Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 10799 keer)

Offline Barry21

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #40 Gepost op: 30-03-2025, 23:14:55 »
We kunnen Hilde nu wel schrappen als mol.
800 euro is te laag om zonder wisselen de mol te zijn. En als de mol wel gewisseld heeft dan is 800 veel te hoog

Ja en nee.
Ze kunnen gewoon tonen wat ze willen op tv natuurlijk. Voor hetzelfde geld is Hilde de mol en tonen ze gewoon 1 van die andere 3 koffers aan ons.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #41 Gepost op: 30-03-2025, 23:15:31 »
Waarom werd de groepspot met 1000 euro verhoogd van 6750 naar 7750 euro na deze opdracht?

Doordat Thailand nog net op tijd genoemd werd door Sarah en zo hun opdracht slaagde om de meeste land-landen te noemen.

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 30-03-2025, 23:18:40 »
Ok, maar dan kon Gilles dit achteraf in groep hebben meegedeeld. Deze vaagheid zijn we bij de mol niet gewoon.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #43 Gepost op: 30-03-2025, 23:19:10 »
Waarom werd de groepspot met 1000 euro verhoogd van 6750 naar 7750 euro na deze opdracht?
Omdat het noemen van 11 landen dat opleverde.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 30-03-2025, 23:20:24 »
Ok, maar dan kon Gilles dit achteraf in groep hebben meegedeeld. Deze vaagheid zijn we bij de mol niet gewoon.
Werd gezegd toch. Aantal landen noemen is het geld en de winst. Missen is geen geld en de andere groep door.

Offline salb

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 30-03-2025, 23:22:49 »
Ja, maar hij heeft in groep na de opdracht niet verteld dat er geld werd verdiend wat normaal wel gebeurd

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 30-03-2025, 23:25:15 »
Misschien komt dat omdat de Mol hier geen troeven letterlijk in de armen geworpen wordt? Er moet daadwerkelijk risico genomen worden om die koffer in te zetten. De Mol moet steeds de afweging maken of hij of zij dat extra risico wil inzetten. Er moet daadwerkelijk zelf een bordje op een verdieping geplaatst worden, of in de drakentunnel letters worden aangebracht, of in de trein gesjoemeld worden met die koffer. Dat doen de makers niet voor de Mol. Dus steeds is er extra risico op ontdekking. Dat geeft echt een extra dimensie vind ik. Plus dat de Mol ogenschijnlijk ook zelf creatief heeft moeten bedenken wat er aan troeven meeging in die koffer.

Ik vond daarin deze aflevering een stuk leuker dan de vorige! Het wisselen van het bordje en daar de tijd voor 'krijgen' bij het invullen van de test (ik neem aan terwijl verder iedereen op zijn kamer moest blijven) vond ik zelf in die zin toch een beetje in de schoot geworpen. Dat het een briljante actie was maakte veel goed, maar de mol hoefde daar niet het fantastisch spannende risico te nemen als bij de twee opdrachten in deze aflevering.

Offline Jur

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 30-03-2025, 23:26:24 »
We begonnen met de bedragen 100 t/m 1000. Als je daaruit willekeurig 4 zou kiezen (en de volgorde maakt niet uit), dan zijn dat 210 opties: (10x9x8x7)/(4x3x2x1). Als je alle mogelijkheden afgaat blijkt dat daarvan er 37 zijn met een waarde van 1700 of minder, oftewel 17,6%.
Nu weten we dat 1 van die 4 bedragen de 800 is (als Hilde niet de mol is). Als je dan willekeurig 3 uit 9 koffers zou trekken krijg je (9x8x7)/(3x2x1) = 84 mogelijke koffercombinaties, waarvan er 7 optellen tot minder dan 1700 euro. Dat is de kans van 8,33% die Thomas en Connie aanhaalden in Café de Mol.
Het probleem is alleen dat we niet 3 koffers uit 9 hebben getrokken, maar dat we 4 koffers uit 10 hebben getrokken en dat daarna daarvan 1 geopend is. Dat lijkt dezelfde situatie, maar is het niet. Je blijf dus niet zeggen de kans dat het bedrag 1700 euro of minder is 8,33% is. We hebben nog altijd 4 koffers uit 10 getrokken en dus is de kans op 1700 euro of minder 17,6%.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 30-03-2025, 23:30:13 »
Ik snapte rusiana hier echt niet. Aan alles bij hilde kon je zien dqt die never nooit niet voor die groep zou gaan . En in beeld is het allemaal erg passief wat ze deed om te zorgen dat hilde niet kon gaan.

Ik vond dit ook wel een heel awkward moment. Hilde stelde dat zij zo aardig en een heel leuk mens is en daarom te vertrouwen is.
Zegt ze dan indirect dat Rusiana dat dan niet is
Russiana had natuurlijk ook kunnen zeggen dat zij dat ook is.
Ik denk dat ze gedacht heeft dat Hilde haar toch niet zou door laten gaan en er nu nog een klein kansje was op meer geld dan de koffer van Nimrod zou opleveren.

Vooralsnog is Hilde niet mijn favoriet maar voor mij wel degene die zeker niet de mol is

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 30-03-2025, 23:32:06 »
Ja en nee.
Ze kunnen gewoon tonen wat ze willen op tv natuurlijk. Voor hetzelfde geld is Hilde de mol en tonen ze gewoon 1 van die andere 3 koffers aan ons.

Zo werkt het niet hoor. Als Hilde de mol zou zijn zou ze, of het geld pakken als ze haar bedrag niet wisselde, of er voor zorgen dat Rusiana naar Gilles ging.

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #50 Gepost op: 30-03-2025, 23:40:04 »
Volgens mij is de beste mol positie om wel door de eerste wagon geraken dus Nimrod streep ik af. Met de fiets was de kans veel kleiner om bij Gilles te geraken.
Dan is het in wagon 2 ideaal voor de mol om hoog te bieden maar toch de andere groep te laten spelen in de hoop dat ze het niet redden; geen 1000 euro en toch zelf door. 11 vind ik erg hoog geboden, grote kans dat ze mochten spelen dus ik verwacht de mol eerder in de andere groep, dus tussen Michèle, Jan, Els en Alexy. Maar zeker is dat niet.
Wel sluit ik Sarah na deze opdracht uit als mol. Die 1000 euro verdienen was het imo niet waard om zelf door te mogen gaan naar wagon 3.

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 30-03-2025, 23:46:31 »
Volgens mij is de beste mol positie om wel door de eerste wagon geraken dus Nimrod streep ik af.

Grappig, we kijken hier heel anders naar. Ik vind Nimrod juist erg verdacht. Hij heeft in alle rust het bedrag in zijn koffer kunnen wisselen (en kon er als enige zeker van zijn dat hier tijd voor was zonder dat er iemand mee keek). Ik zou zeggen dat het risico voor de rest van de groep (te) groot is dat er iemand vlak achter je aan loopt en je het bedrag niet kunt wisselen. Je hebt zelf relatief weinig invloed over of je de andere opdrachten wint of verliest. Er werden lootjes getrokken voor het serveren van de glazen en als je dan bijvoorbeeld tegen Rusiana moet heb je een probleem. Mocht het wisselen van de kaartjes niet gelukt zijn en jouw koffer van 1000 euro het einde halen (en die kans is 50% als je in de tweede wagon zit) loop je het risico dat er én veel geld in de pot komt én bij een verdacht groepje komt (want bij elkaar opgeteld hoog bedrag).

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 30-03-2025, 23:54:52 »
Nimrod is toch niet uit de 1e wagon gekomen, hoe had hij dan zijn koffer moeten verwisselen? 

De leepste snor van het land

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 31-03-2025, 00:05:46 »
In de edit waar ze allemaal achter elkaar gefilmd worden terwijl ze door dat tussenstukje in de trein (waar de koffer verstopt zit) rennen, zien we ook Nimrod daar lopen met fietshelm en koffer. Hij is daar dus geweest en had -overigens net als Jan- de tijd om het bedrag in zijn koffer te wisselen. De kans dat hij bij Gilles zou komen was niet gigantisch, maar de 1000 euro zou dan in ieder geval zeker uit het spel zijn.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 31-03-2025, 00:06:02 »
We kunnen Hilde nu wel schrappen als mol.
800 euro is te laag om zonder wisselen de mol te zijn. En als de mol wel gewisseld heeft dan is 800 veel te hoog

Waarom? Als ze de Mol is, maakt het bedrag dat ze zichzelf heeft gegeven toch niet uit? Zo lang het maar geen 1000 is.
Ze gaat in haar koffer kijken en dus wordt er geen geld verdiend. Met 800 wordt dan meteen verklaard waarom ze de
komende weken geen rood scherm krijgt.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 31-03-2025, 00:43:40 »
Nog meer voor mijn Michèle tunnel.

We zien Michèle twee maal de deur openen net voor het kastje waar Gilles de koffer met het gewisselde bedrag heeft gezet.
De eerste maal is wanneer ze net achter Alexy spurt omdat er nog maar 2 plekken zijn.
De tweede maal is wanneer we alle 8 kandidaten zien in de montage bij de onthulling dat er een wisselkoffer is.

Volgens mij zijn dit twee verschillende shots, want het hand van Michèle komt niet overeen. Het is niet 100% duidelijk, maar volgens mij zit ze eerst laag met haar hand en gaat dan hoger wanneer ze de deur aan het sluiten is in het eerste shot.
In het tweede shot zit ze de hele tijd hoog met haar hand.

Het is wel moeilijk om duidelijk te zien omdat de shots van een andere camera komen en op andere momenten geknipt zijn.

« Reactie #56 Gepost op: 31-03-2025, 00:48:42 »
Heel simpele vraag, hoe zou Nomrad nog aan de molkoffer kunnen raken ? Hij moet uit wagon 1 en raakt niet meer in wagon 2, terwijl de molkoffer in wagon 2 zit.

In mijn hoofd is dit dan een dikke streep door Nimrod.

« Reactie #57 Gepost op: 31-03-2025, 01:00:40 »
In de edit waar ze allemaal achter elkaar gefilmd worden terwijl ze door dat tussenstukje in de trein (waar de koffer verstopt zit) rennen, zien we ook Nimrod daar lopen met fietshelm en koffer. Hij is daar dus geweest en had -overigens net als Jan- de tijd om het bedrag in zijn koffer te wisselen. De kans dat hij bij Gilles zou komen was niet gigantisch, maar de 1000 euro zou dan in ieder geval zeker uit het spel zijn.
Hij stapt toch gewoon uit wagon 1 ?

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 31-03-2025, 01:08:22 »
Ja en nee.

Statistisch gezien is de kans dat de mol tot het einde geraakt toch wel een pak kleiner dan de kans dat een kandidaat daar geraakt.

« Reactie #59 Gepost op: 31-03-2025, 04:26:08 »
Als de mol bij Gilles aankomt kan hij het hele bedrag van de koffers uit de pot houden door in zijn eigen koffer te kijken. Hilde heeft hier duidelijk de beste molpositie.
Els, Sarah en Jan hadden vorige aflevering hun test slecht gedaan maar ze zijn hier niet afgevallen. De kans is dus groot dat één van hen de mol is omdat het goed mogelijk is dat één van die koffers verwisseld is en natuurlijk ook Hilde.
Ik vind in laatste wagon zitten en dan kiezen voor eigen koffer en dus geldverlies, veel te risicovol. Dat is voor mij echt niet de beste molpositie, want ze wantrouwen u meteen. Dat zie ik de mol niet doen dus, zeker in het begin.