Ik vind het niet kloppen om de rol van Sarah in de allereerste opdracht vals of oneerlijk te noemen.
Het was toch Els die (misschien wel vrij onverwachts) met het goede antwoord kwam. Het kan prima dat mol Sarah langer wilde blijven zitten en door het goede kandidatengedrag van Els haar tactiek moest veranderen.
Ik zou Michele of Alexy als mol in deze opdracht veel onlogischer vinden. Als de uiteindelijke kandidaten in de heli niet voor eigen voordeel kozen, was de molkoffer ook niet in het spel gekomen. Wekenlange voorbereiding voor niets dus, en je hebt daar als mol dan zelf geen vinger in de pap kunnen hebben.
Ok u premisse is dus dat de mol 100% in de helikopter wil geraken en dus zeker is ontsnapt uit de containers.
Ik ga mee in u redenering Sarah, Els en Pedro ontsnappen als eerste en zitten in het eerste busje. Hilde, Nimrod en Jan ontsnappen als tweede en zitten in het achtervolginsbusje.
Mogelijke mollen zijn dus nog Sarah, Pedro busje 1 en Nimrod busje 2
Sarah, Pedro busje krijgt de vraag over het beroep van Hilde. Nimrod geeft het correcte antwoord door en Sarah en Pedro volgen. Dit is correct.
Sarah, Pedro busje krijgt vraag over Nimrod, Sarah maakt een theorie over Nimrod zijn naam en de vraag is niet correct. Hiermee komt de mol dus op een slechte positie voor zekerheid op de helikopter en molkoffer. Sarah en Pedro komen in de achtervolging van het busje van Nimrod.
De laatste vraag gaat over Els en Sarah en Pedro doen als mol dan geen moeite om Els te overhalen om verdacht te doen en niet te veel te zeggen over haar trucje.
Kandidaat Hilde komt aan walkie met Els en krijgt het juiste antwoord door, ze mag ook veel vragen stellen om zekerder te worden. Kandidaat Els spreekt volledig de waarheid tegen kandidaat Hilde.
Hilde krijgt de finale keuze dus Pedro en Sarah ondernemen hier geen enkele handeling om hun kans te vergroten dat ze zeker in de helikopter komen en ook nog eens €3000 uit de pot blijft. Dit is enkel en alleen te danken aan de slechte inschatting die Hilde maakt over het trucje dat ze volledig juist te horen krijgt van Els.
Nimrod als mol eveneens probeert Hilde niet te overtuigen om Els te geloven om zo toch in de helikopter te geraken, maar kan dit nog volgen als mol omdat er zo wel 3000 euro uit de pot blijft.
Gevolg is dus dat de drie in de helikopter wel kandidaten zijn, of dat er een mol bij zit die hier volledig door toedoen van Hilde haar slechte inschatting terechtkomt.
Ik zou als mol juist denken dat Hilde een goede inschatting zou kunnen maken en dus Els sturen om niet de waarheid te zeggen of om wat verdacht te doen.
Welke klinkt het meest logisch voor u?