Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 10797 keer)

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #60 Gepost op: 31-03-2025, 04:40:48 »
Wat een briljante opdracht, laag op laag op laag. ::bravo::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 31-03-2025, 07:29:00 »
Ik vind in laatste wagon zitten en dan kiezen voor eigen koffer en dus geldverlies, veel te risicovol. Dat is voor mij echt niet de beste molpositie, want ze wantrouwen u meteen. Dat zie ik de mol niet doen dus, zeker in het begin.

Hilde is wel mijn mol, maar ik vind het ook een argument tegen haar als mol dat ze daar zo fel tegen Rusiana ingaat. Als mol, in Hildes plaats, zou ik dan eerder zelf beginnen toegeven aan de andere kandidaat en aansturen op een deal dat ALS de ander de koffer opent, je ook wil weten wat erin stond.

De ander gaat vlug akkorrd gaan, want doet nadien met die info toch wat ze wil. Als mol kan die info je niet schelen. Jouw koffer komt sowieso niet in beeld én je geeft de ander ‘toestemming’ om in de koffer te kijken. En de kans dat de ander die koffer niet opent is belachelijk klein.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #62 Gepost op: 31-03-2025, 08:12:31 »
In de koffers van Els, Sarah en Jan, die Hilde niet opent, kan ook 100+100+700 hebben gezeten. De inhoud van die koffers kregen we dan echt niet te zien.
De hoogste score (met molactie)was 100+900+800+700=2.500. Zonder molactie was dat 3400. Door het te winnen bedrag omlaag te brengen, maak je het voor een kandidaat interessanter om voor eigen voordeel te gaan en je eigen koffer te openen.
De laagste score is 100+100+200+300=700. Die 1700 euro was zo gek nog niet.
Je gaat geen 800 euro in die koffer stoppen, want je weet niet dat je als laatste gaat eindigen.
Pedro heel snel ontsnapt, hij had een duidelijke kans zijn bedrag te wisselen. En Jan als laatste. Maar beide mogelijkheden wel opvallend, eerste en laatste.
Zou Alexy weer verkeerde aanwijzingen hebben staan geven om zich verdacht te maken en had Els dat door? Dat biedt Els een kansje, maar als mol wil je niet afhankelijk zijn. Aan de andere kant, Pedro was snel, maar een ander had ook snel kunnen zijn en vlak daarachter zitten.
Je zult denk ik moeten dealen met de situatie, die inschatten en keuzes maken.
Je kan ook de tweede deur blokkeren en even je gang gaan.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2025, 09:22:56 door foxhunter »

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 31-03-2025, 09:05:18 »
Er is maar 1 naam na de treinopdracht die alle stukjes op de plaats doet vallen: Jan
- Kon met zekerheid ongestoord zijn koffer wisselen doordat niemand meer na hem kan komen
- Draagt niet bij aan de gewonnen €1000
- De details zijn nog niet meteen duidelijk na 1 keer kijken maar uiteindelijk raakt zijn koffer bij Gilles waar er een ongewoon lage €900 in drie koffers zit
- Desondanks is hij geen afvaller bij de dubbele eliminatie

De laatste 2 punten zijn natuurlijk ook geldig voor Els en Sarah. Maar Sarah redt op de valreep de -land opdracht. Dat vind ik minder voor een mol.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #64 Gepost op: 31-03-2025, 09:35:57 »
Ik vind het wel een geruststellende gedachte dat zowel Alexy als Michèle wachten tot Els is vertrokken. ze hadden beide allang weg kunnen zijn, maar gingen anderen helpen en konden zo e.e.a. in de gaten houden. Alexy ging nota bene Els helpen, als hij haar verdenkt is dat best slim van hem. Els pakt haar moment zodra Alexy Nimrod gaat helpen en verlaat de wagon. En de montage laat zien dat ze beide vlak na Els de wagon verlaten. "Hier kan niet gemold zijn" is de indruk. Maar Alexy kan nog best een tijdje bezig zijn geweest om Nimrod te helpen, hij stond er tactisch goed voor om de coupé te verlaten. En de manier waarop Els in beeld gebracht wordt, als hard rennend voorbij de molkoffer locatie,vind ik ook verdacht.

Offline Mollenjager-DT

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 31-03-2025, 09:52:21 »
Ik denk dat we er sowieso niet uit kunnen halen hoe snel bepaalde kandidaten na elkaar de eerste wagon hebben verlaten, aangezien ze in de montage wanneer ze voorbij het kastje met de koffer komen allemaal apart door de deur komen, terwijl dat niet zo is wanneer ze de eerste wagon verlaten.

Het kan zijn dat ik het ondertussen al ben vergeten, maar is het zeker dat de sabotage effectief gelukt is. We weten dat de mogelijkheid er was en Gilles zegt tegen Hilde in de laatste wagon dat de molkoffer er ook nog is, maar dat bevestigt niet dat de mol die uiteindelijk ook heeft gebruikt.

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 31-03-2025, 09:58:49 »
Ik vind het wel een geruststellende gedachte dat zowel Alexy als Michèle wachten tot Els is vertrokken. ze hadden beide allang weg kunnen zijn, maar gingen anderen helpen en konden zo e.e.a. in de gaten houden...
Naast het feit dat ze dingen in de gaten konden houden is het niet ondenkbaar dat ze weet hebben van wie slecht scoorde in de eerste test en dus een lage koffer heeft. Zeker van Els weten we dat haar koffer een laag bedrag had (bij Gilles)
Door de lage koffers te helpen saboteer je ook enigzins maar je komt wel weer zo sympathiek over.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 31-03-2025, 10:40:02 »
Ik heb gifjes gemaakt ::vergroot::

In het eerste shot heft ze haar hand toch eens op terwijl ze de deur sluit?
In het tweede shot zie ik dit niet waardoor ik denk dat ze toch 2 keer die deur is doorgegaan.

Het eerste shot dat we zien is dan misschien wel hetgene dat genomen is als ze al de koffer heeft gewisseld en het tweede is wanneer ze voor de eerste keer de wagon inkomt.
Zien jullie het ook of zit ik te diep in mijnen tunnel?

« Reactie #68 Gepost op: 31-03-2025, 10:41:21 »
Vooral merken wie helpt, Alexy helpt Hilde en Els. Alexy helpt Nimrod en Pasquino ook nog eens.
Sarah helpt Nomrad en Pasquino.
Michéle helpt Jan, Jan raad Michéle aan te vertrekken. Onmols. 

« Reactie #69 Gepost op: 31-03-2025, 10:46:03 »
Nimrod kan trouwens amper wisselen, je bent best bij de eerste 3 of 5 om dan te zorgen dat de molkoffer mee is tot het einde. Toch een streep voor Nimrod toch ?

« Reactie #70 Gepost op: 31-03-2025, 11:00:40 »
De beste molpositie is een beetje moeilijk te vinden hier. Je bent best bij de eerste 5-6 die er uitgaan zodat je molkoffer mee is.

Pedro, Michéle, Alexy, Sarah, Hilde & Els horen in dat lijstje.
Naar het einde gaan is te veel into the face molgedrag, ik zou dus zeggen dat in wagon 2 en 3 nog de mol zal zitten. Dat maakt de groep nog groot met Alexy, Sarah, Els, Pedro, Michéle en Jan.

De mol moet daar tussen zitten, vermoed ik. Gezien alle opdrachten so far denk ik aan Els, Alexy, Pedro en Sarah om te spreiden.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #71 Gepost op: 31-03-2025, 11:09:45 »
Volgens mij was het niet de mol koffer wisselen, maar iets uit de mol koffer pakken en dat in je eigen koffer stoppen.
Lijt me eigenlijk onmogelijk voor iedereen zonder gezien te worden.

Hooguit Pedro die het eruit pakt en in de wagon nog beslissen of het voor het andere blad gezet kan worden.
Neem aan dat de mol de code alvast in de eerste wagon ingegeven heeft.

Ofwel was er een aparte ruimte (toilet?) waar je je even kon verschuilen. Risico dat degene die na jou is vertrokken dat in de gaten heeft. Dat je later binnen komt, maar door de hectiek wellicht niet.

« Reactie #72 Gepost op: 31-03-2025, 11:11:24 »
De beste molpositie is een beetje moeilijk te vinden hier. Je bent best bij de eerste 5-6 die er uitgaan zodat je molkoffer mee is.

Pedro, Michéle, Alexy, Sarah, Hilde & Els horen in dat lijstje.
Naar het einde gaan is te veel into the face molgedrag, ik zou dus zeggen dat in wagon 2 en 3 nog de mol zal zitten. Dat maakt de groep nog groot met Alexy, Sarah, Els, Pedro, Michéle en Jan.

De mol moet daar tussen zitten, vermoed ik. Gezien alle opdrachten so far denk ik aan Els, Alexy, Pedro en Sarah om te spreiden.
Wat zeg ik nou ?
Ik wil zo graag uitsluiten, maar maakt niet uit als je bij de eerste bent of de 8ste, als de molkoffer er maar bij is die je verandert hebt. Je zit wel best in het verliezend kampje, die van Alexy, Els, Michéle en Jan zodat de koffer sowieso mee gaat.

Is het niet een beetje mols om al bij 11 landen, wat niet veel is, af te kloppen ?

« Reactie #73 Gepost op: 31-03-2025, 11:28:12 »
De koffers van Els, Sarah en Jan bevatten slechts 900 euro in totaal. Koppel daaraan het feit dat geen van beide afvallers van de volgende eliminatie in deze groep zit, wordt het statistisch wel erg onwaarschijnlijk dat de Mol zich niet in de groep Els - Sarah - Jan - Hilde bevindt.
Je vergeet de molkoffer.

Offline Mogura

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 31-03-2025, 11:30:47 »

Is het niet een beetje mols om al bij 11 landen, wat niet veel is, af te kloppen ?

Ja het is mols, maar er zijn maar een stuk of 13 landen die eindigen op land in het Nederlands.
Je weet als mol ook dat ze hopen op die Engeland, Schotland die afgekeurd gaan worden dus als je ze dan hoort 11 bieden laat je ze wel doen als mol denk ik.
Met 11 heeft dat team het toch wel heel goed gedaan denk ik. Ze waren zelf bijna Thailand vergeten zeggen binnen de tijd, dus dat late antwoord van Sarah een beetje onmols toch?

Dus als het hun niet lukt komt er geen geld binnen en mag je verder mollen in de volgende wagon.
Als je hoger gaat moet je wel heel veel landen noemen om nog verder te gaan en dan breng je ook nog eens zeker 1000 euro in de pot.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 31-03-2025, 11:37:38 »
11 landen niet veel?
Er zijn in totaal maar 13 VN-landen die eindigen op -land.
De 2 landen die ze niet genoemd hebben zijn Swaziland en Wit-Rusland.
Dus 11 landen, daar gaat de mol toch niet over gaan denk ik.

Wat ik mij afvraag bij deze opdracht: moest de kandidaat die bij Gilles aankomt zijn eigen koffer bijhebben?
Want wat ik niet snap is: Hilde is duidelijk aan het pushen om bij Gilles te mogen gaan. Mocht ik Rusiana zijn, ik zou nooit iemand vertrouwen die zo hard probeert.
Maar kon Rusiana niet gewoon zeggen: 'Ok Hilde, je mag gaan. Maar we ruilen onze koffers. Ik krijg de jouwe, jij krijgt de mijne/één van mijn andere koffers naar keuze, maar jij gaat niet met jouw koffer naar Gilles. Als je gaat voor het geld is dat geen probleem.'
Een eerlijke kandidaat die voor het geld gaat, gaat daarin mee. Een kandidaat die in haar eigen koffer wil kijken gaat daar niet in mee en ook de mol zou daar niet in mee gaan.

I was blind but now I can see

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #76 Gepost op: 31-03-2025, 11:58:50 »
Weten de kandidaten dat de mol de kans had om de inhoud van zijn koffer om te wisselen? Stel dat dit niet het geval is en er blijkt minder dan €1300 in de overgebleven 3 koffers van de 4 die bij Gilles zijn geraakt. Dan weet je dat de koffer van de mol hier niet bij zit want dan had er minimaal €1000 + €100 + €200 in moeten zitten. Voor een hoog bedrag geldt min of meer hetzelfde. Zit er bij elkaar bijvoorbeeld meer dan €900 + €800 + €700 = €2400 in dan, moet de koffer van de mol hierbij hebben gezeten.
Bij een laag bedrag zou de conclusie verkeerd kunnen zijn als de mol een laag bedrag in zijn koffer heeft gestopt. Ook zou je op grond van verkeerde aannames tot de juiste conclusie kunnen komen, als de mol zijn bedrag heeft verwisseld.

Het enige dat zeker is dat als de 3 koffers bij elkaar een erg hoog bedrag bevatten, je zeker weet dat de koffer van de mol hierbij moet zitten. Om dit te voorkomen zou de mol denk ik het best een gemiddeld bedrag in de koffer kunnen stoppen.

Offline lunatic1985

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 31-03-2025, 12:18:04 »
Het maximale bedrag dat gewonnen zou kunnen worden zonder de koffer van de mol erbij is 900+800+700+600 = 3000 euro. Indien het te winnen bedrag hoger dan 3000 was, kon met zekerheid gezegd worden dat de koffer van de mol bij de laatste 4 zat. Om dit te allen tijden te voorkomen dient de mol de koffer te verlagen tot minstens 600.
Andersom ook, het minimale bedrag dat gewonnen kan worden zonder koffer van de mol is 100+200+300+400 = 1000 euro. Als het te winnen bedrag lager zou zijn dan dat, wisten de kandidaten ook dat de koffer (met aangepaste inhoud) van de mol bij de laatste 4 zat. De mol zal dus zijn koffer bedrag niet lager moeten maken dan 400, anders bestaat er die mogelijkheid.
In de koffer van de mol zat dus 400, 500 of 600 euro.

Kunnen we Hilde dus afschrijven als mol, NEE, ze kan immers alle blaadjes met bedragen uit de molkoffer hebben meegenomen. En in de laatste wagon met Gilles tijdens het gesprek het blaadje van 800 in de koffer hebben geplakt om ons als kijker zand in de ogen te strooien.

Wat wel opvallend is, wat als het de mol niet gelukt was om het bedrag in zijn koffer aan te passen??? Er bestaat altijd een mogelijkheid dat de mol niet durft, faalt, pech heeft dat er net iemand meeloopt/meekijkt. Dan is er dus een risico dat er in de laatste wagon allemaal hoge koffers belanden, het bedrag hoger is dan 3000 euro, en we dus al 6 kandidaten kunnen afschrijven als mol. Dit risico gaat de productie nooit nemen!!!
Dus, of de mol moet in wagon 1 achterblijven. Dat maakt Simrat natuurlijk heel verdacht, alleen denk ik dat Pasquino gezien zijn observatie vragen op hem heeft ingevuld bij de test en hij is naar huis...
Enige andere mogelijkheid om dit te voorkomen is dat de productie de teamindeling in wagon 2 zodanig stuurt dat bepaalde hoge bedragen niet bij elkaar zitten (900+600 in een ander team dan 700+800). Ik ga eens terugkijken hoe deze teams tot stand zijn gekomen.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 31-03-2025, 12:59:35 »
Interessante piste.

Maar de kans op 1000+ 900+ 800+ 700 is ook héél klein geloof ik. Als mol ‘kies’ je zelf met je 1000 om op het eind te raken (dat moet ook nog lukken, maar laten we de mol niet meenemen in de kansberekening). Dan is de kans dat de andere 3 de 900€, 800€ en 700€ zijn volgens mij (ik ben geen krak in kansberekening) 9x 8x 7. Dat is een kans van 1 op 504.

Dat lijkt me klein genoeg om het te durven wagen. En in het kleine geval dat dit het geval is, dan kiezen de makers er toch voor om gewoon dat totaal van de 3 koffers niet te laten zien. Het verwonderde me al dat ze dat wel deden.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 31-03-2025, 13:04:49 »
Ik snap wel de meerwaarde niet van een mol die per sé in de 2de coupé terecht wil komen.
De mol kan dan inderdaad zijn of haar bedrag wisselen voor een laag bedrag en dan hopen dat die koffer het einde haalt om zo het bedrag te drukken...maar als dat het doel is van de mol, kan je even goed als afvaller achterblijven (zoals Pas) of alsnog strijden als eerste afvaller op de fiets, maar te laat binnenkomen (zoals Nimrod). In beide gevallen heb je dan jouw 1000€ niet in het spel gebracht, zonder risico om betrapt te worden tijdens het wisselen.

De enige reden om in de 2de coupé te komen is om het aantal te raden landen zo dicht mogelijk tegen de 13 (maximaal aantal landen) te brengen en te hopen dat daardoor de 1000€ niet wordt verdiend. Sarah valt hierdoor af als mol, want zij helpt de groep net op tijd de 1000€ te winnen. Ook Rusiana valt af als mol, want zij vulde Pedro tot 3 x toe aan wanneer die begon te haperen (Rusland, Ierland, Ijsland). De enige die niets bijdraagt aan de landen is Hilde (zij zegt 1 x Lapland, maar dat is een streek)

Als de mol zijn/haar bedrag gewisseld heeft uit de molkoffer, dan hadden Bart (als laatste en dus zeker geen pottekijkers) en Pedro (heel snel als eerste) de beste kansen om dit te doen.
Kandidaten die andere kandidaten helpen vind ik ook verdacht. Uiteindelijk is het een wedstrijd tegen elkaar en niet tegen de tijd. Er gaan sowieso 8 kandidaten door, dus wat maakt het uit dat je andere kandidaten helpt? Tenzij je weet in welke koffers weinig geld zit. Dit maakt Alexy en Michèle ook wat verdachter. Michèle een tikkeltje verdachter omdat zij wacht tot de kandidaten die al los zijn, zijn vertrokken. Er lijkt ook wel wat tijd te zitten tussen Michèle en Jan (maar dit kan montage zijn)
I was blind but now I can see