en op het etiket zijn dan ook twee olifanten terug te vinden.

Dit vindt Els dan weer so cute bij haar aankomst in haar hotelkamer in aflevering 1:
Een olifantje!

Hoi mol of moet ik Els zeggen…
« Laatst bewerkt op: 28-03-2025, 19:28:25 door Fay111 »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 28-03-2025, 19:57:23 »
Dit vind ik een heel goeie, Fay111. En prima uitgelegd en mooi geïllustreerd.  ::bravo::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #110 Gepost op: 28-03-2025, 22:57:09 »
Heeft Chan nog meer betekenissen dan verdieping? Bijvoorbeeld iets uit de koffer voor in de trein. Chán, Chang bier, Kahn.
Zijn de molhulpmiddelen  letterlijk op deze manier aan elkaar verbonden, door de naam Chán?
Chán = level, verdieping
Chán in de trein = ?

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #111 Gepost op: 29-03-2025, 11:27:55 »
Chan is een gewone familienaam in Aziatische landen

Chan-boeddhisme is een stroming binnen het boeddhisme en de basis van het Zen-boeddhisme
Chan komt van het Sanskriet woord Dhyana = meditatie

Chang = olifant en die krijgen we vast en zeker nog te zien bij een volgende opdracht

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 29-03-2025, 12:30:28 »
Het zijn toch gewoon leuke toevalligheden die voortspruiten uit de veelzijdigheid van de Thaise taal. De toevallige overeenkomst tussen het Thaise woord voor verdieping en de familienaam van Els had ik eerder ook al opgemerkt en gemeld in het topic van de Totaal Nutteloze hints https://be.wieisdemol.com/forum/2025/?topic=75019.msg2589278#msg2589278, maar Fay111 voegt er hier nog een paar ‘leveltjes’ aan toe.  ;)

Online Fay111

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 29-03-2025, 17:22:27 »
Heeft Chan nog meer betekenissen dan verdieping? Bijvoorbeeld iets uit de koffer voor in de trein. Chán, Chang bier, Kahn.
Zijn de molhulpmiddelen  letterlijk op deze manier aan elkaar verbonden, door de naam Chán?
Chán = level, verdieping
Chán in de trein = ?

Thais is een toontaal, wat betekent dat je hetzelfde woord op vijf verschillende manieren kan uitspreken: hoog, laag, neutraal, kort of lang.
En dat woord heeft dan ook (maximaal) vijf verschillende betekenissen.
Dat is voor ons erg moeilijk, omdat we dit toongebruik in onze taal niet kennen. Thaise lettertekens zijn ook compleet anders, waardoor ze in ons alfabet altijd fonetisch “vertaald” opgeschreven worden.
Afhankelijk van de toon, kan het woordje “Maa”, bijvoorbeeld paard of hond betekenen. En “Moeh” kan straat of varken zijn, afhankelijk van hoe hoog, laag, kort of lang je de “oeh”klank uitspreekt. 

En dan nog heb je nog andere taalregeltjes:
De Thaise begroeting levert bijvoorbeeld meteen een taalregeltje op.
In het Thais eindigen vrouwen hun zin met het niet te vertalen woordje “Kaa”, en mannen met “Kap”.
Een vrouw die hallo (of Hoi) zegt, zegt daarom Sawa(s)dee kaa; een man dus Sawa(s)dee kap. 
Bedankt of dank je wel is Kop khoen ka (of Kop khoen kap).

« Laatst bewerkt op: 29-03-2025, 19:08:38 door Fay111 »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #114 Gepost op: 30-03-2025, 11:49:14 »
De aankondiging van het nieuwe seizoen begon met de massage van Gilles door een mol, de mol van vorig jaar. Zo werd het land bekend gemaakt.
Nu zit achter het neonbord van de masseur (met Viëtnamese hoed, net zoals in die eerste aankondiging) de naam van Els verborgen.
Bij die hoed stond ook het woord mol(len). Het zou me niet eens verbazen als naast Senne ook Els aan de massage van Gilles meewerkte. Rechts op de foto is Senne. De laatste persoon heeft haar hoed niet opgetild, het postuur klopt met Els. Dus wie weet. Ze staat ook bij de voeten van… en Els heeft iets met voeten.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2025, 11:53:22 door foxhunter »

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #115 Gepost op: 30-03-2025, 17:53:27 »
Ontzettend interessant om hier over de gevonden hints te lezen, dikke chapeau voor Klaartje76 en Fay111 specifiek. Omdat Els zo ontzettend in de kijker liep de eerste aflevering al, en zo opvallend molde, wil ik er eigenlijk niet aan dat zij de mol is, en zeker niet dat de eeuwig geroemde, subtiele De Mol makers zulke eenduidige hints al in de trailer gestopt zouden hebben. Maar die hints lijken er wel degelijk te zijn. Enige hoop daarom is dat het decoys zijn, valstrikken. Want het zou wel een domper zijn wat mij betreft; zo'n massaal verdachte Mol al na aflevering 1, en zo'n megahint al meteen ontdekt door intelligente molloten.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #116 Gepost op: 30-03-2025, 17:55:50 »
Ik vond Els wel verdacht, maar bovenstaande aanwijzingen vind ik niet zo sterk, en eigenlijk vergezocht. Ik zou liever eerst nog wat afleveringen zien. Gelukkig over een paar uur al  :)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #117 Gepost op: 30-03-2025, 22:37:51 »
Bij de eliminatie heeft Gilles het over twee kandidaten die de Mol niet op het spoor zijn.

Dit blijken hierna Rusiana en Pasquino te zijn.

Net voor de eliminatie zien we de kandidaten aan komen lopen waarbij vier kandidaten precies op het spoor lopen (en de anderen naast het spoor):

Tussen deze vier kandidaten lopen ook Rusiana en Pasquino, de twee kandidaten die de Mol niet op het spoor zijn.

De andere twee kandidaten zijn Els en Pedro. - Is een van hen wel de Mol op het spoor, namelijk de Mol, letterlijk op het spoor? (En de ander misschien ook de Mol op het spoor, figuurlijk als best scorende kandidaat.)

(Of spoor ik niet helemaal?)

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 31-03-2025, 00:07:36 »
Leuk.

Alhoewel de hint “mol op het spoor” al eerder gebruikt is door Gilles

Offline fluffy82

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 31-03-2025, 14:56:34 »
Net voor de eliminatie zien we de kandidaten aan komen lopen waarbij vier kandidaten precies op het spoor lopen (en de anderen naast het spoor):

Tussen deze vier kandidaten lopen ook Rusiana en Pasquino, de twee kandidaten die de Mol niet op het spoor zijn.

De andere twee kandidaten zijn Els en Pedro. - Is een van hen wel de Mol op het spoor, namelijk de Mol, letterlijk op het spoor? (En de ander misschien ook de Mol op het spoor, figuurlijk als best scorende kandidaat.)

Dat zou willen zeggen dat de productie hen met opzet op die plekken heeft laten lopen voor het shot. Dat zou (voor de kandidaten) véél te opvallend en verdacht zijn. Dat je de mol op een bepaalde positie zet kan zeker. Kandidaten sorteren volgens hun score zonder ze zelf iets door hebben is volgens mij veel te moeilijk.