Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 15843 keer)

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #360 Gepost op: 6-05-2025, 13:53:12 »
De koffer van Pedro is aan Rusiana gegeven en die van Sarah aan Hilde. Ik snap niet wat je hier bedoelt met stapels. Is toch allemaal vrij logisch?

Of denk je dat er binnen de koffers die Pedro en Sarah hadden nog geswitcht is?

Dat laatste is gebeurd. Sarah had de koffer van Michèle mee en Pedro die van Els. Die van Sarah en Els komen bij Hilde en die van Pedro en Michèle bij Rusiana. Het is zeker dat de koffers niet gewoon per duo zijn doorgegeven. Iemand heeft die nog gewisseld.

Het is ook niet zo dat de finalisten per definitie de hoogste scores hadden in de 1ste aflevering. Voor hetzelfde geld had Pedro de 100 en Alexy de 400, ik zeg maar wat. En als Sarah effectief als mol in de derde wagon komt en haar bedrag wisselde voor 100euro kan zij die perfect steken waar het niet opvalt (niet bij de andere 100 dus). Of haar koffer dan ook bij Gilles komt daar heeft ze geen controle over.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #361 Gepost op: 6-05-2025, 23:17:35 »
Sorry dat ik de opmerkingen over de koffers niet meer helemaal kan volgen.
Zoals ik het zie gaan er 8 koffers naar de laatste wagon. Bij terugkijken lijkt het mij dat Pedro op een positie staat waarbij hij geen koffers heeft doorgegeven aan Hilde en Rusiana. Mogelijk heeft Sarah dat wel gedaan.

Pedro had de koffer van Els. Zijn stapel wordt gesplitst, Pedro’s koffer komt bij Rusiana, de koffer van Els komt bij Hilde.
Sarah had de koffer van Michele. Haar stapel wordt ook gesplitst, de koffer van Michele komt bij Rusiana, de koffer van Sarah komt bij Hilde.
Als Hilde zelf de koffers had gepakt zou ze denk ik eerder de 2 koffers van 1 persoon pakken, bijvoorbeeld de koffers van Pedro+Els. En Rusiana dan de 2 koffers van Sarah+Michele. Dus als stapel, maar de koffers zijn dus gesplitst.

Tijdens de glazenopdracht zie je de koffers niet liggen in de barwagon (wagon 3), dus ik neem aan dat ze aan het begin van de wagon lagen in de omkleedruimte. Als Sarah daar de koffers aanreikt aan Hilde en Rusiana kan ze invloed uitoefenen. Niet 100% zeker dat het goed uitpakt, maar Hilde lijkt mij een goede gok als de kandidaat die bij Gilles aankomt en kijkt. Sarah heeft gehoord hoe goed Hilde kan praten in het busje (telefoongesprek over kunstje van Els), gezien hoe fanatiek Hilde kan zijn bij de opdracht in de arena en heeft vast meegekregen hoe kattig Hilde kan zijn in het trappenhuis met Els. Hilde is iemand die door wil in het spel.

Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat dit allemaal geneuzel is en Michele (of Alexy) hier gewoon pech had en dacht dat 11 landen al niet gehaald zou worden  ::rofl::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #362 Gepost op: 8-05-2025, 07:35:03 »
In de barcoupé was Sarah een team met Pedro. Zo houdt zo in ieder geval de controle over Pedro. Pedro heeft het spel eerlijk gespeeld. Ja hij had veel voordelen, maar niet om dat hij daar naar joeg. Pedro had de molkoffer al doorgelaten, zou hij nu weer in zijn eigen koffer durven kijken. Hilde had daar geen moeite mee. Pedro mogelijk wel, de groep zou hem gaan buitensluiten.
Daarom moet je ook gewoon in die 3e coupé komen.
Dat Sarah niet tot het einde komt is minder erg als je tot het laatst toe de opdracht beïnvloed hebt. En wat voor Pedro geldt, geldt ook voor Sarah. Te veel persoonlijk voordeel en betrokken zijn bij de molkoffer zet je teveel in the picture voor de kijker en medekandidaten.

1000 euro is:
1) glazen laten vallen
2) koffers kunnen wisselen (Michèle en Els).
3) invloed op wie wel door gaat naar de volgende coupé. De slang is dat hier iemand moet staan die zeker voor eigen gewin gaat.
4) Nog iets vergeten ?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #363 Gepost op: 8-05-2025, 12:40:11 »
Ik ben het met je eens. Had er nog niet aan gedacht dat de Pedro eruit moet. Pedro zei in de helikopter al dat hij denkt dat de anderen zo kwaad gaan zijn, er is een kans dat hij hier voor de groep gaat. Bij terugkijken zie ik trouwens dat bij het nadenken over de koffer Pedro en Els echt aan het nadenken zijn, maar Sarah genietend naar buiten kijkt alsof ze niet met de koffer bezig is.
Ook verklaart het de ‘teleurstelling’ van Sarah als ze Pedro trekt nadat Pedro een kaartje heeft getrokken. Kan zijn dat ze hier een foutje maakt, ze wist ze de wedstrijd gaat verliezen en heeft hier de verkeerde reactie. Misschien dat ze daardoor ook niet de letters durfde te verwisselen in de Drakentoren, drie mensen die deze reactie hebben gezien. Dat gebrek aan lef zou ik bij Michèle niet verwachten.
Het verklaart ook waarom Sarah en Pedro minder glazen meenemen, ze wil verliezen. Want bij winst zou ze Pedro opnieuw moeten overtuigen om naar Gilles te gaan zoals ze deed in de helikopter met de koffer, dan zou Pedro haar zeker een tijd niet meer uit het oog verliezen.

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #364 Gepost op: 8-05-2025, 14:07:36 »
Zou het allemaal part of the plan kunnen zijn? Plan A: Bij Gilles geraken, dat was afgesproken voor alles begon. Alleen kon niemand voorspellen wie in die heli zou belanden, Sarah laat haar lintje vallen bij de Thai boks, maar wordt daar niet op afgestraft zoals bij Pedro wel gebeurde. Waarom? Was dat omdat ze al te verdacht was door de heli.
De trein: Sarah geraakt in de derde wagon, ze komt los, helpt eventjes Nimrod en Pas, maar als Rusiana los komt haast ze zich achter haar. Was dat om in dezelfde groep te belanden om met haar de glazenopdracht te doen? Viel haar plannetje in het water toen ze het verkeerde kaartje trok?
Ze stoot 1 glas om op de tafel en de anderen vallen van haar veel te los zittende hoedje.

Ik denk dat veel mensen zijn afgevallen op Pedro, die op een of andere manier het klaarspeelde om steeds "per ongeluk" bij voordelen te geraken.

Online Luc

• Forumlid
« Reactie #365 Gepost op: 8-05-2025, 15:33:34 »
Plan A was inderdaad bij Gilles geraken en in de eigen koffer kijken waardoor geen geld in de pot en dat is niet gelukt. Plan B is de omgewisselde koffer tot bij Gilles krijgen samen met 3 koffers met een laag bedrag want hoe lager het totaalbedrag, hoe meer de kandidaat bij Gilles geneigd is om in de eigen koffer te kijken. In de trein wil de mol in coupé 2 in de groep terecht komen en verder loodsen waarvan de overige kandidaten waarschijnlijk voor eigen voordeel zouden gaan. Hilde deed dat en Pedro zou zeker ook in zijn koffer hebben gekeken gezien de volgende opdrachten waar hij resoluut voor de vrijstelling of pasvragen ging. Sarah zou het meest in dat plaatsje passen. Indien Alexy of Michèle de mol is, waarom hebben zij niet ervoor gezorgd dat hun (omgewisselde) koffer Gilles heeft bereikt?

Offline Taupe077

• Forumlid
« Reactie #366 Gepost op: 8-05-2025, 17:12:44 »
Plan A was inderdaad bij Gilles geraken en in de eigen koffer kijken waardoor geen geld in de pot en dat is niet gelukt. Plan B is de omgewisselde koffer tot bij Gilles krijgen samen met 3 koffers met een laag bedrag want hoe lager het totaalbedrag, hoe meer de kandidaat bij Gilles geneigd is om in de eigen koffer te kijken. In de trein wil de mol in coupé 2 in de groep terecht komen en verder loodsen waarvan de overige kandidaten waarschijnlijk voor eigen voordeel zouden gaan. Hilde deed dat en Pedro zou zeker ook in zijn koffer hebben gekeken gezien de volgende opdrachten waar hij resoluut voor de vrijstelling of pasvragen ging. Sarah zou het meest in dat plaatsje passen. Indien Alexy of Michèle de mol is, waarom hebben zij niet ervoor gezorgd dat hun (omgewisselde) koffer Gilles heeft bereikt?
Voor mij moet de mol in coupé 2 geraken en dan of het spel spelen en ervoor zorgen dat er GEEN 1000 euro wordt gehaald - dus zeker niet het laatste antwoord geven, oerdom! Of nog beter opdrijven zodat de andere groep een zeer hoog aantal landen moet zeggen en dat niet haalt = geen geld en jouw groep mag door. Toen heb ik Sarah, net wellicht als veel andere afgestreept.
Helaas heeft het verleden geleerd dat er soms mollen zijn die het spel niet altijd goed begrijpen en of fouten maken. De fout zou hier dan zijn toch te willen doorgaan desalniettemin je onnodig 1000 euro binnenhaalt. In FTM is dat 250 euro geworden per persoon dacht ik - bij mij is dat 1000 euro voor Sarah en niks voor de anderen!
We zullen zondagavond wel zien wat het geeft maar net zoals ik Sarah eigenlijk niet mocht afstrepen daarvoor, kan je zeker niet verwachten dat een (goede) mol geld binnen gaat halen om zeker te zijn dat de verwisselde koffer GDC bereikt.

Online Luc

• Forumlid
« Reactie #367 Gepost op: 8-05-2025, 17:38:21 »
Je pint je enkel vast op die €1000. Wat ik wil vragen: waarom zouden Alexy of Michele hun koffer (met risico) verwisselen om er verder niets mee te doen?

Offline Barry21

• Forumlid
« Reactie #368 Gepost op: 8-05-2025, 17:58:39 »
Je pint je enkel vast op die €1000. Wat ik wil vragen: waarom zouden Alexy of Michele hun koffer (met risico) verwisselen om er verder niets mee te doen?

Michèle ging ervan uit dat de anderen geen 11 landen zouden vinden.

Online Molekule

• Forumlid
« Reactie #369 Gepost op: 8-05-2025, 19:10:00 »

Ik betwijfel dat 1700 euro tegenover pakweg 2500 euro zo’n verschil gaat maken of de winnaar in de koffer kijkt. Volgens mij zelfs helemaal geen.
Merk graag op dat ook Sarah er niet voor gezorgd heeft dat haar koffer tot bij Gilles is geraakt. Dat hebben Rusiana en Hilde bepaald, en alleen zij.

Offline Barry21

• Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 8-05-2025, 19:33:19 »
Ik betwijfel dat 1700 euro tegenover pakweg 2500 euro zo’n verschil gaat maken of de winnaar in de koffer kijkt. Volgens mij zelfs helemaal geen.
Merk graag op dat ook Sarah er niet voor gezorgd heeft dat haar koffer tot bij Gilles is geraakt. Dat hebben Rusiana en Hilde bepaald, en alleen zij.

Ze maken hierbij de assumptie dat Hilde de klus wel even zou klaren, maar dat is gewoon speculeren.

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #371 Gepost op: 8-05-2025, 20:51:10 »
Met welke groep zou de mol het liefste doorgaan na de landenquiz? Als mol weet je misschien door de interviewgesprekken van medekandidaten dat de één meer geneigd is om voor een persoonlijk voordeel te gaan dan de ander.

Het enige persoonlijk voordeel tot nu toe was in Afl1 opdr.1 met de heli. Dus de mol weet zeker dat Pedro, Els en Sarah zich laten verleiden tot voordelen. (Wij als kijker hebben gezien dat Pedro in de heli tegengas gaf, maar de mol zag die beelden niet. Of in het geval van Sarah was zij daar zelf bij aanwezig.)
Ik heb voor iedere kandidaat die meedeed aan de quiz opgesomd welke voordelen ze behaalden of probeerden te behalen. Op deze manier kunnen we de kans inschatten van hoe individueel ze spelen of voor de groep spelen.

Groep A
Jan:
-Ging mee met de strategie van Nimrod om zo in de heli te raken.
-Koos bij de lotterij voor 4 extra ballen en was ook de enige die op voorhand zei dat hij er ging bijkopen.
Els:
-Zat in de heli en ging duidelijk akkoord om voor het voordeel te gaan.
-Bij de lotterij kocht ze niets extra.
-Bij het schattenjagen duelleerde ze met Sarah tegen Pedro om zijn voordeel af te pakken.
Alexy:
-Kocht 1 balletje bij de lotterij.
-Bij de Doerians kijkt hij naar de vragen van Pedro.
-Bij het schattenjagen probeerde hij bij Pedro te komen, maar enkel omdat Els & Michèle dat ook deden. (of was dit Hilde)
Michèle:
-Probeerde bij het schattenjagen bij Pedro te komen, maar Els was haar te snel af.
-Bij de Batman House speelde ze voor 2 jokers.

Groep B
Pedro (AKA King van het persoonlijk voordeel):
-Zat in de heli, gaf als enige tegengas omwille van de molkoffer. Ging uiteindelijk toch voor het voordeel.
-Bij de lotterij kocht hij geen extra balletjes maar verdedigde toch succesvol zijn 2 pasvragen.
-Bij het schattenjagen verdedigde hij zijn voordeel tegen Els en Sarah.
-Bij de opdracht Pedro bevrijden ging hij voor de 5 pasvragen.
Hilde (AKA moeder Théresa van Vlaanderen):
-Ging mee met de strategie van Nimrod om zo in de heli te raken.
-Bij de treinopdracht opende ze haar koffer bij Gilles.
-Kocht bij de lotterij geen extra balletjes.
-Probeerde bij het schattenjagen tot bij Pedro te komen maar slaagt hier niet in. (of was dit Alexy)
-Bij het interview van Hilde in Vilvoorde zei ze dat ze graag bij spelletjes valsspeelt.
Rusiana:
-Onbekend/geen voordeel
Sarah (AKA runner-up voordeel Queen):
-Zat in de heli en koos resoluut voor het voordeel.
-Bij de lotterij kocht ze 4 extra balletjes en verdedigde succesvol haar 2 pasvragen.
-Bij de schattenjacht probeerde ze het voordeel van Pedro te ontnemen.
-Bij eten halveren won ze de opdracht en kon in de molboekjes kijken.
-Bij Pedro bevrijden kon ze een deal sluiten voor 1 pasvraag.
-Bij de Batman House speelde ze voor 2 jokers.

Als Michèle de mol is dan zou ik, als Michèle zijnde, absoluut in Groep B zitten. Vooral omdat Pedro & Sarah zich daar bevinden en ze al in opdracht 1 bewezen hebben dat ze voor persoonlijke voordelen gaan.

Als Sarah de mol is dan is de keuze van groep voor mij niet zo duidelijk. Els zit in groep A en Pedro in groep B, als mol kies je dan misschien best Groep A want Els was meer meegaand in de heli.

Edit: Ik had net een ingeving. Sarah speelde met Pedro het oberspel. Iemand waarvan zij, door de heli-opdracht, wist dat hij voor een persoonlijk voordeel kon gaan. Stel dat ze het obderspel wonnen en doorgingen. Dan moest Sarah, Pedro ervan overtuigen om haar naar Gilles te gaan. Als zij hier niet inslaagde dan had ze waarschijnlijk gehoopt op de kans dat Pedro weer voor zichzelf zou gaan.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 10:31:16 door Speurder123 »

« Reactie #372 Gepost op: 8-05-2025, 21:10:24 »
Ze maken hierbij de assumptie dat Hilde de klus wel even zou klaren, maar dat is gewoon speculeren.
Uiteraard.
Idem dito voor Michéle en Alexy, maar Sarah haar 'molkoffer' heeft 50 % kans bij de persoon terecht te komen dat ze zelf willen door dat ze in wagon 3 geraakt is.

Online Luc

• Forumlid
« Reactie #373 Gepost op: 8-05-2025, 21:47:42 »
In FTM is dat 250 euro geworden per persoon dacht ik - bij mij is dat 1000 euro voor Sarah en niks voor de anderen!
Die redenering is compleet fout. Als er geen tien landen waren opgenoemd had Sarah nooit het 11e land kunnen opnoemen.
Stel: in een voetbalwedstrijd staat het kort voor tijd 2-2. Een speler valt in en scoort het winnende doelpunt. In jouw redenering zou de winstpremie enkel toegekend worden aan de speler die het winnende doelpunt scoorde. Maar als er niet voordien 2 doelpunten waren gescoord had die invaller nooit het winnende doelpunt kunnen scoren.

Online Luc

• Forumlid
« Reactie #374 Gepost op: 8-05-2025, 22:10:57 »
Het is onduidelijk hoe werd beslist welke koffers bij Gilles terecht zijn gekomen. Het enige wat vast staat is dat de koffers van Hilde, Els, Jan en Sarah tot bij Gilles zijn gekomen en de laatste 3 samen €900 waard waren.
Ik denk wel dat de meeste kandidaten voor persoonlijk voordeel zouden gaan en in hun koffer willen kijken (behalve wellicht Nimrod).
« Laatst bewerkt op: 8-05-2025, 22:14:57 door Luc »

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #375 Gepost op: 8-05-2025, 22:16:13 »
Die redenering is compleet fout. Als er geen tien landen waren opgenoemd had Sarah nooit het 11e land kunnen opnoemen.
Stel: in een voetbalwedstrijd staat het kort voor tijd 2-2. Een speler valt in en scoort het winnende doelpunt. In jouw redenering zou de winstpremie enkel toegekend worden aan de speler die het winnende doelpunt scoorde. Maar als er niet voordien 2 doelpunten waren gescoord had die invaller nooit het winnende doelpunt kunnen scoren.

Als jij Sarah verdenkt maakt het toch niks uit hoeveel antwoorden ze gegeven heeft? Jij gaat er kennelijk vanuit dat ze dit wilde winnen, dus dat ze sowieso genoeg goede antwoorden gegeven zou hebben, moest de rest ze niet weten.

Met jouw 250 toekennen aan iedere kandidaat in de Sarah-groep zeg  je dat Sarah als mol dit niet voorbedacht had te winnen. Maar dan zou ze toch nooit het winnende antwoord gegeven hebben?
« Laatst bewerkt op: 8-05-2025, 22:17:47 door Mollenmania »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #376 Gepost op: 8-05-2025, 22:35:34 »
Als ik ze zo de koffers zie vasthouden kan ik me zomaar voorstellen dat Sarah heeft gezegd ‘wacht, ik help wel even’ en daarbij meteen de gewenste koffer bij de gewenste persoon heeft gelegd. Pedro heeft dat niet gedaan, die staat het gangpad te versmallen.
Sarah heeft in het busje Hilde erg fanatiek vragen horen stellen aan Els, heeft Hilde fanatiek bezig gezien bij de arena en weet (als ze de mol is) dat Hilde van valsspelen houdt. Met haar fanatisme ga ik ervanuit dat zij de grootste kans heeft om bij Gilles te komen, Rusiana is geen partij voor haar. Is dat speculeren? Ja, maar het is geen 50/50. Zeker is dat Michèle en Alexy geen enkele invloed op de koffers hebben gehad.
Als Sarah de mol is zit zij mogelijk in groep B omdat die het verste van het balkon met molkoffer zat, minder kans dat je gehoord wordt tijdens de wissel. Hilde door laten gaan en Pedro laten verliezen door minder glazen mee te nemen is nog een reden om in groep B te zitten.

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #377 Gepost op: Vandaag om 14:07:08 »
Stel dat Michèle de mol is, dan kent ze de 13 landen.

Het initiatief laat ze aan Pedro die 7 zegt.
Els/Jan zeggen daarop 8. Michèle is geneigd deze 8 te volgen.
Het is Alexy die voor 9 gaat.
Michèle neemt wel de microfoon, maar het is eerder Alexy die het spel opdrijft.

Als je ziet wie er in de groep aan de overkant zit: Pedro die als eerste in de heli kwam, als eerste de braingame brak, Sarah die ook in de heli zat...
Waarom dan het spel aan hen geven voor slechts een 9?

Als mol weet je precies dat er nog vier landen te raden zijn. Dit is té riskant.
9/13 = is slechts 69%
Dan kan je toch vermoeden dat de overzijde het beter zal doen?
Daar zitten de bewezen winnaarstypen, zoals Pedro en Sarah.
De kans is klein dat zij het spel nog uit handen geven. De kans is klein dat het spel terugkomt.
Als mol weet je dat er nog 4 landen resten of 31%. De kans is reëel dat de anderen hierin slagen.

Waarom zegt Sarah op het laatst Thailand?
Het is nodig om zover mogelijk te geraken, op zijn minst in het bargedeelte.
Waarom wacht Sarah zolang, maar zegt het dan toch?
Ze waren met vier. Misschien hoopte ze dat iemand van de anderen het alsnog raadde. Vooral Hilde had hier geen enkele inbreng en van haar kon je hier wel iets meer verwachten. Ze waren tenslotte in Thailand!
Waarom zou ze geen Engeland mogen zeggen? Sarah is een guitige Panda.
Last minute zegt ze Thailand om naar het volgende deel te kunnen.
Dan krijg je 1000 euro op jouw conto... onvoorspelbaar hoe anderen spelen, maar doorgaan is toch de bedoeling.

Stel dat Michèle de mol is, dan mag ze haar kans om naar de volgende wagon te gaan niet missen.
Ze heeft haar beurt gemist bij de containers. Als laatste buiten komen is echt niet ideaal.
Niet nog eens.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #378 Gepost op: Vandaag om 16:29:59 »
Waarom zegt Sarah op het laatst Thailand?
Het is nodig om zover mogelijk te geraken, op zijn minst in het bargedeelte.
Wat moet ze in de bar dan? Wijntje drinken? Want ze deed niet meer haar best om verder te geraken. En de koffers gingen toch wel mee. Dus als ze dan zonodig 1000 euro de pot in wil spelen om bij Gilles te geraken, dan had ze toch minimaal moeten oefenen met 4 glazen in een hand houden.... dan was ze weer een loge verder.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #379 Gepost op: Vandaag om 16:49:51 »
Pedro neemt de leiding, zoals we tot dan nog gewoon zijn van hem.

1000 euro Bruto
   .... euro Netto weten we niet